-
-
Svar på tråden Är det "stötande" när ungdomar använder ord som "hon/han har fan damp"?
-
Annat svarade jag. Min son använder ofta det och även dem i skolan och jag tillrättavisar varje gång. Å tycker inte han är ouppfostrad för det. Jag gillar inte alls det urycket och jag blir "arg" varje gång.
Precis som min pappa tillrättavisade mig när jag var liten...
Har inte läst hela tråden orka läsa 17 sidor
Orka är oxå ett ord jag blir galen på!! -
Jag använder själv såna ord ibland ska jag erkänna ;) Jag är 21.
-
men va? jag trodde vi skulle vara på den nivån ju! haha...Sandra och Frippe skrev 2008-03-31 17:43:36 följande:sluta retas med flickorna nu=OP
Jag älskar att sjunka till andras nivåDå är jag inte bättre än någon annan
-
En fråga bara.. Vad betyder OP??? Har sett det här i nå´t inlägg...???
-
Bra! Bra med folk som följer strömmen,min ström!=OP
josefsmamma skrev 2008-03-31 21:19:09 följande:men va? jag trodde vi skulle vara på den nivån ju! haha... Jag älskar att sjunka till andras nivå Då är jag inte bättre än någon annan -
haha :D Jag hakar på din ström... det verkar vara en bra strömSandra och Frippe skrev 2008-03-31 22:17:14 följande:Bra! Bra med folk som följer strömmen,min ström!=OP
-
OP?????????????????
-
det ensa jag kan komma på är operation men någon har säkert skrivit fel så det ska väl vara OTSnäckan13 skrev 2008-03-31 23:00:25 följande:OP?????????????????
-
åh vad ÄR DET DÅ??????
-
inget fel alls.
i och med att diagnosen börjar vara så pass vanlig så vet de flesta ungdomar vad den innebär- och för många är det inte alls ett skällsord- utan ett ord för ja, just det- hyperaktivitet.
-
Jag brukar säga att en del barn har hela alfabetet det är lättast
då får man med alla bokstavssjukdomar
-
Att påstå att folk som reagerar på den här sortens språkbruk "förfular" diagnoser är rent skitsnack.
Att substituera en diagnos för något annat ord innebär däremot på lång sikt en normalisering av begreppen, även om det bara sker i enskildhet mellan två personer.
Jag anser inte att det är okej att använda sådana ord, eftersom risken är stor att någon tar illa upp. Enbart risken är tillräcklig för att få mig att avstå.
Att man som vuxen använder sig av ett sådant språkbruk tyder på såväl omognad som brist på empati.
Innan någon reagerar på detta för att de känner sig träffad, fundera över att ni faktiskt gör ett aktivt val att använda ord som har potential att såra. De som sitter på diagnosen i fråga har dock inte valt att stigmatiseras. Där har ni skillnaden.
-
Annat... Det är bara att vänja sig. På min tid sa man CP. Sedan pratade man om AIDS som svordom. Och nu är det damp. Ungar är alltid bra på att snappa upp vad som inte är "normalt" och använda det som glåpord.
-
Det är vad alla härinne är, off topic..alltså håller sig inte till ämnet.
liv10 skrev 2008-03-31 23:09:05 följande:inget fel alls. i och med att diagnosen börjar vara så pass vanlig så vet de flesta ungdomar vad den innebär- och för många är det inte alls ett skällsord- utan ett ord för ja, just det- hyperaktivitet. -
eh citerade fel...detta var till snäckan.
Sandra och Frippe skrev 2008-04-01 11:08:42 följande:
Det är vad alla härinne är, off topic..alltså håller sig inte till ämnet. -
TACK
äntligen ett svar hahah då vet jag!!!
-
Snäckan13 skrev 2008-04-01 19:32:14 följande:TACK äntligen ett svar hahah då vet jag!!!
haha... tur att NÅGON har huvudet med sigjag verkar vara mer än lovligt blåst
-
Nej jag tycker inte att de e ok...