• AngelicaF

Prematurbarn v36, är den prematurbanr??

Är min dotter prematurbarn? Hon är född i v 36+4. Många säger att hon är prematurbarn.. Hon vägde 2686 gram och var 45 cm lång.
    Hur är det?

Hat hört dem som sagt det

• Svar på tråden Prematurbarn v36, är den prematurbanr??
  • Zekå
    werty123 skrev 2008-04-13 21:40:07 följande:
    födde min dotter i v36+2 och hon vägde 3350 och va 49lång men
    Exakt som min dotter 36+0 3350g 49 cm!!

Behövde knappt något extra , lite tillmatning med kopp men annars va allt lugnt.
    Vet inte om det räknas som prematur egentligen.
    jag va bara glad att allt va ok!
    //Z
  • carita1974

Hej!
    Barn nr ett kom i v.38+5(3420 g 51 cm)Jesper
    Barn nr två kom i v.36+2(2920 g 47 cm)Oliver
    Barn nr tre kom i v.36+2(2752 g 47 cm)Nova

Jesper räknades som fullgången medan Oliver och Nova räknades som prematur barn...bägge hade gulsot.Bägge fick koppmatas lite men inget mer.Vi fick ligga kvar på BB

• Linusina

Födde själv en dotter i v 36+1 i höstas o enligt läkarna då, så räknas alla barn födda före 37+0 till prematur. Vikten har alltså ingen betydelse.

• leam

Min dotter föddes i v 35+6 och hon räknas som prematur eftersom man ska ha gått till 37+0 för att räknas som fullgången.
    Hon vägde 2802 g och var 47 cm lång och fick tillbringa tre dygn på neonatalen eftersom hon hade lågt blodsocker vid födseln. Hon låg på en värmemadrass med elektroder på bröstet för övervakning av hjärta och lungor.
    Hon fick även jobbig gulsot och fick sola i 48 h.
    Vi blev kvar sammanlagt tio dagar på förlossningen.

• Stitchie
    Drömmerdrömmar skrev 2008-04-11 11:12:18 följande:
    hehe jag förstår inte hur läkare och många tycker att man är prematur om man föds i v 36, 37.... tycker nästan det låter lite småroligt för att det låter helknäppt!.. skulle man fråga mig så anser jag att ett prematur barn är om det föds innan v 34... hehe =)
    Kunde inte sagt det bättre själv.
    Varför är det så viktigt för er att kalla era fullgågne barn som väger runt 3 kg för prematurer?
    Förstår inte syftet, det är kränkande att ni tycker benämningen är så viktig, tänk på dom som verkligen har ett prematurbarn som kanske inte väger mer än 700-900 gram och som pendlar mellan liv och död.
    Är det "häftigt" att ha ett prematurbarn?, är det uppmärksamheten som eftersök?, det kanske är spännande att ha ett prematurbarn när man inte har det "på riktigt" och slipper alla sjukdomar som medföljer ett prematurbarn.
    Skulle ge väldigt mycket för att inte behöva förklara varför min son är "så liten", och slippa förklara att, nej han ska inte fylla ett snart, han är två år.
    Slippa alla sjukhusbesök och ett barn som mår dåligt.
    Snälla ni, hela diskutionen är skrattretande, men fortsätt ni, vems fullgågna barn är mest prematur tro..

(och ja jag inser att ni nu kommer att bli vansinniga över min brist på förståelse, men så här känner jag, kanske för att jag skulle ge vad som helst för att slippa kalla min son prematur, därför kan jag inte förstå hur ni "vill" göra det.)
  • Saarraa

Efter regelbundna sammandragningar sen vecka 25 och blivit stoppad med bricanyl 4 gånger under graviditeten, så gick mitt vatten äntligen i vekca 36+4 utan värkar, blev igångsatt med dropp 36+6 och då är han född.

Han var 49 lång och vägde ändå 3280 (dagen efter; 2980).

• Elpida

Ojdå, då har jag 2 prematurer, det hade jag ingen aaaaning om.
    Dottern är född 36+0, mådde toppen på alla sätt och vis, antagligen därför ingen påpekat det för mej Jag anser inte henne som prematur.

Sonen dock 32+3 är en liten puddingprematur

• Jennjen
    Stitchie skrev 2008-04-18 10:35:48 följande:
    Kunde inte sagt det bättre själv.Varför är det så viktigt för er att kalla era fullgågne barn som väger runt 3 kg för prematurer?Förstår inte syftet, det är kränkande att ni tycker benämningen är så viktig, tänk på dom som verkligen har ett prematurbarn som kanske inte väger mer än 700-900 gram och som pendlar mellan liv och död.Är det "häftigt" att ha ett prematurbarn?, är det uppmärksamheten som eftersök?, det kanske är spännande att ha ett prematurbarn när man inte har det "på riktigt" och slipper alla sjukdomar som medföljer ett prematurbarn.Skulle ge väldigt mycket för att inte behöva förklara varför min son är "så liten", och slippa förklara att, nej han ska inte fylla ett snart, han är två år.Slippa alla sjukhusbesök och ett barn som mår dåligt.Snälla ni, hela diskutionen är skrattretande, men fortsätt ni, vems fullgågna barn är mest prematur tro.. (och ja jag inser att ni nu kommer att bli vansinniga över min brist på förståelse, men så här känner jag, kanske för att jag skulle ge vad som helst för att slippa kalla min son prematur, därför kan jag inte förstå hur ni "vill" göra det.)
    Fast jag fick uppfattningen att ts tyckte det var jobbigt att deras barn kallades prematur...och inte tvärt om?
  • cruz

Stichie: Dem medicinska definitionen för prematurbarn är barn födda före vecka 37, oavsett om föräldrarna väljer att kalla sitt barn för prematur eller inte. Även om ett barn är född så sent som i vecka 36 så ska man korrigera för åldern vid utvecklings medömningar, för det kan ha viss betydelse. Mina ena tvillingkille (född v 34) log inte förrän han var över tre månader gammal. Kändes skönt att jag kunde dra av sex veckor på hans ålder då, i stället för att oroa mig för att han var sen.

Jag förstår att detta är småpotatis jämfört med vad du säkert gått igenom, men jag tycker det är respektlöst att tro att föräldrar till lätta prematurer är ute efter uppmärksamhet bara för att de använder den medicinskt korrekta definitionen på prematurbarn.

• cruz

Utvecklingsbedömningar ska det stå .

• cruz

Utvecklingsbedömningar ska det stå .

• puma82

Stitchie; tror inte du läst tråden rätt..

ts vill ju inte att hennes barn skall kallas för prematur, och resten av de som skriver bryr sig inte så mkt. De bara talar i allmänhet om att deras kallas prematur.

Vår dotter är född 36+4, vägde 3246 och va 51 lång. Räknas som prematur men inget jag går och tycker är tufft eller talar om, det är bara en benämning och frågar någon säger ja att hon är född 36+3, men inte som du verkar tro att alla "skryter", för ja säger aldrig : oj så jobbigt, hon e prematrur.. eller liknande.

• Hemliga 72an

Jag har 2 prematurbarn. Lill tjejen född vecka 36+2 vägde 2225 gram och var 41 cm. Sen har vi minstingen född vecka 32+2 vägde 1712 gram och var 42½ cm.
    Men lill tjejen är inte helt prematur enligt förlossningen. För att räknas som helt premis här så ska dom väga under 2200 gram och ha en temp som ligger under 36,5. Hon vägde 25 gram mer och hade en temp på 36,6!
    Tror det här med prematur räkning skiljer sig lite från var i landet man bor.

• Triple Trouble

Ärligt talat, är det någon som skulle vara stolt att kalla sitt barn prematur???  Har jag väldigt svårt att tro. Tycker själv ordet prematur har en sjuklig klang.

Men det är ju bra för bvc utv. och vikt kurvor. Mina barn kunde tex inte amma, kunde inte äta fast föda förrän senare än andra pga av att de inte lärt sig det i magen. Den ena låg under normalkurvan tom för prematurer, är ju inte så kul att jämföra med normalstora barn födda en månad senare

Alla mina tre barn är födda 36+0

• Katta med 3
    Stitchie skrev 2008-04-18 10:35:48 följande:
    Kunde inte sagt det bättre själv.Varför är det så viktigt för er att kalla era fullgågne barn som väger runt 3 kg för prematurer?Förstår inte syftet, det är kränkande att ni tycker benämningen är så viktig, tänk på dom som verkligen har ett prematurbarn som kanske inte väger mer än 700-900 gram och som pendlar mellan liv och död.Är det "häftigt" att ha ett prematurbarn?, är det uppmärksamheten som eftersök?, det kanske är spännande att ha ett prematurbarn när man inte har det "på riktigt" och slipper alla sjukdomar som medföljer ett prematurbarn.Skulle ge väldigt mycket för att inte behöva förklara varför min son är "så liten", och slippa förklara att, nej han ska inte fylla ett snart, han är två år.Slippa alla sjukhusbesök och ett barn som mår dåligt.Snälla ni, hela diskutionen är skrattretande, men fortsätt ni, vems fullgågna barn är mest prematur tro.. (och ja jag inser att ni nu kommer att bli vansinniga över min brist på förståelse, men så här känner jag, kanske för att jag skulle ge vad som helst för att slippa kalla min son prematur, därför kan jag inte förstå hur ni "vill" göra det.)
    Jag håller med dej till 110%, kan inte göra annat! Men tänk så här, dessa föräldrar med "lyxproblem" har ingen aning om BPD, högfrekvensventilering, ROP, hjärnblödningar osv osv. Jag förstår att du tänker som du gör som sagt, men se det som den okunskap det är. Och så länge man inte har en aning om dessa ska man vara glad, väldigt glad!
  • Triple Trouble

oj, det lät som du varit med om mycket, lät lite bittert. Beklagar verkligen eran otur, ingen förälder skall behöva lida och se sina barn lida.

Men jag vet en kille som är född i v 28, han var kraftigt tillväxthämmad och vägde 740 gr. Han är helt frisk och han hade inga problem alls.  Sen vet jag en flicka född i v 34 som fick hjärnblödningar och problem med andning, cpap, respirator mm mm. Så veckan säger inte alltid allt. Så lyxprobelm vet jag inte om de hade, fast hon bara kom 6 veckor tidigt

• Katta med 3
    Triple Trouble skrev 2008-06-25 09:24:09 följande:
    oj, det lät som du varit med om mycket, lät lite bittert. Beklagar verkligen eran otur, ingen förälder skall behöva lida och se sina barn lida.  Men jag vet en kille som är född i v 28, han var kraftigt tillväxthämmad och vägde 740 gr. Han är helt frisk och han hade inga problem alls.  Sen vet jag en flicka född i v 34 som fick hjärnblödningar och problem med andning, cpap, respirator mm mm. Så veckan säger inte alltid allt. Så lyxprobelm vet jag inte om de hade, fast hon bara kom 6 veckor tidigt
    Menar du mej? Ja det är konstigt om man inte blir lite bitter efter massa tråkiga erfarenheter... Jag om någon VET att veckan inte betyder allt, inte heller vikten och med lyxproblem menar jag de som eg inte har något att bekymra sej över, oavsett veckan barnet föddes i som sagt... Jag klandrar inte någon, om man inte kan sätta sina problem i förhållande till annat så förstår jag om man tycker att man har bekymmer hur löjliga de än kan tyckas vara för andra. Men det är naturligt, klandrar som sagt inte någon, men menar att man alltid kan fundera över sin situation och om den verkligen är så hemsk som man tycker! Nu skriver jag generellt så alla vet och ingen behöver ta åt sej!
  • cruz

Jag tycker det är tråkigt med en inställning att föräldrar inte har rätt att oroa sig för sina barn så länge barnen inte är döende. Oro och rädsla följer ingen logik och att inte ta andra människors oro på allvar, utan reducera dessa till "lyxproblem" tycker jag är en trist inställning. Mitt barn var kanske inte döende men han har fortfarande problem 1,5 år efter förlossningen och utreds nu hos neurolog. Har jag då som förälder inte rätt att oroa mig och även ventilera min oro, bara för att andra har det värre?!! Helt befängt.

Svar på tråden Prematurbarn v36, är den prematurbanr??