• only Gizmo

Vart är alfons åbergs mamma??

det är ju bara pappan å faster fiffi, vart är mamman??
    finns det någon bok där mamman är med eller nämnd?

• Svar på tråden Vart är alfons åbergs mamma??
  • Bedhead
    Bonanza skrev 2008-03-29 15:18:59 följande:
    Jag är inte intresserad av att veta, tycker bara att det är rätt talande att folk reagerar så över en frånvarande mamma, men inte en frånvarande pappa.
    Precis som i verkliga livet. Har en manlig kompis som har delad vårdnad och du ska höra dagistanterna när de öser beröm över honom de veckor han hämtar och lämnar. Vem tror att mamman får höra något på hennes veckor?
  • Niklas

Så, ingen undrar för att det inte har skapats en tråd om det?

Jag är inte intresserad av att veta, tycker bara att det är rätt talande att folk reagerar så över en frånvarande mamma, men inte en frånvarande pappa.
  • Bonanza
    Bedhead skrev 2008-03-29 15:20:55 följande:
    Precis som i verkliga livet. Har en manlig kompis som har delad vårdnad och du ska höra dagistanterna när de öser beröm över honom de veckor han hämtar och lämnar. Vem tror att mamman får höra något på hennes veckor?
    Precis. Sorgligt!
  • Terryleene
    Niklas skrev 2008-03-29 15:21:24 följande:
    Så, ingen undrar för att det inte har skapats en tråd om det?
    Men det är ju inte så att det här är det första stället någon har funderat över mammans frånvaro i Alfons-böckerna. Det har skrivits tidningsartiklar och diskuterats i flera olika medier ett antal gånger. Har precis, som Bonanza, aldrig någonsin hört någon fundera över var exempelvis Max pappa håller hus.
  • Niklas

Här var det någon som undrade över Alfons mamma... och då skall det genast dra upp varför ingen undrar saker om andra böcker. Ska det funka så om allt som folk frågar? Det är väl inte TS fel att ingen har startat en tråd om tummens eller max pappa?

• Stellas Mami

Varför lär Bamse barnen att doping är ok?

• only Gizmo
    det är bara för att jag just nu läser dessa böcker varje kväll om och om igen, det va därför jag reagerade på mamman inte finns där.
    och max böckerna har inte riktigt den handlingen och åldersgruppen så barnet själv kan tänka på det?
  • blommanigbg

Stellas Mami skrev 2008-03-29 15:28:22 följande:

Varför lär Bamse barnen att doping är ok?
    Äh.. Är naturligt med honung ju...
  • only Gizmo
    Niklas skrev 2008-03-29 15:23:52 följande:
    Här var det någon som undrade över Alfons mamma... och då skall det genast dra upp varför ingen undrar saker om andra böcker. Ska det funka så om allt som folk frågar? Det är väl inte TS fel att ingen har startat en tråd om tummens eller max pappa?
    tack tack

det är fritt å starta en egen tråd här på fl!!!!
  • Stellas Mami
    blommanigbg skrev 2008-03-29 15:30:13 följande:
    Stellas Mami skrev 2008-03-29 15:28:22 följande: Äh.. Är naturligt med honung ju...
    Jamen, inte dunderhonung!
  • Linda1976

Gunilla Bergström har sagt att hon inte vet: Kanske är hon på jobbet, eller sover eller så....

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976
    Linda1976 skrev 2008-03-29 15:38:02 följande:
    Gunilla Bergström har sagt att hon inte vet: Kanske är hon på jobbet, eller sover eller så....
    Och det står det i början på tråden, sorry
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • only Gizmo

fattar inte så fort man lägger in en fundering eller fråga ska det huggas eller bråkas....

• Terryleene
    Svar på #25
    Men du vet, en fråga väcker alltid andra funderingar. Det är inte bråk och hugg, det är en diskussion.Det är svårt att hålla inne med alla tankar som väcks när man läser olika trådar och det känns onödigt att starta nya trådar hela tiden.
    Jag tycker inte du ska ta det som kritik, bråk eller elakheter, ta det istället som att du har startat en intressant diskussion som folk vill delta i.
    Mina trådar dör ut nästan omedelbart. Och det säger ju en del om hur intressant jag är .
  • Drakugglan

Alfons mamma är inte där helt enkelt.
    Det behövs inte diskuteras om inte barnen undrar.
    Hon kanske är död. Eller bor i en annan del av stan ihop med en ny kille eller tjej. Eller så är hon karriärist och jobbar en massa, t.o.m. på kvällarna när Alfons ska sova.

• Alfons yay

Alfons mamma visas ju faktiskt i "Alfons och styrkesäcken". Alfons pappa berättar om en gång när han drömde om "Fru Åberg", och att han sedan hade varit glad hela dan osv.. I drömmer höll de varann i handen och skuttade runt. Man såg tillochmed hur hon ser ut ???? Men med tanke på att han hade varit glad efter att han hade haft den drömmen, så tror jag att hon är död eftersom de då antagligen inte har skilt sig eller liknande.

• Humlan87

Är det inte mer relevant att alfons pappa och farmor ser ut att vara ungefär lika gamla. Alfons pappa är 36 men ser ut som 80! Vad är grejen med det?

Svar på tråden Vart är alfons åbergs mamma??