• Smilla27

    Ska jag skicka min son till skolan på måndag el inte????

    Min son fick en öppen sax mot halsen av en klasskompis i fredags. Den här killen har även kastat saxar o stenar på min son innan.

    Min son började ettan i höstas och det har varit en massa saker som har hänt som gör att jag har tappat förtroendet helt för skolan.

    Jag tycker inte att det är normalt att en pojke sätter en öppen sax mot halsen på ngn annan.

    Till saken hör också att det känns som att de inte har ngn koll på barnen. Min son har blivit påhoppad o slagen av 4 killar i klassrummet när läraren var där. Han har även fått en sax kastad mot sig.

    Ska det va såhär????? Jag känner mig inte trygg med att min son går till skolan på måndag.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-30 09:39
    Kan tillägga att jag har haft möte med skolan tre ggr. Har ringt rektorn två ggr i höstas. Frågat efter handlingsplan mot mobbing. Ringt ner till skolan när det har hänt saker.
    Har fått till svar att de jobbar med det i klassen. Alla på skolan jobbar med EQ o nolltolerans. Vilket innebär att sånt här absolut inte ska hända.
    Inget har blivit bättre sen i höstas utan snarare värre.
    Har bett om ett möte med rektorn men de tycker inte att det är nödvändigt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-30 10:07
    Tack så mycket för alla svar.
    När skolan inte lyssnar el gör ngt åt det så känns det ibland som att jag är en nojjig o jobbig mamma. Fast att jag vet innerst inne att det jag känner är rätt.
    Tack för att ni bekräftar mina känslor. Just nu är jag mest ledsen o känner mig maktlös. Det känns som att det är jag mot skolan!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-30 10:37
    Vill bara säga min son inte har haft några problem varken hos dagmamma, dagis el i förskolan. Hemma har han ibland haft ett jäkla humör mot mig men det har han aldrig visat på dessa ställen.
    Men nu verkar han inte må bra. De säger att han blir så lätt arg i skolan. Vilket jag inte tycker konstigt iofs med allt som händer.
    Men han har ännu värre humör här hemma än tidigare. Han sover oroligt o pratar mycket i sömnen. Men humör o oro kan ju också ha dem åldern o göra.
    Jag är glad att han är trygg i sig själv fortfarande. Han vet vad som är rätt o fel o jag hoppas att det förblir så.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-02 07:44
    Var på möte igår med rektor och lärare. Det kändes inte som om rektorn tog mig på allvar riktigt! Visst tyckte hon att det var allvarligt det som hade hänt men inte på det sättet som jag tycker tror jag. Sen när jag menade på att det inte är normalt beteende för en 8-årig pojke att ha tändare med sig till skolan o att trycka upp sax mot folks halsar. Så verkade hon bli irriterad o mena på att hon har visst varit med om barn i den åldern som hartändare med sig o att de kan ju faktiskt inte kroppsvistera alla barnen! Men det va ju inte riktigt det jag menade.

    Det blev bestämt att pojken skulle typ punktmarkeras o inte fick vara själv på rasterna o att han får sitta framme vid tavlan i skolan. Det ska va extra koll på honom.

    Det värsta är att det fanns inga resuser i fredags när det hände så att läraren kunde gå ifrån 2min för att ringa mig hemma men det ska finnas resurs för att denna pojke ska kunna punktmarkeras! För det ska inte sättas in x-tra personal för detta utan det får lärarna fixa själv. Skandal!

    Skolan skulle också göra en tillbudsanmälan. Vilket tydligen bara är en anmälan som finns på skolan. Detta fick jag tjata på de

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-02 07:44
    Var på möte igår med rektor och lärare. Det kändes inte som om rektorn tog mig på allvar riktigt! Visst tyckte hon att det var allvarligt det som hade hänt men inte på det sättet som jag tycker tror jag. Sen när jag menade på att det inte är normalt beteende för en 8-årig pojke att ha tändare med sig till skolan o att trycka upp sax mot folks halsar. Så verkade hon bli irriterad o mena på att hon har visst varit med om barn i den åldern som hartändare med sig o att de kan ju faktiskt inte kroppsvistera alla barnen! Men det va ju inte riktigt det jag menade.

    Det blev bestämt att pojken skulle typ punktmarkeras o inte fick vara själv på rasterna o att han får sitta framme vid tavlan i skolan. Det ska va extra koll på honom.

    Det värsta är att det fanns inga resuser i fredags när det hände så att läraren kunde gå ifrån 2min för att ringa mig hemma men det ska finnas resurs för att denna pojke ska kunna punktmarkeras! För det ska inte sättas in x-tra personal för detta utan det får lärarna fixa själv. Skandal!

    Skolan skulle också göra en tillbudsanmälan. Vilket tydligen bara är en anmälan som finns på skolan. Detta fick jag tjata på de

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-02 07:47
    Klicka fel!
    Jo jag fick tvinga dem att göra det i stort sett.

    De menade också att jag bröt mot lagen genom att ha min son hemma o att jag får låta honom gå så att vi får testa om det funkar med punktmarkering. Vadå testa? O se ifall det inte händer nåt mer!!!!!!
    Som ni förstår så är jag inte nöjd!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-09 13:37
    I morgon ska vi på möte på skolan med lärarna, rektorn och den andra pojkens föräldrar. Ska bli intressant och se hur det går. Återkommer i morgon med info!!

  • Svar på tråden Ska jag skicka min son till skolan på måndag el inte????
  • mina små kämpar
    Suskiv skrev 2008-04-08 11:34:48 följande:
    mitt tips är att du polisnmäler både skola och den andra pojke, DÅ kommer det hända saker.
    vi polisanmälde 2 barn, hände inget de är minderåriga, föräldrarna fick träff med socialen thats it
  • Smilla27

    I morgon kl halv två ska vi ha möte med lärarna, pojkens föräldrar och rektorn. Intressant och se hur det går!!
    Har nu på kvällen pratat med en fd rektor och fått en massa bra tips, så nu känner jag att jag har ännu mer kött på benen inför i morgon. Meddelar hur det går.
    Tack alla ni som bryr sig

  • Maria med 3

    Min älsta blev mobbad i skolan även under lektionstid med lärare inne i klassrummet. Det slutade med att hon valde att gå om en klass för att slippa plågoandarna och då hamnade hon i en rätt bra klass där det iaf inte var nån mobbing även om klassen var väldigt gruppindelad.

  • Maria med 3

    Skickade lite för tidigt. I lågstadiet gick det en kille med ganska stora problem. Han kastade stenar, hotade med vassa saker mm. Skolan gjorde ingenting! Föräldrarna till det barnet var förtvivlade. De bråkade uppåt i kommunen och fick igenom en skolflytt och pojken fick den hjälp han hade behov av (visade sig senare finnas en bokstavsdiagnos bakom problemen) och skolgången blev lugn för honom och för de barn han hotade och bråkade med.

  • Linda 79

    ANMÄL SKOLAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! allt fler såna anmälningar görs, vilket jag tycker är bara bra,så här får det inte vara! våra barn ska känna trygghet i skolan,och i ditt fall verkar det helt sjukt slött av alla vuxna i hans närhet på skolan!! anmäl,NU,och hoppas dom rejält åtklämda! fy fasen för att ett barn ska behöva utstå sånt här, jag blir så innerligt förbannad när jag läser sånt här! ring socailen också,berätta vad som hänt,eller har du gjort det? därifrån kan du få stöd och hjälp i det här!

    massa kramar och lycka till, hoppas din son mår bra,trots allt

  • Smilla27

    Ja vad ska jag säga egentligen.........
    Vi hade möte med pojkens mamma, lärarna och rektorn. Pojkens pappa kunde inte vara med för han var alldeles för arg?!
    Mamman var jätte arg från början för att vi inte hade ringt hem till dem. Hon lugnade sig sen och förstod oss litegrann. Hon hade bara uppfattningen om att hennes pojke hade hållt upp saxen mot min son. Konstigt med tanke på att skolan har varit i kontakt med henne två ggr innan vi träffade henne.
    När jag berättade hur min son hade berättat och visat hemma så verkade hon förstå varför jag hade blivit upprörd.
    Men enl henne var hennes pojke egentligen inte sådan som var upphovsman till bus och liknande utan han brukar bara hänga på andra. Så är det inte enl min son. Och min sons lärare har sagt till mig två ggr att den andra pojken inte brukar tala sanning när saker händer. Detta klämde läraren inte ur sig när vi satt på mötet utan hon var mest tyst.
    Rektorn verkar tycka att jag är asjobbig och vill tona ner detta lite.
    Pojken ska ju ha extra tillsyn hela tiden i skolan. Men när jag skulle hämta min son på fritids förra veckan satt det jätte många barn i rummet bl.a denna pojken men där var ingen vuxen. Konstigt! Skolan tar mig alltså fortfarande inte på allvar. KUL!

    Jag har anmält det till Barn och Elev skyddsombudet och de ringde förra veckan. De ska kontakta skolan för deras syn på saken och sen ska jag bli kontaktad igen. Så vi får se vad som händer.

    Min son verkar må bra nu och det är i alla fall skönt.

  • Liten Björn

    Jag skulle först gått till skolan och ställt krav utan en sekunds kompromiss. Mobbingen ska sluta IDAG, därmed basta. Hade kontaktat barnens föräldrar och gjort dem medvetna på att jag kommer att anmäla dem om detta händer igen. Hade det därefter hänt igen hade jag polisanmält skolan och föräldrarna, anmält föräldrarna till sociala och tagit mitt barn ur skolan. Jag är inte alls tillmötesgående när det gäller mobbing. Det borde ingen vara. Det ska tas på största allvar redan första gången det händer och man måste sätta in hårdhandskarna på en gång tror jag. Annars kommer det bara att fortsätta. Tro mig, jag vet. Har vart med en del förr. Några jävla samtal fungerar inte.

  • Yrslan

    Du har RÄTT att hålla ditt barn hemma från skolan om de inte kan ansvara för hans säkerhet!!! DU som vårdnadshavare har det yttersta ansvaret för ditt barns väl och ve. Skulle du bete dig lika mot din son som pojken gör så skulle soc komma hem till dig....

Svar på tråden Ska jag skicka min son till skolan på måndag el inte????