• Anonym (Minna-73)

Yrsel och Fluoxetin

Jag har lidit i över 6 år av panikångest, GAD och nu efter två barn har depressionen kommit med i bilden. I början fick ja panikattacker sällan, kanske en gång på två veckor. Nu efter mina två småa barn har jag en känsla avn ångest hela tiden, får panikattacker varje dag (väldigt svåra med), oerhört stark rädsla av att dö, kollar alla mina symptom o kropp hela tiden, har inget ork med något annat mera.

Jag lider av yrsel, gungande känsla som jag har haft från och till i ett par år. Nu efter andra barnet som är bara 3månader, så har det blivit värre. Jag känner mig yr hela tiden, den påverkar synen, det känns som om bokstäverna hoppar, har en stark overklighetskänsla hela tiden. Mår som bäst när jag sover, annors känner jag mig dålig.

Jag började med Fluoxetin nu för 4 dagar sedan, 10mg är min dos. När kan jag vänta mig resultat? Kan denna gungande känslan, känslan av att vara frånvarande på nåt sätt, får inte kontakt med omgivningen bero på ångesten eller har jag nåt allvarligt fel? Jag lider också av spända muskler pga bärandet och ammandet, men ingen behandling hjälper så mitt enda hopp år på Fluoxetinet, ifall det inte hjälper är jag säkert dödssjuk!

• Svar på tråden Yrsel och Fluoxetin
  • Anonym
    Anonym (Minna-73) skrev 2008-03-30 14:04:01 följande:
    Jag har lidit i över 6 år av panikångest, GAD och nu efter två barn har depressionen kommit med i bilden. I början fick ja panikattacker sällan, kanske en gång på två veckor. Nu efter mina två småa barn har jag en känsla avn ångest hela tiden, får panikattacker varje dag (väldigt svåra med), oerhört stark rädsla av att dö, kollar alla mina symptom o kropp hela tiden, har inget ork med något annat mera.Jag lider av yrsel, gungande känsla som jag har haft från och till i ett par år. Nu efter andra barnet som är bara 3månader, så har det blivit värre. Jag känner mig yr hela tiden, den påverkar synen, det känns som om bokstäverna hoppar, har en stark overklighetskänsla hela tiden. Mår som bäst när jag sover, annors känner jag mig dålig.Jag började med Fluoxetin nu för 4 dagar sedan, 10mg är min dos. När kan jag vänta mig resultat? Kan denna gungande känslan, känslan av att vara frånvarande på nåt sätt, får inte kontakt med omgivningen bero på ångesten eller har jag nåt allvarligt fel? Jag lider också av spända muskler pga bärandet och ammandet, men ingen behandling hjälper så mitt enda hopp år på Fluoxetinet, ifall det inte hjälper är jag säkert dödssjuk!
    jag äter floxuten och det är en långtidsverkande medecin du måste äta den ett par veckor innan den ger någon effekt
  • BabyEm

När jag åt fluoxetin så tog det 1-2 veckor innan det började verka. men jag tyckte det var väldigt bra. det hjälpte mig mycket

• Anonym (Minna-73)

Okej, men kan man ha gungande yrsel pga ångest? Jag kan inte köra bil, läsa med barnen när allt bara gungar och bokstäverna hoppar.

Kan jag vänta mig att få hjälp av meidicinen till yrseln med?

• BabyEm
    Anonym (Minna-73) skrev 2008-03-30 14:21:22 följande:
    Okej, men kan man ha gungande yrsel pga ångest? Jag kan inte köra bil, läsa med barnen när allt bara gungar och bokstäverna hoppar. Kan jag vänta mig att få hjälp av meidicinen till yrseln med?
    Det kan jag inte svara på. Jag fick väldig yrsel i början som biverkning av fluoxetinen samt nä jag slutade men du säger ju att du hade det innan så jag vet inte
  • Anonym (Minna-73)

Hade du BabyEm konstant yrsel av Fluoxetin? Skulle vilja veta ifall det är ett symptom på ångesten?!

• Anonym

yrsel kan du mkt väl få av ångesten , jag hoppas du mår bättre snart

• BabyEm
    Anonym (Minna-73) skrev 2008-03-30 18:35:18 följande:
    Hade du BabyEm konstant yrsel av Fluoxetin? Skulle vilja veta ifall det är ett symptom på ångesten?!
    Nja ibland men hela tiden som biverkning ca 2 veckor när jag började och när jag slutade med fluoxetin. Men jag åt högsta dos. Vet inte om det spelar någon roll
  • Anonym (yrsel)

Jag lider oxå av panikångest, kan ha flera attacker i veckan. Jag har yrsel mer el mindra varje dag. Oftast den som triggar igång allt,kan inte hantera den. S¨jag går med förväntansångest, rädd för att få en attack. Yrseln har jag haft nu i ca 2år. Man har en olustkänsla i kroppen, känns som att de ska hända nått me en hela tiden. De är jobbigt, jag kan inte leva ett vanligt liv, har fått socialfobi och agorafobi på grund av all ångest. Har en sån hemsk attack nu, är livrädd. Kan inte hantera den, trots att jag har haft de hur många gånger som helst....

• förväntansfull förälder

Anonym (Minna-73) skrev 2008-03-30 14:04:01 följande:

Jag har lidit i över 6 år av panikångest, GAD och nu efter två barn har depressionen kommit med i bilden. I början fick ja panikattacker sällan, kanske en gång på två veckor. Nu efter mina två småa barn har jag en känsla avn ångest hela tiden, får panikattacker varje dag (väldigt svåra med), oerhört stark rädsla av att dö, kollar alla mina symptom o kropp hela tiden, har inget ork med något annat mera.Jag lider av yrsel, gungande känsla som jag har haft från och till i ett par år. Nu efter andra barnet som är bara 3månader, så har det blivit värre. Jag känner mig yr hela tiden, den påverkar synen, det känns som om bokstäverna hoppar, har en stark overklighetskänsla hela tiden. Mår som bäst när jag sover, annors känner jag mig dålig.Jag började med Fluoxetin nu för 4 dagar sedan, 10mg är min dos. När kan jag vänta mig resultat? Kan denna gungande känslan, känslan av att vara frånvarande på nåt sätt, får inte kontakt med omgivningen bero på ångesten eller har jag nåt allvarligt fel? Jag lider också av spända muskler pga bärandet och ammandet, men ingen behandling hjälper så mitt enda hopp år på Fluoxetinet, ifall det inte hjälper är jag säkert dödssjuk!
    Usch det låter så jobbigt för dig!
    Jag själv äter fluoxetin och jag tyckte väl att det tog ca 2 veckor innan medicinen började verka!
    Men jag får i stället lite återfall då och då.
    Men jag kanske behöver höja dosen, har bara ätit i 5 veckor så.
    Någon yrsel har jag inte kännt av!
    Men jag har en fråga till dig, kan du amma på fluoxetinet?
    Var det helt Okej förbarnläkaren att göra det?
    Själv ska jag snart ha min lilla bebis, men är lite bekymrad om jag kommer att få amma på medicinen! Vilket jag hoppas att jag kommer att få göra eftersom jag antagligen inte klarar mig utan!
    Hoppas du snart blir bättre!
    Kram!
  • Anonym (Minna-73)

Fluoxetin är ok när man ammar, har kollat det på så många ställen! Det är sämre för barnet att mamman mår kass..

Denna yrsel är något så förfärligt! Nu sitter jag framför datorn och det bara snurrar eller gungar i huvudet. Jag kommer inte ifrån det, endast när jag sover mår jag bra. Ser inte texter ordentligt, mår illa och så borde man orka vara bra mamma...:( Blir så ledsen över mina barn, när de har en sjuk mamma. Vet inte vad jag skall göra ifall medicinen inte hjälper. Har en hemsk ångest hela tiden med samt overklighetskänsla.

• förväntansfull förälder
    Svar på #10
    Ok men då ammade du på fluoxetinet?
    Jag tycker alla läkare säger olika, en del säger att man får ge upp amningen om man äter antidepp, någon annan säger att det är helt okej!
    Vem sjutton ska man tro på????
  • Anonym (Minna-73)

Jo, jag ammar och andvänder minsta möjliga dos dvs 10mg. Bor iofs i Finland och medicinen är ok enligt flera.

Det har gjorts en undersökning på ÅUCS på barn som ammats och som har fått medicinen via modersmjölket. Barnen har följts med ända tills de har fyllt 7år och inga men har konstaterats.
    Fluoxetin är okej när man är gravid med.

Det är väldigt irriterande när en säger ett och en annan annat, men man måste väl bara försöka tro på nån (eller flera som säger samma). Jag har läst ganska mycket på nätet med, och det tycks vara väldigt allmänt att amma (eller vara gravid) och använda denna medicin. Läste om nån
    här på FL vars läkare på Uppsala sjukhus hade sagt, att Fluoxetin är det första alternativet..

Min läkare sade att det är ytterst få medicin som är förbjudna under amningen.

• Anonym

Lider oxå av ångest och framförallt yrsel blev så glad att jag hittade några som hade samma symtom som jag har trott att jag var ensam i hela världen. Kan du inte skriva och berätta om medicinen hjälper kanske nåt man kan prova, äter nu seroxat 20mg men hjälper inte ett dugg längre.

• Citius

Hej på er, är ny här. Jag googlade yrsel av fluoexetin och hamnade här. Jag har ocd och fick först zoloft 50mg som är en rätt hög dos. Zoloft triggade såsom alla SSRI mediciner igång panikångestattacker. Det var så illa första gången det hände mig så att jag ringde 112 som skickade en ambulans. Efter det skrev min psykolog ut fluoexetin 20mg istället eftersom den är lite mildare. Men hon skrev också ut sobril 5mg för att jag inte skulle få panikångest under invänjningsperioden av fluoexetinet. I början fick jag ta 6 tabletter om dagen, men nu på 2a veckan så har jag minskat ner till 2 tabletter om dagen och jag har inte haft en enda attack. Sobril är en bensodiazepam, och den mildare av dem. Be era läkare att skriva ut sobril eller liknande benso så slipper ni attackerna. Ni behöver inte ta det mer än någon vecka tills fluoexetinet har kommit igång. Tycker det är konstigt att inte alla läkare skriver ut benso till alla som ska börja med SSRI mediciner. Varför vill man utsätta någon för panikångestattacker.

• Smilla124

HejJag lider oxå av gung/ostadighet gjort det i perioder i 25 år ,lider oxå av deppression i hela mitt liv, gjort undersökningar ang yrseln men do. hittade inget fel.
    Det finns något som kallas för fobisk postural yrsel  /ångest yrsel.kan även bero på spända nackmuskler har jag lärt mig
    Jag har oxå börjat med flouxetin ätit i 4 veckor just nu yr som fan men vet ju inte om det  är medicinens biverkningar eller min vanliga yrsel men lider med dig det är så jobbigt att ha det så, be om en undersökning på yrsel o balansmottagningen på karolinska dom är experter och kan hjälpa dig hoppas jag.

Svar på tråden Yrsel och Fluoxetin