• minimalin

Har kommit på den absolut sämsta med att vara ung förälder (i vissa fall)!!

Det är att man oftast inte har ett jobb när man blir gravid, och att man inte har tjänat ihop speciellt hög pension. Om man då skulle dö, så blir barnpensionen
    väldigt låg, till skillnad mot om man skulle ha jobbat i tio år, ha fast tjänst, ha
    egendom osv.
    Pappa till mitt barn dog nyligen, och han lämnade efter sig 6 kr i månaden till
    min dotter... jag har bara några tusen i pension, inte mycket besparingar, student, i och för sig livförsäkring - men om jag dör så kommer inte mina barn få mycket pengar att leva på fram till sin 18 årsdag, och kommer inte ha mycket till arv.
    Om jag levet fram tills min första anställning efter mina studier så räknar de ut
    hur mycket jag skulle ha tjänat och utgår från det, men just nu så är jag en potentiellt död fattiglapp...!!
    Vill bara säga detta så ni som inte "bryr er" kanske tänker om...

Liv och John
  • Svar på tråden Har kommit på den absolut sämsta med att vara ung förälder (i vissa fall)!!
  • Tyrlöv
    Lia85 skrev 2008-04-01 16:17:44 följande:
    Pengarna är väl inte dirket det viktigaste i livet?
    Absolut inte det viktigaste men det underlättar en hel del..
  • fia jimmy

Jo det finns mkt negativt med att va unga föräldrar.. Men även mkt positivt..
    För barnet tror jag inte det spelar så stor roll om de har unga eller äldre föräldrar. Nog mer unga föräldrar som mist sin ungdom.

• Lia85

Tyrlöv:
    Visst gör det det, MEN det är långt ifrån det viktigaste.
    Om bägge föräldrarna dör så blir det placerat i familjehem som får ersättning och barnet försörjs med de pengarna (även om familjehemmet är släktingar). Ev barnpension kan sparas tills de behövs.

• Tyrlöv

Jag vill förtydliga att jag absolut inte har något emot att unga skaffar barn. Tvärtom så tycker jag att det bara är bra om föräldrarna finns med i bilden länge och orkar leka med barnen osv. Jag menar bara att det inte skadar att ha tänkt igenom ekonomin så att det inte blir en riktigt tuff överraskning.. Man vill ju kunna fokusera och lägga energin på det lilla miraklet.. Eller hur..?

• Emelie  A

Man ska bry sig! Min egen pappa dog väldigt hastigt och min mamma blev ensam med 4 barn varav den ena var 2 år. Då var barnpensionen bra att ha. Självklart är det hemskt att gå och tänka på att man kan dö när som helst men det är faktiskt sanningen, livet är ingen garanti och de som själva upplevt sådana saker vet det.

• TyraPaloma

Hejsan!

Ja det är väldigt viktigt att ha vettiga försäkringar på samtliga i familjen! Jag studerar med studiemedel men skulle ändå klara mig om min sambo gick bort. Vi har även skrivit testamente. Så vi båda skulle klara oss om den andra gick bort. Jag är föresten ung mamma *ler*.

• buffybus

men barn som är under 18 när en förälder dör får väl pengar från staten? en tjejkompis fick typ 100 000:- från staten när hennes pappa dog när hon var 2år... så fick hon ut pengarna när hon var 18....

iallafall så är det ju tragiskt att pappan dött... pengarna är ju minsta problemet i det läget tycker jag

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • buffybus

och en annan sak.. min mans pappa dog nyligen o hans lillasyster får barnpension från staten... vet inte hur mkt bara

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • TyraPaloma

Buffybus, ett av de vanligaste problemen när en pappa dör är inte hurvda barnet får pengar eller ej. Utan det är om den kvarlevande föräldern får det. Lever man bara som sambos ärver man inte varandra. Utan barnet ärver och får en förmyndare som inte är en familjemedlem. Så hela familjen får ju dålig ekonomi.

Därför är det tokviktigt att skriva testamente om man bara är sambos. Är man gift behöver man inte oroa sig för det.

• systerduktig

Jag kanske har för höga krav, men jag tycker det är samhället det är fel på när någon får 6 kr i månaden efter en förälders frånfälle vid unga år!
    Hela ekonomisituationen för unga föräldrar är ju tokig... varför ska man arbeta först och föda barn sen för att få okej föräldrapenning, när vi är gjorda för att föda barn omkring 20 och måste gå i skolan till minst 18-19?
    Att man dessutom kan bli ensam om det ekonomiska ansvaret på grund av död, och det enda ekonomiska stödet efter den förlorade föräldern är 6 kr i månaden är ju ännu värre.
    Vad är det för fel på samhället som inte fattar sånthär?

• minimalin
    systerduktig skrev 2008-04-14 22:15:35 följande:
    Jag kanske har för höga krav, men jag tycker det är samhället det är fel på när någon får 6 kr i månaden efter en förälders frånfälle vid unga år!Hela ekonomisituationen för unga föräldrar är ju tokig... varför ska man arbeta först och föda barn sen för att få okej föräldrapenning, när vi är gjorda för att föda barn omkring 20 och måste gå i skolan till minst 18-19?Att man dessutom kan bli ensam om det ekonomiska ansvaret på grund av död, och det enda ekonomiska stödet efter den förlorade föräldern är 6 kr i månaden är ju ännu värre.Vad är det för fel på samhället som inte fattar sånthär?
    Ja, nu går ju fk in och betalar ut mellanskillnaden för bidraget är 1367:-... så de betalar 1361:- och han 6 kr... men hade han tjänat några pengar i sitt liv så hade det kanske blivit några tusenlappar till varje månad tills hon fyllde 18... hade ju hjälpt mer sen när hon skulle flytta hemifrån, sparkontot hade ju varit saftigare (även om jag sparar till henne)... men ja... hela den ekonomiska situationen är sugig för ensamma föräldrar, och det är ju inte bättre om man är ung också... men jag håller med dej till viss del...
    Liv och John
  • systerduktig

Skönt att de gör något i alla fall! Och ingen blir återbetalningsskyldig för de pengarna från Försäkringskassan?
    Men ändå, jag tycker att samhället kunde göra mer för unga föräldrar faktiskt. Tycker verkligen det är helt knäppt att hela systemet är uppbyggt så att det passar (ekonomiskt) att skaffa barn först vid 40 års ålder...

• Haraaz

Well, det finns äldre föräldrar som inte har nåt jobb eller försäkring så om de skulle dö skulle inte de barnen heller få så mycket arv... Det här med att hitta jobb i Sverige i nuläget är inte nån dans på rosor oavsett ålder.

• Kya
    buffybus skrev 2008-04-04 15:03:33 följande:
    men barn som är under 18 när en förälder dör får väl pengar från staten? en tjejkompis fick typ 100 000:- från staten när hennes pappa dog när hon var 2år... så fick hon ut pengarna när hon var 18....iallafall så är det ju tragiskt att pappan dött... pengarna är ju minsta problemet i det läget tycker jag
    enda pengarna som barn får från staten är ju isf barnpension, som ligger på ungefär samma summa som barnbidraget...

däremot finns det olika försäkringar man kan ta, som löser ut vissa summor vid vissa åldrar.
  • Kya

de där 100.000 var nog från förälderns livförsäkring.

• Haraaz

När min pappa dog fick jag o mina systrar 75.000 respektive 35.000 :- var, mamma fick runt 30.000 tror jag. Han var arbetslös. Det var nån slags ersättning, inte säker på vad det heter.

• Kya

min mamma dog i höstas, och hon hade en livförsäkring. det innebar att vi fick ut en summa pengar. eftersom hon var under 55 år så utlöstes den högre summan automatiskt, och summan som vi döttrar fick räknades ut efter ålder. minsta syrran och jag fick högsta summan eftersom vi båda var under 20. lillasyrran fick runt 40.000 mer än mig, eftersom hon var under 18.

de andra syrrorna som är över 20 fick en mindre summa.

till pensionen så kan man göra ett tillval som heter "efterlevnadsförsäkring" och det innebär att all pensionsbesparing delas ut till arvtagarna. annars försvinner bara pensionsbesparingen ifall man skulle trilla av pinn innan alla pengar är förbrukade.

• mysanr

jobbigt o tänka att man kan dö..! själv njuter jag av att vara ung tvåbarns mamma..ja ha inte super hög föräldrarpenning men vi klarar oss och jag har legat i med att söka extra jobb...jag känner liksom att jag själv måste se till att kunna klara mig själv om de skulle hända att de tar slut mellan pappan o mig osv..har sökt till folkhögsskolan o hoppas på att komma in o sen få plugga vidare..de e inte lätt men de går o ja njuter av livet me mina två barn

Svar på tråden Har kommit på den absolut sämsta med att vara ung förälder (i vissa fall)!!