• Tessa17

Är era tonåringar trötta under dagen?

Hej, min 16 årig son lägger sig på soffan så fort han kommer hem från skolan.Han går till fots till skolan ungefär en halv timme men även under helgen när han är hemma känner sig han trött och ofta vilar i soffan. Är det någonting jag skall oroa mig för? skall jag skicka honom för hälsokontroll? Hur känner sig era tonåringar?

• Svar på tråden Är era tonåringar trötta under dagen?
  • Maggiepuh

Säg en tonåring som inte är trött

• Bevabus

Haha säger samma sak som Maggiepuh.

Tessa17...du måste tänka på att vi tonåringar är i den åldern där man är som mest trött. Plus att en del vuxna tror att tonåringar bara slappar hela dagarna och inte gör nånting...dom flesta glömmer konstigt nog bort att vi går i skolan om dagarna och det slutar inte när vi kommer hem, vi får med oss skolan hem också..läxor att göra, uppsatser att skriva. Särskilt på gymnasiet är det mycket sådant.
    Sen har dom flesta även en hobby på fritiden.

Den tiden man har över vill man bara slappa och hänga med kompisar. Min resterande tid av vardagen brukar gå till att sitta på msn och snacka med kompisarna. En del gillar att vara med kompisarna hemma hos varandra, men just jag och mina vänner träffas inte såvida vi inte ska bowla eller gå på bio eller vara på nån fest.
    Vi träffas ju hela dagarna i skolan.

• Majsan70

det är ju normaltillstånd för en tonåring. Kommer du inte ihåg själv hur det var?
    Mina tonåringar slöar större delen av tiden om de inte får ett ryck o går iväg en sväng eller är i väg o tränar. I det senare fallet måste de ju vila både innan o efter.

• hymafr

Är han trött när han ska göra något roligt?
    I så fall ska du ta honom till läkare - annars är det nog bara vanlig tonårströtthet.
    Givetvis kan du ta honom till läkare i alla fall. Min dotter var trött och det visade sig att hon hade lågt blodvärde, som avhjälptes med en 3-månaders kur med järntabletter.

• Gumsan07

De är väl alltid trötta? En del av tonårslivet...

• Guldrosen

Tonåringar idag är väl uppe halva nätterna och surfar på nätet eller...? Blir man inte trött på dagen då?

• Jeanette1986

jag vilade nästan jämt när jag kom hem från skolan...va alltid trött. tror det är normalt

• Majsan70
    Guldrosen skrev 2008-04-03 19:55:12 följande:
    Tonåringar idag är väl uppe halva nätterna och surfar på nätet eller...? Blir man inte trött på dagen då?
    Nåja inte alla tonåringar som sitter uppe på nätterna. Det finns föräldrar som har koll åp sånt o jag är en av dem. Här har vi stenhårda läggtider o de följs. Ändå är mina trötta precis som jag var när jag var tonåring och internet inte fanns.
  • Bevabus

Tänkte precis säga samma sak nästan.
    Jag sitter personligen inte heller uppe vid datorn hela nätterna. Faktum är att jag ska lägga mig efter att ha skrivit detta. (Börjar sent imorgon så ikväll sitter jag uppe lite senare än vanligt).

Vi är bara allmänt trötta av naturen. Så lätt är svaret.

Majsan70 skrev 2008-04-03 22:22:32 följande:
    Nåja inte alla tonåringar som sitter uppe på nätterna. Det finns föräldrar som har koll åp sånt o jag är en av dem. Här har vi stenhårda läggtider o de följs. Ändå är mina trötta precis som jag var när jag var tonåring och internet inte fanns.
  • Guldrosen

Jag kommer inte ihåga att jag var speciellt trött som tonåring. Jag var väldigt aktiv i tonåren. Pluggade, var med kompisar, sportade, bakade, handarbetade, dansade m m. Jag hade en massa olika hobbisar som jag testade i tonåren.

Jag tror att om dagens tonåringar skaffar sig ett sunt liv utanför cyberspace så blir de mycket piggare.

Att tonåringar skulle vara trötta av naturen tror jag inte på. Det är en ursäkt för att inte behöva göra något utan bara ha rätt till att lata sig och att inte behöva ta tag i sitt liv.
    Men alla får ju ha sin tro...

Jag har två tonåringar hemma. När de är trötta beror det oftast på sömnbrist.

• Bevabus

Jag håller helt med dig om att vi som tonåringar borde aktivera oss mycket, mycket mer.
    Men det är faktiskt sant det där om att vi har en tendens att vara mycket tröttare än andra. Det är en del av processen att bli vuxen helt enkelt. Alla hormoner och gud vet vad mer.

Guldrosen skrev 2008-04-05 12:01:16 följande:
    Jag kommer inte ihåga att jag var speciellt trött som tonåring. Jag var väldigt aktiv i tonåren. Pluggade, var med kompisar, sportade, bakade, handarbetade, dansade m m. Jag hade en massa olika hobbisar som jag testade i tonåren.Jag tror att om dagens tonåringar skaffar sig ett sunt liv utanför cyberspace så blir de mycket piggare.Att tonåringar skulle vara trötta av naturen tror jag inte på. Det är en ursäkt för att inte behöva göra något utan bara ha rätt till att lata sig och att inte behöva ta tag i sitt liv.Men alla får ju ha sin tro...Jag har två tonåringar hemma. När de är trötta beror det oftast på sömnbrist.
  • anmob

Det är inte bara för att de är lata de är trötta. Det händer en massa i kroppen vid puberteten. De växer på längden och bredden och hormonerna sprutar ur öronen på dom

Så det är nog ganska normalt att de är trötta. Det går över så småningom.(hoppas jag)

• Bevabus

Anmob - Det hoppas jag me!! haha sitter här just nu och känner mig allmänt dåsig...nåde den som kommer o tjatar på mig om att tvätta eller nåt sånt just nu. Som att jag inte har nog i huvudet med läxor o skit...Skuldkänslor också för att man inte har orken att ta itu med allt till skolan. Det är inte lätt, livet som tonåring.

• goldcoast

Kan man prova rosenrot på sina tonåringar??

Att dom tar det på skolan vid lunch..

• Bevabus

pröva det du...
    låt mig veta om det funkade...

goldcoast skrev 2008-04-15 13:52:47 följande:
    Kan man prova rosenrot på sina tonåringar??Att dom tar det på skolan vid lunch..
  • jagvillintehaenförbannadsignatur

Jag tror att han röker brajj.
    Typiskt symptom att han är trött då.

Fråga honom varför han luktar barr, säger han att hans polare har en wunderbaum i epa-traktorn så är det brajj han röker.

• Agapi

Undrar om folk på fl glömmer bort hela sin ungdomstid i samma sekund som de får barn själva?

Är de inte bland de mest klassiska "tonårings problemet" som finns?

Jag är 20 och är fortfarande sjukt trött på dagarna och nu börjar jag faktiskt oroa mej =P Men när man är 16 är de verkligen normalt.

• Lillsip

Jag tror att det är olika på tonåringar, jag har en 18,5 åring som har varit trött för det mesta och sover fortfarande mkt efter skolan medans min 17,5 åring aldrig är trött, han gymmar varanan dag efter skolan och de andra dagarna springer han... dessutom går han bygg så man kan ju tycka att han ska vara trött....Jag var iväg med min 18,5 åring på hälsokoll, men hon är helt frisk....

Svar på tråden Är era tonåringar trötta under dagen?