• FOA

Ar det bara i UK som man steriliserar?

Ar det bara har i England som man steriliserar flaskor, nappar mm? Nar jag pratar med mina svenska kompisar hemma sa diskar de bara. Ni som steriliserar har, gor ni det da ni ar pa besok i Sverige ocksa?

• Svar på tråden Ar det bara i UK som man steriliserar?
  • rileysmom

Åh, gud, här i USA har alla bacillskräck och det steriliseras till höger och vänster, och de sprejar leksaker med Clorox sprej och allt vad det är. Allt är antibakteriellt! Jag hade några mikropåsar som jag steriliserade mina bröstpumpgrejer i ett tag, men det tröttnade jag snabbt på, hahhaha!

• sbalogun

Jag holl pa i 3 manader och sedan struntade jag i det efter att jag traffat en svensk barnlakare som sa att det ar bara bra att barnen vanjer sig vid baktierier i sitt egna hem.. och det verkar ju som det gatt bra.. dottern ar snart 4ar och helt normal.. ;)

• Mosie

Har i australien ar det ocksa lite hysteri pa steralisering (speciellt nya foraldrar), men det har nyligt kommit fram att "hemsteraliseringsredskap" (eller vad man ska kalla dem) inte ar mer effektiva an att diska i hett vatten. Det som ar det viktiga ar att se till att inga rester av varken brost eller ersattningsmjolk finns kvar eftersom det ar dar bakterier gror. Dock steraliserar dem inte pa sjukhusen har (dvs nappar och flaskor osv), de diskas bara hett och visat sig racka aven i en sjukhusmiljo. Nar jag horde detta sket jag helt i steraliseringen hemma, diskar bara noga.

• MrsCD
    lillasnurre skrev 2008-04-03 09:48:33 följande:
    Jag steriliserade mina flaskor till sonen. varje kväll kokade jag dem i 5 minuter och sedan fick de stå på tork till morgonen efter. Det gjorde jag fram till att sonen var ca 8 månader. Nu kokar jag hans vällingflaskor ungefär en gång i veckan, plus att de får gå på varm disk i diskmaskinen
    Om du later de sta over natten sa ar de ju sa inte sterila langre.
  • tusca

Hihi,
    Har i Italien steriliserar de allt. Aven leksaker med jamna mellanrum. En del mammor verkar satta prestige pa renhet.
    Jag framstar som varsta smutsmamman jamfort med de andra. Och nar jag sager att jag inte steriliserar, sa svarar de typ "ja, da utvecklar de antikroppar". Ar inte det hela poangen, undrar ju jag da? Jaja.
    "Min" barnaffars-expedit havdade att hon steriliserat allt upp till att barnen var minst ett ar. Jag korde med hett vatten och ett uppkok da och da. Men jag antar att 100% flaskmatning ar annorlunda an 100% amning och lite flaska for bekvamlighetens skull.
    Summan av kardemumman ar att: nej det ar inte bara i UK de ar besatta av att sterilisera. Det gor man aven i Italien. Baciller ar laskigt.

• Elpida

Här i Grekland steriliseras allt till bebisen är 3-4 månader. Utomhus finns många baciller också och man ska helst inte gå utom dörren förrän bebisen är 40 dagar . Sen att hela släkten är på förlossningen är inte så farligt HU HU HU!!!

• Mosie
    jamarl skrev 2008-04-04 12:32:02 följande:
    JeanneDArcnej leksaker behover man inte sterilisera, om du inte kanner for det =)men napparna till nappflaskorna ar viktiga. eftersom det nast stortsa boven till bakterier ar mjolk (blod ar den storsta), och mycket mjolk kan fastna i halsen, aven om man diskar for hand eller i diskmaskin.men ju aldre barnen blir, ju mer bakterier kan deras magar hantera.
    har i australien har forskning visat att hemsteralisering inte gor nagon skillnad. Det viktiga ar att diska ordentligt i varmt/hett vatten. Boven ar mjolk som du sager, men diskar man ordentligt sa far man bort det ju. Diskar man inte ordentligt sa hjalper inte hemsteraliseringsmaskiner osv. De har tom visat sig att steralisering av nappar osv pa bb inte har gjort sa stor skillnad.
  • idisb

min syster bor i neg o hon gjorde så pga av vattnet som inte är drickbart, inte så gott o diska flaskorna i det o ge sin bebis. men hon gjorde så med leksake med lite väl kanske

• En glad tjej

Jag steriliserar min dotters flaskor sällan men diskar dem flera gånger om dagen i hett vatten. Hon har aldrig mått dåligt.

• tusca
    Elpida skrev 2008-06-16 15:43:19 följande:
    Här i Grekland steriliseras allt till bebisen är 3-4 månader. Utomhus finns många baciller också och man ska helst inte gå utom dörren förrän bebisen är 40 dagar . Sen att hela släkten är på förlossningen är inte så farligt HU HU HU!!!
    Haha. Medelhavskultur ar visst lika overallt. Pa BB var det fullt av snoriga ungar (syskon, mm) och givetvis toksmutsigt pa golvet efter alla besok. Men nappflaskan maste steriliseras sa fort man tagit i den.

Och sa ar det valdigt mycket baciller utomhus ocksa har i Italien. Tanterna forfasar sig over att min dotter suger pa tummen. Den ar ju smutsig efter lite lek! Ojoj, tanker jag. Tur att de aldrig hort talas om ur-och-skurdagis.

Det ar kul med kulturkrockar. Undrar vad vi svenskar ar nojjiga pa.
  • tusca

Ah, jag glomde bort.
    Svenskar ar ju nojjiga pa socker. Det tankesattet finns inte har. Min svarmor blir nastan upprord over att jag och dottern inte ater sotsaker pa morgonen. "Har far hon nagot som ar riktigt sott och gott" sager hon och stoppar at S en sotsliskig kaka.

Forlat, TS. Det var inte meningen att kapa din trad sa dar.

• FOA
    tusca skrev 2008-06-17 10:19:57 följande:
    Ah, jag glomde bort.Svenskar ar ju nojjiga pa socker. Det tankesattet finns inte har. Min svarmor blir nastan upprord over att jag och dottern inte ater sotsaker pa morgonen. "Har far hon nagot som ar riktigt sott och gott" sager hon och stoppar at S en sotsliskig kaka. Forlat, TS. Det var inte meningen att kapa din trad sa dar.
    No problems! Det ar alltid lika roligt att jamfora olika kulturer och hora hur folk hanskas med svarforaldrarna Sjalv tror jag att min mans slakt fattat att de inte far ha sonen (speciellt inte barnvakta sjalva) om de inte gor som jag sager.
  • miagrahpe

Jag har aldrig steriliserat ngt överhuvudtaget o det har aldrig varit ngt problem det heller!

Här i Spanien är de oxå lite steriliseringshysteriska samtidigt som de går in med skorna, vilket gör att barn egentligen inte leker på golvet, utom på ngn liten filt el dyl när de är små.

Hos mig har alla som kommer på besök lärt sig att skorna stannar vid dörren...

Svar på tråden Ar det bara i UK som man steriliserar?