• Tojjo

studier med barn

Hej. Ni killar coh tjejer som fick barn i tidig ålder. Har ni pluggat vidare efter gymnasiet?
    Jag vill ha barn snart, nått år eller så. Men jag vill ändå då en ky utbildning senare när barnet är kanske i 3 års åldern. Men hur fungerar det? Mina betyg är inte så fina, snitt runt 12 och intagningspoengen på GU är iaf en del högde på de linjer jag skulle vara intreserad av. Det vill säga att vi skulle få flytta längre upp i landet eller till nån mysig småstad. Är det möjligt med barn eller får jag tänka om helt och hållet?
    Hur som häldst så ska jag ändå inte plugga vidare förens om ett par år eftersom vi har lägenhetskontrakt och jobb båda två..

• Svar på tråden studier med barn
  • monstermamman

De är väl bara att plugga när du känner för de. Själv har jag 4 barn (ålder 2½-8 år )jobbar inom barnomsorgen & läser upp min betyg på distans samtidigt. Ska ha en till nu i september. Men studierna tänker jag inte släppa ska ha ett fullt slutbetyg med bra betyg & inte i botten.

• Tojjo

Okej. Det jag tänkte på var att slytta nån annan stanns i sverige senare där de e lättare att komma in.
    Men vad härligt att det fungerar bra för dig :)

• JeanneDArc

Jag pluggar på universitet och det började jag med när min dotter var 10 månader och hennes pappa tog över föräldraledigheten. Funkar bra Allt går om man bara vill

• Tojjo

Gött det. Tänkte om de kanske var skit jobbigt eftersom de e massa som säger att man ska ha pluggat klart innan mans kaffar barn

• JeanneDArc

Nja, jag tror att man då främst tänker på gymnasiestudierna, så att man åtminstonde har grunderna klara. Annars får du ju ta studielån även när du pluggar det, vilket inte är så roligt. Dessutom är det inte så lätt att få ett jobb och arbeta upp en föräldrapenning om man inte ens gått ut gymnasiet. Högskolestudier är det ju många som väntar med.. vi har några stycken i klassen som är runt 40.

• TyraPaloma

Hej!
    Jag fyller 23 i år och har tre barn. De är födda 02, 04 och 08. Jag har studerat på både gymnasiet, universitet och högskola "trots" att jag har barn och även fått mycket bra betyg.

Att studera är inte jobbigare än att jobba så när barnet börjat på dagis är det bara att köra igång. Eller så gör man som vi gjort, att pappan tar mest föräldraledighet. Min sambo tar 50% ledighet så jag studerar heltid nu trots att min yngsta bara är 2 månader. Speciellt högre studier innebär ju en hel del tid hemma.

Och när man tar studielån för gymnasiet får man skriva av en hel del om man sedan läser på högskola eller universitet! Så det behöver inte alls vara ett jättelån som följer med resten av livet.

• Lia85

Jag fick Gabriel när jag va 15 och har därmed pluggat både gymnasiet och håller nu på med min socionom-utbildning (klar om ett år).

Jag tycker det är smidigt att plugga när man har barn, men det beror nog lite på vilken pedagogik utbildningen använder sig av. Gymnasiet var inga problem o nu på universitetet så pluggar vi enligt PBL (mycket eget ansvar o väldigt lite schemalagt, så man kan plugga hemma på dagtid). Pluggar VÄLDIGT sällan på kvällar. Då har jag min "egen" tid

• mimmelie

Det är bara att göra som du känner för tycker jag...

Fick mitt första barn efter första terminen på gymnasiet och går nu sista månaderna och väntar nr 2 i maj...

JAg ska plugga vidare till hösten om bebisen tillåter och till våren om det i stället käns bättre. Tänkte söka läkarlinjen eller möjligtvis sjuksköterska då...

Allting går, bara man vill och om man prioriterar rätt. Jag pluggar aldrig när sonen är hemma och vaken, utan försöker hålla diciplinen

• Tojjo

Vad härligt att det funkar så bra. Jag har altid haft en bild i huvudet att studier med barn är hopplösa :P

• snabla

finns ju en massa studier på distans nuförtiden kolla m CV eller nån syo så kan du få tips, även om du inte vill plugga just nu skulle du ju kunna läsa upp betygen samtidigt som du jobbar så att du tar dig in när d är dags...lycka till

Svar på tråden studier med barn