• Gaztongirl

Belöna hemarbete?

Jag undrar hur ni gör för att belöna när tonåringarna hjälper till hemma?
    Vi har två tonåringar som nu bor hos oss varje vecka ett tag, de brukar bo växelvis annars. Det märks verkligen att det är varje vecka nu och vi försöker få de att hjälpa till mer hemma. Tjejen kan vara jätteduktig ibland, laga mat och ta hand om lillasyster. Jag skulle vilja att när de anstränger sig och försöker så blir det lite extra, samtidigt som de ska lära sig att ta ansvar utan att få något för det. Om ni förstår hur jag menar? Det är en tjej på 13 och pojk på 15 år.

• Svar på tråden Belöna hemarbete?
  • Bevabus

Belöna vissa saker med små slantar. Som tex. 10-20 kr. Inte allt dom gör. Kanske bara städning?
    Du kan säga "Skulle du kunna dammsuga den här veckan, så får du en liten slant?".

Får dom någon månadspeng? Hur mycket får dom?

Men kom ihåg att även ord är belöning.
    Att få höra "Tack så mycket för att du passade din lillasyster idag. Det hjälper oss väldigt mycket".

• Majsan70

Jag belönar inte alls. Jag ser det son helt naturligt att de tar sin del av det gemensamma ansvaret som uppstår i en familj. Detta har de fått göra väldigt tidigt.

Sen säger jag självklart att de gjort fint när de diskat eller liknande, precis som jag säger till min sambo eller han till mig.

Mina barn är 16, 13 och 4 år gamla och de har fått ta del av hushållets göromål sedan länge. 4 åringen får ta det som en lek än så länge men de andra har fasta sysslor som skall utföras varje dag o varje vecka.

• roflmao

Skulle heller aldrig belöna för att dom gör nåt som är naturligt för alla.

• Videli

Har 2 st 13-åringar om inte får varken vecko eller månadspeng. Utan dom tjänar ihop sina pengar på att hjälpa till här hemma... Tvätt o städ!

• hysterica1975

vi har lappsystem!!
    gör man inte sin lapp så blir det dataförbud....
    ungarna tycker säkert jag e en städhitler.. men det skiter jag i för tycker dom ska lära sej att hjälpa till..  det ska vara en självklarhet...

Svar på tråden Belöna hemarbete?