• MalinI

Hur länge får era 14 åringar vara ute?

Ja som i rubriken. Hur länge får era 14 åringar vara ute en lördag kväll?

Min syster ska sova här i natt och ska först träffa lite kompisar. Hon ville vara ute till kl 01, men jag sa senast 23 ska hon vara hemma. Eller vi har sagt att någon hämtar henne strax före 23. För vill inte att hon ska gå själv. Lovade att hon slapp att jag hämtade henne precis hos kompisen. Pinsamt  
    Men det vart ju självklart en massa tjafs om att jag vara orättvis. Har försökt komma på hur länge jag själv fick vara ute, men kommer inte ihåg.

Så därför undrar jag hur länge era barn får vara ute på kvällarna?

Mamma till Lucas, Nelly & Cim
  • Svar på tråden Hur länge får era 14 åringar vara ute?
  • Lotten 66

Min dotter är visserligen 15 år men här är det 21 som gäller under veckan och 00 på helgerna. Har funkat bra. Jag är noga med att jag vet vart hon ska och att mobilen är med.

• Majsan70

Här hemma gäller 21 på vardagarna om det inte uppstått nåt särskilt som vi förhandlar omdär o då. Sonen harträning o är hemma vissa dagar 22.30.

Helgerna gäller oxå 21 och sen är det hela förhandlingsbart om de går på bio eller nåt. Mina barn är 16 och 13 år och argumenterar inte över detta.

• ims67

Hej Mina 14åringar ska vara hemma senast 21.00 på vardagar och 22.00 på helgen(ibland 22.30)

• hymafr

Kanske är jag hård, men min 14-åriga dotter får ALDRIG vara ute själv utan att jag vet var hon är. Vad gäller tiden så kommer vi överens om en lämplig tid beroende på hur dags hon behöver stiga upp dagen därpå.
    Jag lämnar och hämtar alltid, istället för att hon ska gå ensam.

Hon vet att hon aldrig kan ljuga för mig och påstå att hon är hos någon kompis om hon inte är det. Jag skulle förmodligen åka dit och kolla om jag fattade minsta misstanke.

(Kanske konsekvensen av min egen uppväxt, hihi, jag var inte vild, men mina föräldrar hade ingen aning om var jag var)

• MalinI
    hymafr skrev 2008-04-08 09:51:28 följande:
    Kanske är jag hård, men min 14-åriga dotter får ALDRIG vara ute själv utan att jag vet var hon är. Vad gäller tiden så kommer vi överens om en lämplig tid beroende på hur dags hon behöver stiga upp dagen därpå.Jag lämnar och hämtar alltid, istället för att hon ska gå ensam.Hon vet att hon aldrig kan ljuga för mig och påstå att hon är hos någon kompis om hon inte är det. Jag skulle förmodligen åka dit och kolla om jag fattade minsta misstanke.(Kanske konsekvensen av min egen uppväxt, hihi, jag var inte vild, men mina föräldrar hade ingen aning om var jag var)
    Jag visste vart hon var och vi hämtade upp henne. Vill oxå veta.

Hon var hemma till elva med oss som bestämt.
    Mamma till Lucas, Nelly & Cim
  • abnocto

Jag har 22 på vardagar och 24 på helger. Oftast är de hos kompisar, så de är ju inte "ute" och jag tycker det fungerar bra.

• pony

Hej
    Jag ser att jag kanske inte har så fel om hur länge de får vara ute, min sambos biobarn är 14 och där tycks det att han får vara ute så länge han vill. Men jag håller ej med om detta. Jag tycker väl att de kan få stanna längre om vi hämtar eller någon annan för de ska ej gå själva hem.

• Kall öl

Jag är fjorton och får vara ute hur länge jag vill typ. Då är det inte lika roligt att vara ute så länge, så kommer oftast hem vid tolv, typ. Ibland ett. Ibland två.

Tycker sålänge hon/han sköter skolan okej och inte blir apfull så är väl de flesta tider ok.

• Ällvira

Min dotter som är 15 brukar få vara ute till max 23 på en helg. Jag är hönsig och åker och hämtar henne om det krånglar med bussar eller tåg. Vi har ca en km från pendelstationen och går det ingen buss hämtar jag om det är sent.

• JessicaAcissej

Min 13-åring ska vara hemma 21 om det är vardag.... Annars är det 23 som gäller om han nu inte ska sova över hos en kompis.. Han ska sova/släcka i sitt rum senast 23...

• tdj

Min 14-åring ska vara hemma kl21 senast på vardagarna och på helgerna är det kl22,30 det kan diskuteras om det är något speciellt han vill göra

• mirre2

nu har jag ingen 14åring men en 13åring imorgon han e alltid hemma senast 20.30 men när han väll e hemma så har han inga sovtider på helgerna vardagar e 22 som gäller

• aiz

Kall öl,

Apfull finns inte på kartan. Inte ens en ynka öl.
    Om min 14åring skulle ens titta åt öl så skulle hon inte få gå ut alls.

Annars är det 21 - alltid. Men hon får inte vara ute varje kväll.
    Hon måste ha sällskap efter 20.

• hysterica1975

min dotter e 13 å kommer hem mellan 21-22 på vardagar...
    helgerna blir det efter 23, ibland 1 eller 2 men då talar hon om var hon ska och oftast ska dom hem till en kompis å kolla film eller så..
    hon får inte ränna ute hursomhelst, utan dom håller sej på ungdomsgårn eller hos kompisar...
    tycker att det e ok så länge hon sköter sej, att man e lite flexibel å låter henne ta lite eget ansvar.... det funkar här allafall:)

• Brokeback Mountain

Ganska länge. Om hon skall på fest måste hon säga det först, så kommer vi överens.

• Tojjo

när jag var 14 skulle jag vara hemma 21 vardagar (tror jag) och 22 på helger, om det inte var något vi skulle göra. Om vi skulle ha filmkväll eller så kunde jag få vara ute längre. Men om vi bara skulle "hänga" var det 2 som gälde. Jag har i alla fall för mig att de va dessa tiderna.. eller liknande iaf

• Merikarvia

Har en på 15 och en på 14 år, de är med i en kyrkas tonårsverksamhet. Den slutar ofta kl 22 men ibland senare och det är ok. Men när det gäller ute på stan är det 22 som gäller på helger.

• Anonym00664244626

Är 14 får bara vara ute till 19 det. Vi bor i en små stad. Får inte ha nån pojkvän. Även om jag vill. Min mamma vill att jag inte går till Fritidsgård svin tråkigt liv ska fuling prata med mina föreldrar och säga att jag fucking ska få ett jävla liv och få vara ute till 00+ Gå till gårn för dem kan väl inte bestämma de elle??

• tvillingmammaVastmanland

Max till 22.

Svar på tråden Hur länge får era 14 åringar vara ute?