• luckysun

Hur går det till?

Jag är i v.26 nu och undrar.
    Jag är inne på kejsarsnitt. Har ett trauma vad gäller missfall bakom mig.

Har blivit omkullpratad flera gånger av läkare att det är bättre att föda vaginalt både för barnet och mamma.
    Men kan jag säga: Jag vill ha ett snittdatum, så är det.

Visst bestämmer mamman?

Måste man gå igenom ytterligare samtal på sjukhuset där man ska föda innan eller kan läkaren på ens MVC remittera/boka in ett planerat snitt på sjukhuset?

Hur går det till?

• Svar på tråden Hur går det till?
  • Sweetheart

Nja... mamman bestämmer väl till viss del. Men vad jag vet så vill de helst att man ska föda "normalt". Det är bäst för både dig och barn. Att göra ett snitt innebär ju ett stort bukingrepp med allt som ingår. Så det är ju inte riskfritt precis, men inte det andra heller. Men du vet kanske var jag menar.
    Landsting vill ju gärna undviak snitt för att det är en stor kostnadsfråga (vet inte exakt vad det kostar längre).
    Men jag tror att man måste gå några samtal hos en bm eller läkare för att verkligen säga att "jag klara inte av en vaginal förlossning för att...", de vill gärna ha ett argument til varför.
    Hoppas att det går bra för dig. Varför skulle det inte gå för dig när det går för andra.

• luckysun

Jag har varit med om det hemska som ni kan läsa i min presentation men då sade min BM att: Jaha, med då kommer det gå lättare och fortare för dig då din kropp redan varit med om att föda...."

Hon vänder det till det positiva vilket är bra men jag känner att hon kanske missförstår mig. Var så plågamst det jag var med om..

• beadis

Jag vill ju oxå ha snitt, men det är verkligen inte enkelt att få igenom det här..om du syftar på den lagtexten som finns i hälso o sjukvårdenslag om patientens rätt att välja vård, så sa min överläkare att det gäller inte alls så som man vill ha det till, det är ändå jag som läkare i sista hand som tar beslutet...det finns många kryphål tydligen,....

Här är lagtexten....

du kan ju föröska hänvisa till den...

Jag vill ha kejsarsnitt, vad gör jag?
    Patientens rätt till medbestämmande (vilket innebär att man inte kan neka en patient ett kejsarsnitt om det inte finns mycket goda skäl) reglerades tydligt genom införandet av HSL 3 a § den 1 januari 1999 med följande lydelse:

?När det finns flera behandlingsalternativ som står i överrensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet skall landstinget ge patienten möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar.?
    Källa: Patientens rättigheter i hälso och sjukvården

• luckysun

snart3barnsmamma, vilket sjukhus är det tänkt att du ska föda på? Kanske sjukhusen bedommer olika?

• Sweetheart

Alla sjukhus här i Sverige har olika bedömmningar när det gäller detta. Ett sjukhus där jag bor har mest snitt beviljade procentuellt i Sverige.

luckysun skrev 2008-04-07 12:01:58 följande:
    snart3barnsmamma, vilket sjukhus är det tänkt att du ska föda på? Kanske sjukhusen bedommer olika?
  • beadis
    luckysun skrev 2008-04-07 12:01:58 följande:
    SÄS, Borås sjukhus...de är kända för att vara OTROLIGT snåla med snitt
  • Sweetheart
    Svar på #6
    Kunde inta sagt det bättre själv. Ville inte skriva det bara direkt.
    Hur visste du det?
  • beadis
    Sweetheart skrev 2008-04-07 12:43:48 följande:
    Svar på #6Kunde inta sagt det bättre själv. Ville inte skriva det bara direkt.Hur visste du det?
    menar du mig?
  • Illamående77

Har du pratat med din BM om planerad förlossning? Det kan vara ett alternativ till kejsarsnitt.

Du blir igångsatt på bestämt datum, vet vilka du kommer "jobba" med och har förhoppnigsvis träffat och pratat igenom detta tidigare, kan diskutera smärtlindring osv under lugna ordnade former i förväg.

Självklart har du rätt att få snitt på psykologiska grunder, men det är en stor operation med en jobbig återhämtningsperiod efteråt.

Igångsatta förlossningar har rykte om sig att bli längre än "naturliga" men det stämmer inte. Kräv svar och stöd!

Lycka till.

• Sweetheart

Ja.

snart3barnsmamma skrev 2008-04-07 12:45:28 följande:
    menar du mig?
  • cameron

Olika sjukhus verkar ha olika rutiner för hur snittprocessen går till, vilka läkare som har rätt att besluta om snitt osv. På "mitt" sjukhus, Ds Sthlm, tar man upp frågan med sin Bm som sedan bokar in tid för samtal hos en gynläkare på sjukhuset. Enl min erfarenhet så försöker man från sjukvårdens sida att göra allt för att avråda från snitt om det inte finns medicinska orsaker till det. Men är man tillräckligt bestämd och säker på sin sak så har dom till slut inget att sätta emot och man får sitt snitt. Själv slöt jag en överenskommelse om att ge Auroraterapi en chans under min förra grav. Jag gick på två samtal med Aurorakuratorn innan både hon och jag insåg att vi inte skulle komma någonstans och att snitt var det som gällde för mig. Då fick jag träffa läkaren igen och beslut om planerat snitt fattades. Den här grav. blev det inga diskussioner utan jag fick mitt snitt beviljat redan vid första mötet med läkaren.

Världens bästa Olivia 060524. Lillasyster kommer 080507!
  • beadis
    Sweetheart skrev 2008-04-07 13:40:06 följande:
    Ja.
    är jag lite trög eller..hihi
    Menar du hur jag vet att det är svårt att få snitt här i Borås eller? Har vänner som inte fått det, har pratat med en av överläkarna på förlossningen här o hon medgav att det är svårt o få snitt här, min o andra bm på mvc säger samma sak...

Hur visste du det?
  • Sweetheart
    Svar på #12
    Nej, jag bara undrade hur du visste det. Om det är så att du kanske bor i området kring SÄS kanske.
    Det har alltid varit så att Borås har varit så givmilda, har inte fått barn där själv men kompisar. Sedan så har jag läst någonstans om detta, fråga mig inte var. Men dessa procent har varit höga länge.
  • beadis
    Sweetheart skrev 2008-04-07 17:07:33 följande:
    Svar på #12Nej, jag bara undrade hur du visste det. Om det är så att du kanske bor i området kring SÄS kanske.Det har alltid varit så att Borås har varit så givmilda, har inte fått barn där själv men kompisar. Sedan så har jag läst någonstans om detta, fråga mig inte var. Men dessa procent har varit höga länge.
    ja jag bor i Borås, och jag har aldrig fått den uppfattningen om att de ska vara gicmilda med snitt, tvärtom, kanske har det varit så innan...men inte nu iaf
Svar på tråden Hur går det till?