• Shasti

Vad händer om bebis skulle fastna med huvudet?

Nu har jag fått en förlossningsnojja och oroar mig för vad som skulle hända om bebis fastnar med huvudet när det ska ut och helt enkelt inte kommer ut. Kan man göra kejsarsnitt då eller är det för sent? Vad sjutton gör man då? Kan bebisen få syrebrist då och skadas? Orolig, hjälp någon som kan såga något om det?

• Svar på tråden Vad händer om bebis skulle fastna med huvudet?
  • maras

Hej,

min dotter fastnade då hon skulle ut men min bm larmade o in kom en himlans massa bm o några slängde sig på min mage o tröck o ngn annan drog ut henne, hon klarade sig utan syrebrist o hjärnskador o är idag en helt normal o frisk 3-åring hon var dessutom stor vid födseln 4440 g o var 52 lång nu med mitt tredje barn fick jag göra planerat kejsarsnitt då de befarade att det kunde hända igen o att det då kanske inte skulle gå lika bra...

• Mirakel händer

Vill inte skräma dig men så vart det för mig när jag födde min son.

Enligt sonens placering i öppningen så var det för sent för akut snitt för de kunde skada barnet, för är derredan i öppningen så måste de ju dra tillbaka barnet å det är ingen bra idé enligt BM, USKA och läkaren som var på förlossningen.

Så de hängde sig på min mage en BM och en USKA en annan BM drog ut min son, det var tuffa 19 minuter. Sonen fick syrebrist och var blå när han äntligen kom ut. Han fick extra syre och lite dask på rumpan för att han skulle ta sina första andetag. Det gick bra.

Sonen har en lindrig utvecklingsstörning som följd av detta enligt läkare och andra kunniga personer. Han har även andra svårigheter också, står i min press.

Om jag en dag lyckas bli gravid igen så blir det planerat snitt.

• inoka

Samma här. Jag bad om snitt då jag väntade mitt första barn då jag är väldigt liten men de nekade mej med förklaring att allt skulle gå bra och att de skulle avbryta om det inte gick och jag skulle få snitt. Jag låg i intensiva värkar i över 36 timmar och när hjärtljuden ökades och bebisen blev jätte stressad såg de att han satt fast i mitt bäcken. Precis som jag sagt skulle hända.
    De gav honom en timma att ta sig loss på utan att göra ngt som de gjorde på de övriga inläggen..men det slutade med akutsnitt och en svullen skalle på sonen samt en lättare hjärnskada som blev sömnepilepsi och svåra talsvsårigheter.
    Andra grav blev plan.snitt utan problem och om 2 dagar ska jag göra mitt 2 plan.snitt :)

• fia72

Min son satt fast och togs ut med akut kejsarsnitt, efter det att mina värkar avstannat. Det var en pärs för mig, men ingen fara för honom!!! Men så många doktorer har jag aldrig sett!!! De fick kämpa från två håll för att få ut honom och i efterhand kan jag tycka att jag nog hade mått bättre om jag sluppit höra hur de kämpade och slet för att få ut honom... Me slutet gott allting gott!!

• Shasti

Oj! Vore nog bättre om jag inte frågat... fy så läskigt . Jag är inte liten alls utan 172 lång och väger ca 78 i vanliga fall, och har normalstora höfter. Ingen i min släkt har råkat ut för något liknande, alltså inga ärftliga trånga bäcken. Men oroar mig ändå, man får ju alla möjliga skrämmande alternativ i huvudet.

• Mirakel händer
    Shasti skrev 2008-04-08 11:08:34 följande:
    Oj! Vore nog bättre om jag inte frågat... fy så läskigt . Jag är inte liten alls utan 172 lång och väger ca 78 i vanliga fall, och har normalstora höfter. Ingen i min släkt har råkat ut för något liknande, alltså inga ärftliga trånga bäcken. Men oroar mig ändå, man får ju alla möjliga skrämmande alternativ i huvudet.
    Hoppas allt går bra... varför det vart som det vart för mig var att mitt bäcken inte vidgades och hjorde plats för sonen.
  • Ansso
    Shasti skrev 2008-04-08 10:49:08 följande:
    Nu har jag fått en förlossningsnojja och oroar mig för vad som skulle hända om bebis fastnar med huvudet när det ska ut och helt enkelt inte kommer ut. Kan man göra kejsarsnitt då eller är det för sent? Vad sjutton gör man då? Kan bebisen få syrebrist då och skadas? Orolig, hjälp någon som kan såga något om det?
    då kommer redskapet SUGKLOCKAN & klippning av slidkanterna
  • inoka
    Svar på #5
    Shasti skrev 2008-04-08 11:08:34 följande:
    Det kommer säkert gå jätte bra :)
    I mitt fall så är jag adopterad från srilanka och därmed väldigt kort och smal så jag är inte direkt född till barnafödande *S*
  • Busgrabbarnas mamma

När jag födde min dotter så fastnade hon med huvudet, hon kom inte fram den sista biten som dom sa... Först försökte dom med värkstimulerande dropp, men när det inte ville sig så blev det yttre press, dvs en barnmorska tryckte på min mage tills min dotters huvud kom ut. Det låter kanske traumatiskt, men det hela gick väldigt lugnt till. Ska tillägga att jag inte sprack nånting och behövde därmed inte sys.

• Toka2

Vid min senaste förlossning fastnade sonen (som det visade sig) först med huvudet. Yttre press (en BM på varje ben som de pressade mot mig, en BM som hängde på magen), sax, sugklocka (lagd av läkaren som stod mellan benen på mig, mitt bland allt folk.)

När huvudet var ute så fastnade han med axlarna en kort stund också. Allt var över på ca 4 minuter totalt - men hade någon påstått att det tagit 3 veckor hade jag trott på det, för så ont gjorde det. Men värken försvann så fort barnet var ute.

Sonen (visste jag inte att det var då) rusades iväg. Hjärtljuden försvann när krystvärkarna drog igång, så rummet var redan fullt med folk när han fastnade. Han var en liten Conehead i ett par dagar, fick inga men av förlossningen. Om 13 dagar fyller han 1 år, godingen

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Toka2

...och om ca 5 veckor ska jag till Förlossningen igen

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Shasti

Har blivit lite lugnad av era senaste kommentarer iaf...

• spiralling

Shit! Läskigt. Såg på bornmorskorna där en bebis fastnade. Kan man inte akut-snitta om barnet fastnar i kanalen?

Svar på tråden Vad händer om bebis skulle fastna med huvudet?