• cruz

18 månaderskontroll

Jag var på 18 månaderskontroll på bvc med våra tvillingpojkar i måndags och vi fick "icke godkänt" på nästan alla punkter. Vid 18 månader ska barnen kunna bygga med klossar (fler än två), säga 8-10 ord, peka ut kroppsdelar, rita (fast utan att det föreställer ngt), helst gå obehindrat och ha börjat äta lite med sked.

Mina tvillingar kan bara tre-fyra ord och peka ut kroppsdelarna. Den ena tvillingen går fortfarande rätt dåligt (han ser ut som en sömngångare och har armarna rakt ut framför sig). De varken ritar eller äter med sked. Bygga med klossar är de inte heller så bra på. Dessutom har de gått ned i vikt . Vår sköterska ska sätta upp oss på läkartid. Känns inte kul, men det är ju bra att de kollas upp.

Mina barn föddes bara sex veckor för tidigt, så man tycker ju att de borde vara ikapp i utvecklingen för länge sedan. Hur låg era prematurbarn till på 18 månaderskontrollen? Gjorde ni den vid korrigerad ålder eller då barnen fyllde 18 mån?

• Svar på tråden 18 månaderskontroll
  • CrazyFia

jag har inget prematur barn men jag tror att du inte behöver vara så jätteorolig även om det är svårt. Jag har nyss varit på 18 mån kontroll med min tjej och hon klarade sig bra, min kompisbarn klarade inte allt. MEN den pojken är inte efter, bara att det tar längre tid för honom att lära sig men när det väl händer går det fort och han lär sig snabbare än tilda när det väl lossnar! Sen kanske det beror på att det är tvillingar! Man kan OMÖJLIGT ge lika mycket till två små som till en liten och därför kanske de ligger efter, men de kanske ligger LÅNGT före med tålamod att vänta :) Misstolka det inte, utan känn att dina barn kan något annat!

• knäppisen

Dottern föddes i v 33 och var ikapp vid 7-8 månader ungefär men hon har mått bra hela tiden o har inte haft några som helst komplikationer av sin förtidiga födsel. Läkarna på neo sa att hon borde va ikapp vid 1 års ålder men det var ju utifrån hennes förutsättningar och antagligen inget generellt. Variationerna är säkerligen jättestora beroende på hur tuff start de har haft i livet.

Antagligen behöver de bara lite mer tid på sej men en extra läkarkoll är väl inte fel.

• Juni 06

När jag var med min son på 18 månaderskontroll. Så tittade dom inte sådär noga. Dom frågade inte änns om han kan prata. Visst dom här ju att han säger enstaka ord. TRodde att alla bvc gjorde lika dant. Men tydligen inte.

• Gemelas

Oj, vilken hård bedömning!!
    Mina tjejer är 18 mån (födda v29+1) och vi ska på kontrollen om en månad. De kommer verkligen inte klara av alla de saker du nämnde, de säger bara ca 4-6 ord och bygga med klossar, hihi då blir det nog mest kast med klossarna. Vi har inte provat att rita ännu och äta med sked kan jag nog glömma att de gör innan de blir 2 år, de äter fortfarande maten mixad som jag matar dem med. Ger jag dem bitar kräks de bara.. Det enda de äter själva (då med handen) är mackor, köttbullar, pannkakor och frukt.
    Jag anser nog ändå att tjejerna är hyffsat ikapp och enligt vår neo-läkare så har de ända till skolåldern på sig att komma ifatt helt och hållet. De kan ju andra saker som andra barn kanske inte kan, de kan kramas och gosa med varandra. Barn som inte är tvillingar utvecklar ju oftast inte en sån empati för andra barn som tvillingar oftare får.

Var inte dina killar ganska mkt tillväxthämmade oxå, eller minns jag fel. Är de väldigt små borde man väl räkna på tid som om de vore födda mer för tidigt??

Det är ju aldrig skoj att höra att ens barn inte är godkända men jag skulle nog inte bry mig alltför mkt om vad bvc säger. De kan oftast inte så mycket om prematurer.

Kramar

• Fiviva

min son är 16 mån. inne på den 17-e han föddes i v 33. han äter själv (majoriteten hamnar någon annanstans än munnen)och ritar (helst på golvet) men det var inte alls länge sedan han började gå och vinglar rätt duktigt ibland. har även skjutit iväg på längden rätt snabbt så jag vet inte hur mycke det påverkar balansen.
    bygga torn eller peka ut kroppsdelar är inget vi "tränat" på..om man kan säga så.. vet faktiskt inte om han skulle fixa det..
    prata gör han inte heller. något enstaka ord då och då.
    aldrig på komando hehe.

men jag är inte orolig.. det kommer. sen får man kanske ta dom 6 veckorna med i beräkningen. mycke kan hända på dem..

• cruz

Tack för alla era gulliga svar ! Jag känner mig betydligt lugnare nu, när jag har fått smälta det hela lite. Barn är olika och måste få vara det också. Jag är dock lite förvånad över att vår bvc sköterska plötsligt reagerade så, eftersom hon har varit rätt cool vid de andra utvecklingsbedömningarna.

Mina tvillingar har gått igenom en ganska jobbig tid med mycket infektioner, sjukhusbesök och dagisstart, så jag kan förstå att de inte har kunnat lägga så mycket energi på att utvecklas enligt bvc-mallen. Hoppas att de får tid att repa sig från alla infektioner nu när våren närmar sig.

Gemelas: Jo, de var tillväxthämmade så det kan också bidra till att de är lite omogna. Sedan är det ju precis så som du skriver att tvillingar lär sig andra saker tidigt som tex. empati.

• Babe

Vi har just varit på vår 18mån-koll (okorrigerat) och dottern föddes i v33...
    Vi var på koll hos neo, återbesök.
    Var du på hemma BVC? Vår hemma BVC suger på allt som har med prematurer att göra, jag har fått gråta varje gång jag varit dit!!! Men doktorn från neo-tiden är helt underbar och har förståelse för prematurers utveckling!! Och barns utveckling i stort, som inte är käpprak.

Doktorn tyckte hon var jättefin och har utvecklats bra.
    Hon kollade upp och gjorde en helhelsbedömning: vikt/läng/huvudmått/hjärta,
    hennes sociala beteende,
    hennes tal och förståelse (hämta sker, peka på saker mm)
    hennes motoriska utveckling (dvs att hon går och hennes sätt att leka, hon lekte med ett pussel som hon valde från leksakslådan). Hon äter själv med sked och händer, gillar inte att rita (bygger med pennorna och kastar på golvet)

Tror inte alls att du behöver vara ängslig, barn utvecklas i sin egen takt!! Tänk vad mycket som ska stämma in i utvecklingen för att ditt barn faktiskt KAN gå (som du beskrev som en sömngångare)!!

Kram/Babe

• Babe

PS. Det beror ju på barnens temeprament också, vissa barn har mycket spring i bena och utvecklas fort motoriskt, medans andra kanske utvecklar talet och ord fortare. + vad föräldrarna stimulerar barnen till, dina barn kan säkert något som inte mitt och vice versa, beroende på vad vi övat på. Min dotter älskar att leka med pappas tomma snusdosa och gör en massa fingerfärdiga konster med den, men det kollas aldrig upp på kontrollen =)

• boktok
    Babe skrev 2008-04-12 06:58:58 följande:
    Vi har just varit på vår 18mån-koll (okorrigerat) och dottern föddes i v33... Vi var på koll hos neo, återbesök. Var du på hemma BVC? Vår hemma BVC suger på allt som har med prematurer att göra, jag har fått gråta varje gång jag varit dit!!! Men doktorn från neo-tiden är helt underbar och har förståelse för prematurers utveckling!! Och barns utveckling i stort, som inte är käpprak.Doktorn tyckte hon var jättefin och har utvecklats bra.Hon kollade upp och gjorde en helhelsbedömning: vikt/läng/huvudmått/hjärta, hennes sociala beteende, hennes tal och förståelse (hämta sker, peka på saker mm) hennes motoriska utveckling (dvs att hon går och hennes sätt att leka, hon lekte med ett pussel som hon valde från leksakslådan). Hon äter själv med sked och händer, gillar inte att rita (bygger med pennorna och kastar på golvet)Tror inte alls att du behöver vara ängslig, barn utvecklas i sin egen takt!! Tänk vad mycket som ska stämma in i utvecklingen för att ditt barn faktiskt KAN gå (som du beskrev som en sömngångare)!! Kram/Babe
    Visst är det jävligt dåligt av BVC att inte ha bättre koll på prematurbarn och detta år 2008! Våran son är född i v30+4 dagar och var tillväxthämmad när han kom. När vi började att gå till BVC var det ett himla tjat om att han MÅSTE öka i vikt väldigt fort. Det dröjde väldigt länge innan de lugnade ner sig.
    Våran sjuksköterska träffar vi inte längre. Första gången som vi hade tid hos henne, så sa hon att "Jag har ingen erfarenhet av prematurbarn därför tänker jag behandla Erik som ett normalfött barn. Både vikt och mat." Vi blev så förvånade att ingen av oss visste vad vi skulle säga. Ilskan kom när vi kom hem. Vi kunde inte förstå varför hon ville behandla E så orättvist. Vi hörde av oss till våran NEOläkare och bad honom ringa och prata med henne, försök med det du också. Du ska inte behöva lida för att hon är inkompetent.!!! Det är ju allmänt känt att prematurbarn ökar i vikt i sin takt. Han har följt sin kurva väldigt bra och närmar sig normalkurvan mer för varje gång.
    Idag så väger han ca 8 kilo och ökar fint i vikt.

Lycka till önskar Stina,Lars och Erik!
  • sverkera

Vi går till MamaMia BVC på Karlavägen, vår sköterska har själv prematurbarn så hon är insatt i problematiken.

• Misilo

Hej!
    Min yngste son är prematur men bara 9 månader ännu fast han följer sin korrigerade ålder i utevcklingen, alltså är han som en 6 månadersbebis. Vilket inte är så konstigt, det tar ju tid att ta igen en förtidigfödsel.

Men det jag skulle säga var att vår äldste son som föddes i normal tid också fick anmärkningar på BVC vid 18 månaderskontrollen. Han kunde inte säga så många ord som han skulle tydligt och han vägde för lite. MEN han har tagit igen detta med råge, nu är han lite över 2 år och pladdrar som en papegoja, vikten är väl lite lägre än den skulle, men herre gud barn är olika! Så jag hoppas att allt går bra för dig och jag hoppas att du inte behöver oroa ihjäl dig, barn behöver olika tid på olika saker.
    PS En läkare jag känner har sagt att BVC:s formulär är förlegade eftersom barn utvecklas så individuellt så bör man egentligen inte ha en lista på vad de ska kunna då eller då, utan mer göra en helhetsbedömning utifrån barnets utvecklinsgkurva DS
    Kram!

• boktok
    sverkera skrev 2008-04-13 21:52:07 följande:
    Vi går till MamaMia BVC på Karlavägen, vår sköterska har själv prematurbarn så hon är insatt i problematiken.
    Varför är det så att en BVCsjuksköterska inte kan någonting om prematurbarn förräns hon själv får ett?! Jag tycker att vi som premaurbarnsföräldrar kommer i skymundan på BVC. Man kan ju fråga sig om kurserna som de har regelbundet verkligen fungerar i praktiken. Allting verkar så förlegat och jag tycker att det är fruktansvärt att det råder så stor inkompetens på i stort sett alla BVCmottagningar i länet! Och då är det ändå år 2008!

Håller absolut med Misilo att det skulle vara bättre för barnen om man såg dem som olika individer.
Svar på tråden 18 månaderskontroll