Babe skrev 2008-04-12 06:58:58 följande:
Vi har just varit på vår 18mån-koll (okorrigerat) och dottern föddes i v33... Vi var på koll hos neo, återbesök. Var du på hemma BVC? Vår hemma BVC suger på allt som har med prematurer att göra, jag har fått gråta varje gång jag varit dit!!! Men doktorn från neo-tiden är helt underbar och har förståelse för prematurers utveckling!! Och barns utveckling i stort, som inte är käpprak.Doktorn tyckte hon var jättefin och har utvecklats bra.Hon kollade upp och gjorde en helhelsbedömning: vikt/läng/huvudmått/hjärta, hennes sociala beteende, hennes tal och förståelse (hämta sker, peka på saker mm) hennes motoriska utveckling (dvs att hon går och hennes sätt att leka, hon lekte med ett pussel som hon valde från leksakslådan). Hon äter själv med sked och händer, gillar inte att rita (bygger med pennorna och kastar på golvet)Tror inte alls att du behöver vara ängslig, barn utvecklas i sin egen takt!! Tänk vad mycket som ska stämma in i utvecklingen för att ditt barn faktiskt KAN gå (som du beskrev som en sömngångare)!! Kram/Babe
Visst är det jävligt dåligt av BVC att inte ha bättre koll på prematurbarn och detta år 2008! Våran son är född i v30+4 dagar och var tillväxthämmad när han kom. När vi började att gå till BVC var det ett himla tjat om att han MÅSTE öka i vikt väldigt fort. Det dröjde väldigt länge innan de lugnade ner sig.
Våran sjuksköterska träffar vi inte längre. Första gången som vi hade tid hos henne, så sa hon att "Jag har ingen erfarenhet av prematurbarn därför tänker jag behandla Erik som ett normalfött barn. Både vikt och mat." Vi blev så förvånade att ingen av oss visste vad vi skulle säga. Ilskan kom när vi kom hem. Vi kunde inte förstå varför hon ville behandla E så orättvist. Vi hörde av oss till våran NEOläkare och bad honom ringa och prata med henne, försök med det du också. Du ska inte behöva lida för att hon är inkompetent.!!! Det är ju allmänt känt att prematurbarn ökar i vikt i sin takt. Han har följt sin kurva väldigt bra och närmar sig normalkurvan mer för varje gång.
Idag så väger han ca 8 kilo och ökar fint i vikt.
Lycka till önskar Stina,Lars och Erik!