• Theodoris

Min tonåring blev rånad och nu är hans attityd hemsk

Hej alla tonårsföräldrar!

Min 14-åring blev rånad på sin mobil i fredags och har efter det fått en attityd som jag inte vet hur jag ska hantera.

Han skolkade i 2 dagar och sen skulle han gå 2 lektioner för att sedan få gå hem. Då gick han och satte sig i sin kompis klassrum och väntade på att han skulle sluta i 45 minuter.

Läraren ringde och sa att han även snott en penna av henne, vilket han säger inte stämmer.

Denna kompis som han väntade på har haft massa olika problem och är inte bra att umgås med tycker jag. Men min son säger att han skärpt till sig.
    Jag tycker inte att det verkar så eftersom min sons attityd försämrades avseevärt när denna kompis kom tillbaka till stan efter har varit borta i ett års tid.

Vad kan man göra? Säga?

Vill inte ha ett barn som strular till det för sig pga detta

• Svar på tråden Min tonåring blev rånad och nu är hans attityd hemsk
  • Lotusblomma

Blir man rånad så skulle nog jag med bli annorlunda...
    Jag kan tänka mig att det är en hemsk upplevelse som i barns skallar sätter griller och gör konstigt.
    Du kan inte sitta ner och prata igenom det som hänt med honom? Fråga hur han EGENTLIGEN mår och om han på något vis känner sig osäker efterd et som hänt?

Alla rån i alla former är ju inte okay men vet du hur allvarligt läget var/är?
    Har du fått något kött på benen om vad som hände osv?

Hoppas det löser sig. Och hoppas kompisen verkligen har ryckt upp sig, känner igen det där...

• Theodoris

Cornelia W; Han har börjat på stödsamtal för unga brottsoffer.
    Och han säger inte mycket alls. Han sluter sig oftast tyvärr

• Lotusblomma

Där är säkert hans problem...känslig ålder är han ju i också. Svårt beslut vad man skulle göra men skulle jag sitta i din sits så skulle jag ändå försöka mig på ett lugnt samtal. Kanske ta med honom själv på restaurang eller liknande?

• Theodoris

Jag är luggn när jag pratar med honom men blir knäpp av att tänka på det själv.

• Bevabus

Bra att han har någon som han pratar med i allafall, tills vidare så är det nog det enda ni kan göra för honom...
    Hoppas att han mår bättre efter några samtal!

• Lotlas

Skulle tro att det handlar om att han mår dåligt efter rånet, så därför är det ju jättebra att han får stödsamtal! Ta hjälp av skolan, prata med hans lärare igen och förklara hur du uppfattar honom. Då kan ni hjälpas åt från två håll så att han inte halkar snett. Det känns bra att du bryr dig om att din son inte mår bra, han har en bra mamma! Lycka till!

• Theodoris

Lotlas; Tack så mycket
    Han har blivit lite bättre men det är inte bra ännu. Hoppas på att det går åt rätt håll

• Lotlas
    Theodoris skrev 2008-04-13 22:05:29 följande:
    Lotlas; Tack så mycket Han har blivit lite bättre men det är inte bra ännu. Hoppas på att det går åt rätt håll
    Det var så lite! Såg nu att du ville ha svar från tonårsföräldrar, vilket jag inte är (än), men jag är lärare, så jag har erfarenhet av äldre barn också.
  • Ananaspaj

Har attityden kommit sedan rånet eller har det förändrats under en tid? TÄnker på att du skrev i fredags och det är bara tre dagar sedan och mycket skulle hänt med honom på tre dagar...

• Theodoris

Lotlas; Lärare? Stackars dig

Ananaspaj; Det blev mycket värre efter rånet. Visst har han varit kaxig innan men nu...

• Lotlas
    Theodoris skrev 2008-04-13 22:24:47 följande:
    Lotlas; Lärare? Stackars dig Ananaspaj; Det blev mycket värre efter rånet. Visst har han varit kaxig innan men nu...
    Det är självvalt..! Faktum är att jag trivs utmärkt, men trivs bäst med de yngre barnen (ungefär upp till år 5-6).
  • Theodoris

Lotlas; Ja dom brukar ju åtminstonde komma med fyndiga och roliga kommentarer.

• Maskot

Jag antar att ni gjort polisanmälan på rånet? Det är en svår upplevelse att bli utsatt för brott och jag tror att han kan ha det ganska jobbigt med sig själv. Känner han igen de som rånade honom? Går de på skolan? Känner han sig rädd när han går till och från skolan? Vet skolan vad han varit med om så att de kan vara uppmärksam på hans reaktioner där?
    Bra samtal kan man få genom brottsofferjouren, det kan vara lättare att prata med någon utomstående ibland.
    Vår familj upplevde en misshandelsincident för drygt 1 år sedan med vår då 15-åriga son. Vet vad ni går igenom och hur upp och ned alla känslor kastas. Det är inte lätt för unga att sätta ord på alla känslor och tankar. Kom också ihåg att hemförsäkringen har ett skydd för överfall- något som blev possitivt för vår son i allt mörker och som jag först glömde att ansöka om!

Svar på tråden Min tonåring blev rånad och nu är hans attityd hemsk