• Anonym (fru)

Vad tänka på när den ena partnern i ett äktenskap startar eget företag, hur ska man dela på företaget?

Min man vill starta eget företag vilket jag är helt med på och tycker är en bra ide och möjlig pensionsförsäkring

Men vad gäller om vi skulle skilja oss i framtiden?
    Det känns ju inte rätt att jag då ska ha hälften av hans företag samtidigt som 0% i företaget inte heller är rimligt?

Kan tillägga att det är han som gått in med alla pengar i vårat förhållande från början.
    Jag hade 0 kr när vi träffades och han ca 1 miljon, så det blir ju "hans" pengar vi lägger in i företaget kan man säga.
    Därav ovissheten hur vi ska göra med delningen?

Vi kommer ha 2 små barn och jag kommer ju få offra mycket när han startar eftersom jag då inte kommer kunna studera som jag tänkt och kommer få ta huvudansvaret för familjen till största delen eftersom han troligtvis kommer få jobba en hel del när han startar upp.
    Utan min sammarbetsvilja skulle han ju inte ha möjlighet att starta upp, så tänker att det är ju värt en del, eller?

Hur brukar man göra när man startar eget företag och är gift, är det brukligt att den andra äger halva?
    Varken jag eller min man vet hur vi ska göra exakt?
    Och han vill inte att det ska kännas orättvist för mig, samtidigt som jag inte vill "sno" till mig halva företaget?

• Svar på tråden Vad tänka på när den ena partnern i ett äktenskap startar eget företag, hur ska man dela på företaget?
  • Qurren

För det första beror det ju på vilken företagsform han väljer men jag rekommenderar starkt aktiebolag. När min man startade sitt första AB så var vi rörande överens om att detta skulle ta mkt tid från familjen, tid som jag fick kompensera för. Jag varinförstådd med att det skulle kunna bli kärvt ekonomiskt första åren men vår muntliga ök var att jag skulle kompenseras för detta sedan.

Jag äger ingen del i företaget och han har en kompanjon. Det finns avtal som säger bla att om min man skulle avlida skulle jag bli utköpt från företagen. Det finns en del försäkringar etc som min man betalar för mig som skydd för framtiden.

Fördelen med AB är att företagets ekonomi separeras från er privata. Jag tycker ni ska ta hjälp av en jurist för att upprätta ev. avtal er emellan. Lycka till!

• Anonym (fru)

Querren

Tack för ditt svar.

Han kommer starta ett AB.

Men är det alltså så när man startar ett AB som gift så är det inte nödvändigtvis så att frun ärver det om mannen skulle dö, om man inte skrivit papper på det, och mannen har en delägare/partner?

Skulle det kunna bli så för dig rent hypotetiskt att om din man lämnar dig att du inte har rätt till en krona i företaget om han skulle välja att agera så?

Vi har pratat om att jag skulle äga 25% vilket jag tycker låter rimligt? eftersom jag också får offra en hel del för att han ska starta det.

Men vi har som sagt inte bestämt något helt klart ännu därför behöver jag råd från er härinne på fl om hur man brukar göra
    Känner ingen med eget företag.

Har det gått bra för din man, får man fråga vad det är fört sorts företag?

• Anonym (fru)
    Det finns avtal som säger bla att om min man skulle avlida skulle jag bli utköpt från företagen.

Missade att du skrivit det här
    Det betyder alltså att halva företaget skulle vara ditt om din man avled?
    Men vid en skilsmässa gäller alltså inte det utan att ha skrivit ett kontrakt först?
    Är inte alls insatt som du märker
  • mirakelasta

Jag tycker att du ska och din man ska kontakta en jusrist och ser vad som gäller det är nämligen inte glasklart.

Om din man ska sälja tjänster, dvs sin kunskap så finns det ju inget värde i företaget om han avlider eller ni skiljs.

Om man lånar pengar till aktiekapitalet så lånar man som privatperson och ger det sedan till AB vid en skilsmaässa är allt gifträttogods om inga äktenskapsförord, enskild egendom mm finns skrivet.

Då räknas skulder av från tillgångar som sedan delas 50/50. Han kan även vid en bodelning tillskiftas AB tex om han säljer sin kunskap.

Då uppstår att du först gett av din tid så han har möjlighet att starta och sedan betalt hälften av ngt som du inte får ngn del av.

Varje situation är unik. Man ska ha kvalificerad hjälp och rådgivning när man ska starta och har familj, hus och barn. Det är dessutom en myt att man inte kan förlora allt man äger och har som privatperson ifall AB.et går i konkurs. Många gånger står man själv på lån odyl eftersom AB.et inte kunnat låna pengarna.

Min man har aktiebolag med två kompanjoner och vi har mängder med försäkringar. Jag har även varit med vid träffarna med "vår" affärsjurist, så i mitt fall vet jag exakt vad som händer vid dödsfall eller skilsmässa.

• Anonym (fru)

Låter onekligen som att det är bäst att anlita en jurist eller någon kunnig på området så man vet allt som gäller.

Det jag undrar lite över mer är om det är rimligt av mig att kräva halva företaget?

Nu har jag inte gjort det, men vad tycker ni är rimligt?

Min man ska öppna butik så det är inte sin kunskap han säljer direkt utan varor.

• Qurren

Anonym (fru) skrev 2008-04-12 12:40:31 följande:

Det finns avtal som säger bla att om min man skulle avlida skulle jag bli utköpt från företagen.Missade att du skrivit det här Det betyder alltså att halva företaget skulle vara ditt om din man avled?Men vid en skilsmässa gäller alltså inte det utan att ha skrivit ett kontrakt först?Är inte alls insatt som du märker
    Ja vid dödsfall skulle jag ärva honom men inte få halva företaget utan få motsvarande värde i pengar. Det är svårt värdera företag, mkt handlar ju om goodwill, inventarier skrivs ju ofta av och har inget direkt värde. Jag måste säga att jaghar inte full koll på hur det räknas vid ev skilsmässa heller

Det är väl bra om du kan äga 25%, ökar ju din säkerhet, ssamtidigt som du också får bära ansvaret för om det inte går vägen.

Min man har företag inom åkeribranchen, grossistverksamhet samt tjänsteföretag, lite av varje
  • mirakelasta

Nej, jag tycker inte det är orimligt att du skulle äga 50 % av företaget.

Som kvinna och att man har mest ansvar för hem och familj anser jag att man bör se om sitt hus. Men det är värt att prata med en affärsjurist och jag hade gått dit själv och hört mig för om jag var du.

• Anonym (S)

Hittade denna gamla tråd när jag satt å googlade, är i liknande situation och skulle behöva lite råd.

Min man ska starta AB med en kompanjon men behöver ta en ansenlig summa av våra gemensamma tillgångar, plus lån. Det är en lukrativ bransch och vi tror båda på det här.

Men vad händer vid en eventuell skilsmässa? Kan jag på något sätt få min del av insatsen åter utan äktenskapsförord, någon som vet?

• moGGsor

Hej! 

Jag har exakt samma funderingar med min fru och kan inte riktigt bestämma mig för hur vi ska göra.

Jag har startat ett eget bolag (AB) och min fru kommer jobba kvar som anställd på ett annat företag.
    Vi ser det som en trygghet att åtminstonde ha 1 stabil inkomst ifrån min frus arbetsgivare.
    Vi är båda med på att det under en uppstarts tid på förmodligen några år kommer behövas av mig att jobba mer än heltid och det kommer behövas av min fru att då ta hand om barnen mer då jag sitter framför datorn på kvällar och helger med bolaget.

Jag har gått in med hela startsumman (50 000kr) för att starta bolaget och det är jag som helt själv driver bolaget, jag plockar ut en lön ur bolaget som är exakt samma som min frus (oavsett hur mycket jag jobbar i företaget).

Så vad ska då min fru få ut av detta?

Jag känner att hon borde få en del av aktierna och därigenom i framtiden förhoppningsvis om det går bra för företaget få ta del av aktieutdelning.

Så hur många aktier ska hon få? 50% ? 25%? något annat?

Vi är både överens om att hon måste få en kompensation, frågan är vilken summa eller % man landar i för mig.

• Anonym (M)
    moGGsor skrev 2020-11-03 19:19:31 följande:

Hej! 

Jag har exakt samma funderingar med min fru och kan inte riktigt bestämma mig för hur vi ska göra.

Jag har startat ett eget bolag (AB) och min fru kommer jobba kvar som anställd på ett annat företag.
    Vi ser det som en trygghet att åtminstonde ha 1 stabil inkomst ifrån min frus arbetsgivare.
    Vi är båda med på att det under en uppstarts tid på förmodligen några år kommer behövas av mig att jobba mer än heltid och det kommer behövas av min fru att då ta hand om barnen mer då jag sitter framför datorn på kvällar och helger med bolaget.

Jag har gått in med hela startsumman (50 000kr) för att starta bolaget och det är jag som helt själv driver bolaget, jag plockar ut en lön ur bolaget som är exakt samma som min frus (oavsett hur mycket jag jobbar i företaget).

Så vad ska då min fru få ut av detta?

Jag känner att hon borde få en del av aktierna och därigenom i framtiden förhoppningsvis om det går bra för företaget få ta del av aktieutdelning.

Så hur många aktier ska hon få? 50% ? 25%? något annat?

Vi är både överens om att hon måste få en kompensation, frågan är vilken summa eller % man landar i för mig.

Jag tänker så här, vill man verkligen att ens ex ska ha inflytande i företaget efter en skilsmässa?

Självklart kan man komma överens om en ersättning, men jag tycker inte att man bör blanda in företaget i det hela. Hur stor ersättningen ska vara beror ju på hur länge ni kommer att hålla ihop. 
  • moGGsor
    Anonym (M) skrev 2020-11-04 17:16:07 följande:
    Jag tänker så här, vill man verkligen att ens ex ska ha inflytande i företaget efter en skilsmässa?

Självklart kan man komma överens om en ersättning, men jag tycker inte att man bör blanda in företaget i det hela. Hur stor ersättningen ska vara beror ju på hur länge ni kommer att hålla ihop. 

Om man sätter aktierna till 49% eller lägre så blir det ju dock inte något inflytande i praktiken.

Men om man inte vill blanda in företaget som du säger, hur ska man då komma fram till en ersättning.

Vi har varit tillsammans i över 10 år och gifta i snart 3, man ska aldrig säga aldrig men vi känns stabila.

• Egon den stora

Ni ska gå till en jurist och diskutera dessa frågor. Dom kan sånt här och kan formulera det på papper. Det är värt det lilla det kostar i sammanhanget.

Antar att han ändå har någon som ska hjälpa till med pappersarbetet?

• moGGsor
    Egon den stora skrev 2020-11-05 16:47:50 följande:

Ni ska gå till en jurist och diskutera dessa frågor. Dom kan sånt här och kan formulera det på papper. Det är värt det lilla det kostar i sammanhanget.

Antar att han ändå har någon som ska hjälpa till med pappersarbetet?

Absolut, bör man gå till en jurist och få det på papper (aktieandelar i företag är redan på papper hos bolagsverket dock).

Men jag funderar fortfarande på vilken % man ska landa i, känns bra att ha bestämt innan man skriver ner det på papper hos en jurist.

vad tycker andra känns rimligt?

• moGGsor

jag tror jag börjar landa i 33% av aktierna...

Tänker såhär:

Vi båda jobbar 100% (heltid) på dagarna på varsitt jobb.

Därefter jobbar vi båda med mitt bolag ungefär 50% (deltid) (grovt uppskattat, förmodligen högt räknat men ändå),

jag direkt i bolaget och min fru som då tar hand om barn / etc. under tiden.

Alltså jobbar jag då 150% totalt kan man säga (i bolaget)

och min fru då 50% (i bolaget)

50% av 150% är 33%

Så min fru borde då få 33% av bolagets aktier.

Tänker jag helt galet här? O_O

• Anonym (M)
    moGGsor skrev 2020-11-05 17:32:50 följande:

jag tror jag börjar landa i 33% av aktierna...

Tänker såhär:

Vi båda jobbar 100% (heltid) på dagarna på varsitt jobb.

Därefter jobbar vi båda med mitt bolag ungefär 50% (deltid) (grovt uppskattat, förmodligen högt räknat men ändå),

jag direkt i bolaget och min fru som då tar hand om barn / etc. under tiden.

Alltså jobbar jag då 150% totalt kan man säga (i bolaget)

och min fru då 50% (i bolaget)

50% av 150% är 33%

Så min fru borde då få 33% av bolagets aktier.

Tänker jag helt galet här? O_O

Hur mkt är aktierna värda om din fru vill sälja dom efter en eventuell skilsmässa?

• Limeblad

Det är klart att hon kommer ha inflytande. Dels genom minoritetsskyddsreglerna och dels genom att du inte kan sälja företaget till någon annan om hon vägrar sälja sina aktier (för vem vill köpa 67% av aktierna i ett bolag). Eller har du tänkt lösa det med aktieägaravtal? Har ni bestämt hur ni ska värdera aktierna om du ska köpa ut henne? Spontant känns det inte särskilt genomtänkt.

• Anonym (M)
    Limeblad skrev 2020-11-06 08:49:49 följande:

Det är klart att hon kommer ha inflytande. Dels genom minoritetsskyddsreglerna och dels genom att du inte kan sälja företaget till någon annan om hon vägrar sälja sina aktier (för vem vill köpa 67% av aktierna i ett bolag). Eller har du tänkt lösa det med aktieägaravtal? Har ni bestämt hur ni ska värdera aktierna om du ska köpa ut henne? Spontant känns det inte särskilt genomtänkt.

Instämmer.
  • moGGsor
    Limeblad skrev 2020-11-06 08:49:49 följande:

När vi väl kommer fram till hur min frus ersättning ska se ut har vi tänkt skriva ner det på papper hos jurist för att skicka in till skatteverket (äktenskapsförord) men också i aktieägaravtal för själva bolaget.

Hur vi ska värdera aktierna är också något vi funderar över, antingen bestämmer man det direkt i aktieägaravtalet eller så får man låta en expert göra en värdering vid eventuell skilsmässa, men som sagt detta är också något vi funderar över.

Angående genomtänkt så är det väll det vi försöker göra just nu.

Återigen vi är i ett stabilt förhållande men vi tycker båda att min fru som åker på att ta hand om barn och hus/hem medans jag jobbar över med firman bör få något typ av ersättning från bolaget, det är vi båda överens om.

Frågan är hur detta ska regleras och hur mycket.

Jag kan tycka aktier i bolaget är enklast, det blir ju som en investering för henne, som att investera i aktier på börsen, går det dåligt för bolaget får hon ingenting går det bra kanske det blir lite eller mycket.

Men hon investerar ju tid och det ska hon ha ersättning för.

• Anonvm
    Anonym (fru) skrev 2008-04-12 12:08:13 följande:

Kan tillägga att det är han som gått in med alla pengar i vårat förhållande från början.
    Jag hade 0 kr när vi träffades och han ca 1 miljon,

Min personliga uppfattning om vad som är rakryggat och hederligt är att det som vardera part har med sig in i ett förhållande det är deras egna.
    Allt som sen händer under tiden tillsammans delas rakt av oavsett vem som gör vad.

Skriv äktenskapsförord om den där miljonen så att den blir din partners enskilda egendom. Sen delar ni allt annat rakt av vid ev separation.
    Se till att kompensera ditt pensionsbortfall under tiden du går ner i inkomst under småbarnsåren med ett privat pensionspar.
Svar på tråden Vad tänka på när den ena partnern i ett äktenskap startar eget företag, hur ska man dela på företaget?