Vad tänka på när den ena partnern i ett äktenskap startar eget företag, hur ska man dela på företaget?
Min man vill starta eget företag vilket jag är helt med på och tycker är en bra ide och möjlig pensionsförsäkring
Men vad gäller om vi skulle skilja oss i framtiden?
Det känns ju inte rätt att jag då ska ha hälften av hans företag samtidigt som 0% i företaget inte heller är rimligt?
Kan tillägga att det är han som gått in med alla pengar i vårat förhållande från början.
Jag hade 0 kr när vi träffades och han ca 1 miljon, så det blir ju "hans" pengar vi lägger in i företaget kan man säga.
Därav ovissheten hur vi ska göra med delningen?
Vi kommer ha 2 små barn och jag kommer ju få offra mycket när han startar eftersom jag då inte kommer kunna studera som jag tänkt och kommer få ta huvudansvaret för familjen till största delen eftersom han troligtvis kommer få jobba en hel del när han startar upp.
Utan min sammarbetsvilja skulle han ju inte ha möjlighet att starta upp, så tänker att det är ju värt en del, eller?
Hur brukar man göra när man startar eget företag och är gift, är det brukligt att den andra äger halva?
Varken jag eller min man vet hur vi ska göra exakt?
Och han vill inte att det ska kännas orättvist för mig, samtidigt som jag inte vill "sno" till mig halva företaget?