• marjalena

Låter ni era tonåringar trimma mopeden?

Hur tänker ni angående trimning av mopeder?

Har blivit ett aktuellt ämne här hemma då sonen fyller 15 i sommar. Vi tänker inte tillåta att han trimmar alls, men många i vår omgivning verkar tycka att vi är alldeles för stränga då vi resonerar så. Därav mitt intresse för vad ni tycker och tänker

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låter ni era tonåringar trimma mopeden?
  • Majsan70
    virr skrev 2008-04-22 15:15:37 följande:
    Usch,inga mopeder alls och absolut ingen trimning bör förekomma NÅNSTANS tycker jag. Mina barn får tjata sig blå om de vill, här kommer inga mopeder att inhandlas. Farliga, störande och ONÖDIGA!Jag finansierar hellre deras körkort ett par år senare i så fall.
    Exakt så har vi tänkt oxå!
  • SusanneJ
    jagvillintehaenförbannadsignatur skrev 2008-04-22 10:15:03 följande:
    Det är ett diskutionsforum, inte sant?Jag framför bara min personliga åsikt.Fan det verkar som att ni inte vill att era avkommor ska ha kul ju!Har ni inte varit tonåringar själva eller vaknade ni bara upp en dag och var gamla och sura?Tänk på att ni själva söp, knullade, knarkade och körde trimmade mopeder i tonåren, ska inte dagens ungdom få ha lika kul som vi själva hade?
    jag hade ingen moppe, ingen av mina syskon heller. jag har heller aldrig kört ngn moppe, inte ens i "vuxen" ålder.
    så, hemma hos mig blir det inga moppar, trimmade eller ej.
    jag tycker inte att det hör till dagens ungdom.
    (¯`°?.¸ ღ Ebba 061210, och lilla skrutt i magen ღ ¸.?°´¯)
  • Bevabus

det blev ju människor utav oss utan moppar också, eller hur?

SusanneJ skrev 2008-04-22 15:25:22 följande:
    jag hade ingen moppe, ingen av mina syskon heller. jag har heller aldrig kört ngn moppe, inte ens i "vuxen" ålder.så, hemma hos mig blir det inga moppar, trimmade eller ej.jag tycker inte att det hör till dagens ungdom.
  • Chappaua

För mej finns det bara ETT enda svar på den frågan...och det är ett rungande NEEEJ!!!!

Det ÄR faktiskt olagligt att trimma moppar!!!!!
    Varför ska man lära sina barn att det är ok att göra olagliga saker för? Fattar inte vitsen alls men det är ju JAG det!

• Bevabus

eller hur, det är exakt samma sak som att säga att det är okej att stjäla nåt i en butik...vem säger sånt till sina barn?? :S

Chappaua skrev 2008-04-28 13:20:42 följande:
    För mej finns det bara ETT enda svar på den frågan...och det är ett rungande NEEEJ!!!!Det ÄR faktiskt olagligt att trimma moppar!!!!!Varför ska man lära sina barn att det är ok att göra olagliga saker för? Fattar inte vitsen alls men det är ju JAG det!
  • abnocto

JAg hade moppe som liten och den var inte trimmad coh det räckte för mig. Nu tjatar båda barnen att det går för sakta men ALDRIG att jag skulle tillåta det. Hastigheten räcker ändå. De kan tjata sig blå, jag ändrar mig inte.

• marjalena

Skönt att höra att de flesta av er resonerar precis som vi!

• Calles matte

Eftersom en 15-åring är minderårig är det FÖRÄLDRARNA som straffas om 15-åringen åker fast för trimmad moppe. Ja visst, 15-åringen blir av med chansen för lämplighetsintyg men föräldrarna råkar värre ut än så. Är föräldrarna verkligen villiga att ta den risken, utöver risken att deras barn skadas allvarligt av alltför höga hastigheter på mopeden?

• marjalena
    Calles matte skrev 2008-04-30 13:41:24 följande:
    Eftersom en 15-åring är minderårig är det FÖRÄLDRARNA som straffas om 15-åringen åker fast för trimmad moppe. Ja visst, 15-åringen blir av med chansen för lämplighetsintyg men föräldrarna råkar värre ut än så. Är föräldrarna verkligen villiga att ta den risken, utöver risken att deras barn skadas allvarligt av alltför höga hastigheter på mopeden?
    Men man är väl straffmyndig då man fyller 15 år?
  • Bevabus

ja det lär väl bli nåt straff för ungdomar då kan jag tänka mig

marjalena skrev 2008-04-30 13:42:57 följande:
    Men man är väl straffmyndig då man fyller 15 år?
  • Victoria 76

Låt honom trimma, men tvinga honom då att ha riktiga skyddskläder. Hjälm och ryggskydd är ett måste såklart. Men ska han köra "motorcykel" (som en trimmad moppe blir) skulle jag tvinga på honom riktiga skor med stöd och slittåliga byxor med knäskydd. (finns jättecoola "baggybrallor" med inbyggda knäskydd för under 1500 kr.

Ryggen och huvudet är svåra att laga...

• vargzaga

Har precis köpt en eu-moped till min dotter, men skulle jag komma på att den är trimmad då ryker mopeden illa kvickt....Tänker inte tillåta henne att köra en trimmad moped. Det många föräldrar inte tänker på är att om polisen tar nån ungdom med trimmad moped, så kan förälderns körkort ryka...Fick information på skolan av poliser och ingen av oss föräldrar visste om att att det är så....

• Bevabus

vad hjälper skyddshjälm om ditt och din mans körkort ryker? som zagas sa...
    då har ni alltså låtit er son bryta mot lagen, ni har riskerat hans liv genom att säga Ja till trimmning och ni har båda blivit av med körkortet (om polisen tar honom vilket finns en chans för att det händer). Det låter ju kanonbra. *ironi*
    Victoria 76 skrev 2008-05-04 14:50:17 följande:

Låt honom trimma, men tvinga honom då att ha riktiga skyddskläder. Hjälm och ryggskydd är ett måste såklart. Men ska han köra "motorcykel" (som en trimmad moppe blir) skulle jag tvinga på honom riktiga skor med stöd och slittåliga byxor med knäskydd. (finns jättecoola "baggybrallor" med inbyggda knäskydd för under 1500 kr.Ryggen och huvudet är svåra att laga...
Svar på tråden Låter ni era tonåringar trimma mopeden?