• Sussie1975

ultraljud farligt!!! se hit!

Vissa hävdar att det skulle vara farligt med ultrajud, andra hävdar att detta inte är skadligt!
    Vad vet/tror ni?
    Jag har själv gjort 3 st ultraljud och det kommer bli 4-5 st totalt, pga blödningar o lite sånt under min förra graviditet. När vi gjorde KUB-testet i Linköping hos Professor Selbing, så tycker man ju att en sån som han, som bla var en av dom som startade ultraljudet för drygt 30 år sen, alltså han borde ju veta och han hävdar att det ej är skadligt! En vän sa till mig idag att: Vågar du göra så många ultraljud, det är ju farligt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-14 20:44
    Hur många ultraljud har ni gjort??

• Svar på tråden ultraljud farligt!!! se hit!
  • CuteLilleMyGirl

Jag har gjort tre VUL (1.a pga det var assisterad befruktning, de andra två pga störtblödning). Kommer göra ett kontroll VUL el UL till och ett rutin UL. Hoppas verkligen det inte stämmer att det är farligt...

• WimsA
    trädis skrev 2008-05-03 09:36:23 följande:
    60-80?! hur har ni hunnit?
    Ja det kan man undra, 2 ggr i veckan, ibland upp till 3 ggr per dag. Så det blev ju en del.
    Är man Stor och Stark måste man vara Snäll.
  • trädis
    WimsA skrev 2008-05-03 09:56:23 följande:
    Ja det kan man undra, 2 ggr i veckan, ibland upp till 3 ggr per dag. Så det blev ju en del.
    ja det låter ju inte som läkarna bedömer det som nån större fara att göra UL då!

i så fall skulle de nog informera om riskerna innan de påbörjar det!
    Jag ska bli mamma i Juli - vad härligt det låter!!
  • asfaltsblomman

har gjort 4 UL och trpr inte på att det skulle vara farligt.

maskrosbarn
  • WimsA
    trädis skrev 2008-05-03 09:58:51 följande:
    ja det låter ju inte som läkarna bedömer det som nån större fara att göra UL då! i så fall skulle de nog informera om riskerna innan de påbörjar det!
    Ja precis. Ingen nämnde något för mig att det skulle vara nån fara. Å andra sidan skulle lille sonen inte klarat sig om det inte varit för alla dessa UL.
    Är man Stor och Stark måste man vara Snäll.
  • MansonDust

Med yngsta gjorde vi 4 st. Ett i v 12, ett i v 15, ett i v 18 & ett i v 36. De två första var för att utesluta genetiska missbildningar, det tredje var rutin-UL & det sista var på förlossningen för att kolla hur moderkakan låg då jag blödde.

• Linda 23

Med första dottern gjorde jag 2 st rutinul. Första ggn kunde de inte mäta huvudet för hon låg så konstigt. Sedan gjorde jag UL 2 ggr i veckan från vecka 32. så ca 14 stycken.
    Med sonen och sista dottern 3 st. rutin tillväxt och hur huvudet låg.

♥Tindra -03 Elias -06 Emma -07♥
  • therese

Det är INTE FARLIGT med UL. Det är bara ljudvågor och ingen strålning, till skillnad från t ex röntgen.

Det finns stränga regler kring t ex strålningsdoser osv inom sukvården, naturligtvis hade man inte tillåtit UL undersöknig på något så känsligt som ett växande foster, om det varit minsta lilla fara.

Herregud....

• j och c

Jag har ev ett MA på gång och får inte komma o göra ett VUL nu på måndag, måste vänta till den 26:e, alltså två veckor efter det första jag gjorde i måndags, trorts att jag är så orolig att jag måste stanna hemma från jobbet. JAg vill ju bara se så att den lilla bönan växer och att det är några konstigheter..... Men det är inte bra att göra för många VUL i början?????

• Maria5086

samtidigt säger dom " om vi skulle göra ultraljud på alla oroliga mammor, skulle vi inte ha tid med annat" handlar detta inte då om resurser? å inte om ungarna blir vänsterhänta eller inte. skiter faktiskt totalt i denna forskningen, risken är större att jag krockar med bilen, å tar dö på både mig och barnet...EFTER det har kommit ut. tänk på de ni!!!

• MammanJulia

Jag gjorde drygt 20 ultraljud med vårt andra barn och hon tycks inte tagit det minsta skada av det. Sedan ska man nog alltid väga för- och nackdelar men oroa dig inte! Det finns så mycket annat farligt :)

Svar på tråden ultraljud farligt!!! se hit!