• viduojag

KUB- 2,3mm nackspalt men ändå bra resultat?!

Var på Kub idag och fick ett bra resultat 1:26600 men jag har fastnat så för att nackspalten var 2,3 mm (och i vissa fall 2,5mm) i v 13+3. Jag får bara inte ihop det med att jag fick ett såpass bra resultat? Är inte 2,3mm mycket? Visst, jag är relativt ung så det räknas väl in men då borde väl risken bli ännu större? När vi gjorde Kub i ung samma vecka förra gången så var nackspalten 1,7mm.. Så det känns konstigt att det är sån stor skillnad.. Någon som varit med om liknande? Är det "normalt" att nackspalten är så stor?

• Svar på tråden KUB- 2,3mm nackspalt men ändå bra resultat?!
  • Jhonna

Tycker inte att du skall lägga så mycket krut på nackspalts mm utan det är slutresultatet som är det viktigaste. Bm skulle ju se om det va för "tjockt" utan se det possitivt på den höga siffran du fick. Jätte fint resultat. Jag är 32 o hade 1:5620 o va nöjd me detta svaret.

• siamusen

Allt under 3 hör till normen eller vad man ska kalla det.

• Röda

Är det inte s a s den mänskliga handen som mäter? Finns utrymme för mycket felmarginaler tänker jag - fostret/bebisen låg i en aning annan vinkel osv.

• Solregnsnö

Hej,
    var i praecis samma situation och mådde jättedåligt bara p.g.a. den här 2,2mm NUPP (vecka 13+5). För övrigt var allting bra. Vet du vad? Med nästa ultraljud fanns det inga konstigheter alls!
    Vad så läkaren? Pratar med de som gjorde NUPP de har skyldighet att pratar med dig.

• Lilla M

Själva grejen med KUB är ju att man lägger ihop olika riskfaktorer; mammans ålder, nackspalt och ett par olika hormon i blodet (HCH och PAPP, tror jag de heter). Därför ska du nog inte hänga upp dig på bara nackspalten (som väl dessutom är under gränsvärdet?) utan på det sammantagna resultatet av testet. Som min läkare förklarade hittar KUB-testet en mycket större procent av trisomierna än enbart NUPP - just eftersom man tar hänsyn till flera olika faktorer.

Men om du fortfarande känner dig osäker och orolig ska du så klart prata med läkaren som utförde testet. Lycka till!

• viduojag

Tack för alla svar! Idag känns det bättre o jag ska koncentrera mig på att jag faktisk fick ett bra resultat Enl BM som gjorde testet så var det "normalt" med 2,3 mm. Men tittar jag på diagrammet jag fick så ligger det nästan utanför de 95%.

• Mikkan

Mär jag gjorde UL i mars i vecka 13+3 var nackspalten 2,9 mm. Blev naturligtvis skärrad, men fostervattensprovet visade att allting ändå OK. Jag tror det är bra att komma ihåg att UL ingen "exakt" vetenskap. Åt oss sade man att skillnader i UL mätningar uppstår lätt beroende på vem som undersöker, hur bebin ligger, vilken UL-apparat man har (?)... Och sen handlar det mesta om statistik...jaa detta är väl baksidan av att ha tillgång till all ny teknologi. Menar all extra oro man utsätter sig för. Hoppas du kan njuta av din graviditet iallafall!!! Åt mig sade man att allt upp till 2,5 mm normalt.

• irismamma97

Hej! Jag har precis gjort kub och fick 2,3 mm nackspalt. Jag blir orolig. Hur har det gått för dig? Jag funderar på att göra nipt men det känns onödigt och dyrt? 

hur ska jag göra? :/ 

Svar på tråden KUB- 2,3mm nackspalt men ändå bra resultat?!