Fick reda på graviditet sent - orolig för vad jag ätit och druckit!
Hej,
Jag har PCO och mitt under pågågende hormonbehandlingar upptäckte jag av en slump att blivit gravid när jag som inst anade det, innan behandlingen påbörjades. Jättelycklig förstås, vi har försökt länge! Men efter UL visar det sig att jag inte vetat något förrän v7, och jag är orolig för mina handlingar innan dess.
Tex drack jag ordentligt vid 2 tillfällen under v6. Har hört att fostret är skyddat de första 21 dagarna, men dessa tillfällen inträffade dag 26-28. Någon som hört något annat? Sedan jag fick reda på min graviditet har jag inte druckigt en droppe, men hjälper det? Kan två tillfällen vara skadligt nog? Eller kan fostret "återhämta" sig om man slutar dricka? Har också hört att i v7 är fostrets utveckling som mest känsligt. Stämmer det eller kan det vara redan v6?
Jag åt även en kur med pergotime under v4. Min läkare sa att risken för missbildningar och ryggmärgsbrock är något högre vid pergotime. Någon som vet? Är v4 för tidigt för att fostret ska påverkas?
Åt också mögelost och kallskuret i v6. Hur kan detta påverka? Påverkar det endast om mamman blir sjuk, eller utan att man märker nåt? Ger det missfall eller andra komplikationer?
Är nu i vecka 12 och vill så gärna glädjas fullt ut, men kan inte låta bli att oroa mig.