• mulle08

Fick reda på graviditet sent - orolig för vad jag ätit och druckit!

Hej,

Jag har PCO och mitt under pågågende hormonbehandlingar upptäckte jag av en slump att blivit gravid när jag som inst anade det, innan behandlingen påbörjades. Jättelycklig förstås, vi har försökt länge! Men efter UL visar det sig att jag inte vetat något förrän v7, och jag är orolig för mina handlingar innan dess.

Tex drack jag ordentligt vid 2 tillfällen under v6. Har hört att fostret är skyddat de första 21 dagarna, men dessa tillfällen inträffade dag 26-28. Någon som hört något annat? Sedan jag fick reda på min graviditet har jag inte druckigt en droppe, men hjälper det? Kan två tillfällen vara skadligt nog? Eller kan fostret "återhämta" sig om man slutar dricka? Har också hört att i v7 är fostrets utveckling som mest känsligt. Stämmer det eller kan det vara redan v6?

Jag åt även en kur med pergotime under v4. Min läkare sa att risken för missbildningar och ryggmärgsbrock är något högre vid pergotime. Någon som vet? Är v4 för tidigt för att fostret ska påverkas?

Åt också mögelost och kallskuret i v6. Hur kan detta påverka? Påverkar det endast om mamman blir sjuk, eller utan att man märker nåt? Ger det missfall eller andra komplikationer?

Är nu i vecka 12 och vill så gärna glädjas fullt ut, men kan inte låta bli att oroa mig.

• Svar på tråden Fick reda på graviditet sent - orolig för vad jag ätit och druckit!
  • Spe

Jag tror inte du ska oroa dig ang vad du stoppade i mat och dryckesväg...däremot vet jag inget vad gäller mediciner. Jag hade inte varit orolig...men visst det är ju lätt att säga.... Du kan ju köra KUB-test för att kolla ev "fel" men hur mycket det täcker vet jag inte.
    LYCKA TILL!

PS Jag har en arbetskamrat om hade brieost-noja med sitt tredje barn...hon födde en helt perfekt liten son....de rönen fanns inte för 20 år sedan...

• mulle08
    Svar på #1
    Tack Spe!

Någon mer som har någon information eller råd?
  • Lovebug

Barnmorskor brukar jämt säga att man inte ska oroa sig för vad man gjort innan man visste att man var gravid. Troligen tar inte barnet så värst mycket näring av mamman då, så det är säkert ingen större fara med ditt lilla barnet.

• Strawberry3

Under den första tiden är fostrets utveckling mest känslig ja..... MEN de två första månaderna får fostret fortfarande näring från gulesäcken, detta innan moderkakans försörjning utvecklats helt (utvecklingen sker gradvis). Fostret är därmed inte färdigkopplat till ditt blodomlopp och inte beroende av vad du äter/dricker. Det är därför barnmorskor brukar säga att man inte behöver oroa sig för vad man gjort innan man visste att man var gravid...Så till mögelosten...blev inte du sjuk så blev inte fostret sjukt. Det är bakterierna i mögelosten man kan bli dålig av. Medicinens påverkar vet jag inget om. Lycka till! (Och du kommer märka allt eftersom fostret växer och när du får en liten bebis att det är helt naturligt att oroa sig för ALLT! :) )

Svar på tråden Fick reda på graviditet sent - orolig för vad jag ätit och druckit!