• Längtarefterattblimamma

    berätta gärna dina erfarenheter om metformin

    Skulle vara jätte bra att få höra andra berätta lite om sina erfarenheter om metformin, då jag funderar på att börja på den igen..TACK på förhand.!

  • Svar på tråden berätta gärna dina erfarenheter om metformin
  • Längtarefterattblimamma

    Kan tillägga att sist jag gick på metformin gjorde jag det bara i några dagar för jag mådde inte bra av den , illamående o dålig i magen.. då tog jag den för att bli gravid o förhoppningsvis gå ner i viktg o det är samma anledning till att jag skulle försöka mig på den igen.. tacksam för svar..!

  • Clarizz

    själv har ja ätit metformin i ca en månad...har inte haft några biverkningar...
    äter 3tabletter/dag...började först med en i en vecka sen ökade till tre...
    du vet väl att man ska ta den i samband me mat annars kan man må illa o så..
    de sa apotekarien till mej...

  • anlee

    Har ätit sen i början på januari. Gått ner 3 kg,sötsuget försvunnit nästan helt och aptiten minskad! Mår bara lite småilla men tar alltid tabletten mitt i maten. Haft mens både januari och mars! Brukar ha i snitt var 4:emånad.
    Har alltså haft ett EXTREMT sötsug. Om jag haft ett kakpaket,glasspaket paj eller nåt så har jag ätit upp HELA och fortfarande varit sugen. Nu tar jag en kaka eller en bit och sen är jag nöjd. Kan inte ens tvinga imig för då mår jag illa.
    Och då äter jag en låg dos-2 tabletter a 500mg per dag. Ska börja ta en till varje måltid-alltså 1500mh per dag. Men mediciner är ju alltid individuellt men absolut värt att prova!
    Och som sagt-ta den Mitt i maten så minskar ev.magbesvär. L
    Lycka till!

  • Annanym

    Jag fick Glucophage (som är liknande) och mådde jättebra av den om än ganska bullrig i magen första veckorna. Min mamma har ätit först Glucophagen (mot förhöjda sockervärden) och mådde bra och sedan fick hon Metformin och mådde jättedåligt av den.

  • Längtarefterattblimamma

    Tack för alla svar.PUFFAR efter fler.Gärna oxå om nån blivit gravid med hjälp av metformin.
    Tack igen .

  • Längtarefterattblimamma

    Det skumme med min pcos är att jag hade regelbunden mens från 12-18 sen blev den oregelbunden när jag och min exman försökte få barn, sen i förra året så började jag gå ner i vikt och i samband med det kom mensen tillbaka varje månad samma tid, men även när jag har haft oregelbunden mens så hade jag ändå mens ganska ofta. Är det vanligt att man med pco/pcos har regelbunden mens men ingen ägglossning?gick även ner ca 20 kilo under den perioden.Vet inte varför jag just frågar dig, men man kan ju alltid hoppas på svar:)
    Ha en trevlig helg.
    Du förrästen, tar du metformin för att bli gravid och gå ner i vikt eller bara för att gå ner i vikt??


    anlee skrev 2008-04-18 11:31:27 följande:
    Har ätit sen i början på januari. Gått ner 3 kg,sötsuget försvunnit nästan helt och aptiten minskad! Mår bara lite småilla men tar alltid tabletten mitt i maten. Haft mens både januari och mars! Brukar ha i snitt var 4:emånad. Har alltså haft ett EXTREMT sötsug. Om jag haft ett kakpaket,glasspaket paj eller nåt så har jag ätit upp HELA och fortfarande varit sugen. Nu tar jag en kaka eller en bit och sen är jag nöjd. Kan inte ens tvinga imig för då mår jag illa.Och då äter jag en låg dos-2 tabletter a 500mg per dag. Ska börja ta en till varje måltid-alltså 1500mh per dag. Men mediciner är ju alltid individuellt men absolut värt att prova!Och som sagt-ta den Mitt i maten så minskar ev.magbesvär. LLycka till!
  • anlee

    Jag äter det för att gå ner i vikt och få regelbunden mens+ägglossning. Bli gravid är i såfall en bonus! Men inte det huvudsakliga just nu. Det jobbiga nu har varit vikten och att jag har så svårt att gå ner pga det extrema sötsuget.
    Har alltid haft lite oregelbunden mens men problemen började när jag åt p-piller. Gick upp 10-15 kg snabbt och mådde jättedåligt psykiskt. Prövade olika sorter men fick ge upp.Efter att jag slutat med p-piller tog det tid innan jag fick nån mens överhuvudtaget och sen dess har det varit helt upp och ner.
    Därför ärjagemor p-piller sombehandling för PCO-S.
    Din fråga om regelbunden mens men ingen ägglossning har jag tyvärr inget svar på-inte så insatt i det.Har själv mens var tredje månad ungefär.
    Mvh Anlee

  • anlee

    Ursäkta..."
    därför är jag emot p-piller som behandling mot pcos"
    ska det vara..timmen är sen;)

  • Längtarefterattblimamma

    tack för svar Puffar


    anlee skrev 2008-04-19 23:47:07 följande:
    Jag äter det för att gå ner i vikt och få regelbunden mens+ägglossning. Bli gravid är i såfall en bonus! Men inte det huvudsakliga just nu. Det jobbiga nu har varit vikten och att jag har så svårt att gå ner pga det extrema sötsuget.Har alltid haft lite oregelbunden mens men problemen började när jag åt p-piller. Gick upp 10-15 kg snabbt och mådde jättedåligt psykiskt. Prövade olika sorter men fick ge upp.Efter att jag slutat med p-piller tog det tid innan jag fick nån mens överhuvudtaget och sen dess har det varit helt upp och ner.Därför ärjagemor p-piller sombehandling för PCO-S.Din fråga om regelbunden mens men ingen ägglossning har jag tyvärr inget svar på-inte så insatt i det.Har själv mens var tredje månad ungefär. Mvh Anlee
  • Stugmamman

    Jag har PCO och har alltid haft mens en gång i månaden fast oregelbundet fast jag inte alltid har ägglossning.

    Man får jämt höra att man får Metformin för att gå ner i vikt och för att bli gravid men den ges till personer som är insulinintoleranta. Man reagerar inte på sitt insulin vilket får till följd att kroppen pumpar ut en massa insulin vilket i sin tur påverkar äggstockarna. Detta kan leda till sötsug och övervikt. Jag är dock normalviktigt och har ätit Metformin ca 7-8 år. Har ett barn. Fick Metformin innan jag önskade att bli gravid så egentligen vet jag inte om jag skulle ha haft svårt för att bli gravid. Jag har aldrig haft biverkningar förutom sockerfall om jag inte äter regelbundet.

    Glucophage och Metformin har samma innehåll. Det är bara olika namn och olika märken på medicinen. Den verksamma substansen heter dock Metformin. Har själv ätit båda men Metformin är billigare.

Svar på tråden berätta gärna dina erfarenheter om metformin