• Anna Carolina

Fel syn på unga föräldrar!! (?)

Ja menar..
    Ofta så säger folk att när man är ung själv så ska man inte skaffa barn! Att man fortfarande e barnet själv..
    men va e de som säger att man inte är en bättre mamma el pappa när man e ung??
    hellre de än att va typ 30-40 år! Faktiskt..
    ja va 20 när ja vart gravid och 21 hann ja precis fylla när ja fick min dotter :) Så ja är ju inte så där jätte ung direkt :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-27 22:33
    läs ordentligt.. har aldrig påstått mej ha fördomar för föräldrar i 30-40 års åldern.. skriver bara att JAG inte skulle vilja få barn då..
    inga fördomar.. bara vad JAG tycker..

• Svar på tråden Fel syn på unga föräldrar!! (?)
  • Anna Carolina
    Reglementet skrev 2008-04-22 18:20:08 följande:
    Jag förstår inte hur du kan tycka illa om fördomarna mot yngre föräldrar, när du själv har dem mot föräldrar i 30-40-årsåldern.
    har aldrig skrivit el påstått att jag har fördomar om föräldrar i 30 - 40 års åldern.. har däremot skrivit att JAG INTE skulle vilja ha barn då.. O alla är vi olika.. el? alla får ju ha sin åsikt?
  • Stoffe76

Vanligt att 15-åringar får barn??? Var bor du? I en liten håla utan några som helst utvecklingsmöjligheter, där det enda man kan hitta på är att skaffa barn?

I den lilla håla där jag bor, med ungefär 15000 invånare i kommunen, brukar en 16-17-åring få barn varannat år, ungefär (inte samma 16-17-åring ).

With a devilish smile skrev 2008-04-23 17:24:22 följande:
    Enligt många räknas du som ung mamma , men jag personligen tycker en ung mamma är 13-14 år numera, för det är så vanligt att 15 -20 åringar får barn ändå :P
  • Reglementet

Anna

Det vet du ju inte, du har inte varit i den åldern.

• TyraPaloma

Jo man fick ju höra mycket skit när man fick barn som 17åring. Går fortfarande rykten i min hemstad att jag inte ens gått ut gymnasiet *ler*.

Men när jag började på högskolan så ändrades allt bara sådär. Helt plötsligt var alla negativa kommentarer borta. Har nästan inte fått höra nåt på 2 år. Tror det är en blandning av att det finns många yngre mammor i Kalmar och att jag nu inte anses vara ett drägg. Jag har ju inte precis förändrats.

Aja, i vilket fall så ångrar jag inte att jag skaffade barn. Tycker tidpunkten var väldigt bra eftersom jag kan spendera väldigt mycket mer tid med mina barn nu som studet än vad jag hade kunnat om jag jobbade.

• With a devilish smile
    Stoffe76 skrev 2008-04-28 08:27:46 följande:
    Vanligt att 15-åringar får barn??? Var bor du? I en liten håla utan några som helst utvecklingsmöjligheter, där det enda man kan hitta på är att skaffa barn?I den lilla håla där jag bor, med ungefär 15000 invånare i kommunen, brukar en 16-17-åring få barn varannat år, ungefär (inte samma 16-17-åring ).
    Bli inte hetsig mot mig , nej men om du kollar runt lite så SER du hur många 15 åringar som väntar barn o 16 åringar som planerar ungar.
  • Stoffe76

Nej, men jag var inte hetsig mot dig! Bara förvånad. Därav utropstecknen. Fast jag ser nu, att man kan tolka inlägget som hetsigt. Det var inte min mening. Jag kollar runt rätt mycket, där jag bor. Jobbar för socialtjänsten, så jag har rätt bra koll på hur många tonåringar som blir gravida varje år.

• LinnV

Jag kan faktiskt förstå att många har fördommar mot unga mammor efter vissa trådar jag har läst här inne på fl. Jag har inga fördommar då jag själv var 15 när jag fick barn men en del unga mammor är verkligen omogna (eller skriver saker som om de vore det). Och många unga mammor tror att alla har fördommar, eller om de förväntar sig att alla ska ha det. Jag har stött på många som har fördommar mot unga mammor och har sagt till mig att jag har förstört mitt liv för att jag skaffade barn tidigt. Men om de inte har något bättre liv än att klaga på andra är väl det deras problem och inte mitt, Jag har aldrig ångrat mitt val och kommer inte heller att göra det..

• mirre2

Jag va 19år & 1mån på dagen när jag fick mitt första barn
    3v INNAN 22årsdagen fick jag barn nummer 2
    2v EFTER 28årsdagen fick jag barn nummer 3
    29år när jag fick barn nummer 4

Jag tycker att jag va lika bra mamma när jag fick första som när jag fick 4an märker ingen skillnad
    Har inga fördommar varken mot yngre eller äldre alla gör som dom själva vill liksom jag

• mirre2

sen tycker jag inte att 21år e  SÅ UNGT att få första barnet inget jag regerar på iaf!

• Ida24

Jag hade precis fyllt 19 när jag fick mitt första barn. Och precis fyllt 25 när jag fick mitt andra barn.

• NicoÄngla

Jag var 21 när jag fick mitt andra barn det tycker inte jag är tididgt alls känner mig gammal faktiskt.Och det tycker jag ingen reagerar på. Fick mitt första när jag var 18år, kan jag väl tycka var lite tidigt då fick ja en hel del komentarer. Någon här som skrev att det där den personen bodde föddes barn av en 16-17 åring varannat år, jag tror det är mer vanligt. Bara där jag bor finns det en hel del tjejer som har barn och är i den åldern och yngre och kollar man runt här så finns det ju en massa i den åldern.

• Ruggugglan

Jag vet många som fått barn innan de var 18år här i mina trakter så det är nog ganska vanligt. Men man tänker nog inte på det

• Miu

Jag är strax 22 har varit tillsammans med min sambo 6 1/2 år är utbildad till hudterapeut, spaterapeut och aromaterapeut, Har ett toppen jobb att komma tillbaka till efter min mammaledighet. Jag har jobbat sedan jag var 16/17 år och har rest. Vi har bra med pengar och bra boende, och en underbar som på snart 4 månader

Jag har kompisar som är ett par år äldre än mig men har inte något utav det vi har, dom har en sunkig lägenhet och en låg a-kassa. Älskar att festa när pengarna har kommit och leva på nudlar resten av månaden.

Så jag tycker att allt snack om ålder är så löjligt, för det säger inte mer än att vi är fruktansvärt fördomsfulla.

Svar på tråden Fel syn på unga föräldrar!! (?)