• cloudberry79

Järntillskott till sex månader? Ska vi sluta nu?

Har försökt få tag på min barnläkare hela veckan, men tydligen är han på konferens någonstans.. Vi ska ge Vidar Niferex, en droppe per kilo, upp till han är sex månader. Nu är alltså frågan: Ska det vara TILL han blir sex månader, till just innan han är sju månader, eller ska vi korrigera och ge tills han är åtta månader?? Vilka instruktioner ha ni andra som ger Niferex fått?

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Svar på tråden Järntillskott till sex månader? Ska vi sluta nu?
  • MsBeauty

Har inga instruktioner alls, men skriv gärna här när du fått svar. Skulle också vilja veta, även om sonen bara är 3 månader nu.

• maroon

Jag minns inte om jag ska vara helt ärlig.. men jag har för mig det stod på receptet till tre månader efter hemgång eller möjligtvis från utskrivningen, nåt i den stilen.

• Isel

Enligt vår läkare ska behandlingen pågå i 6 månader.. alltså bli det längre än till 6 månaders dagen..

• Isel

HIttade lappen från sjukhuset..  Behandlingen startas vi 6 veckor och ska pågå i 6 månader..
    Alltså borde det bli så att man slutar vid ca 7,5 mån

• Bamsefarmor

Hej på er!
    Jonas slutade med niferex-dropparna för länge sedan. Vi var på återbesök i Sunderbyn 25/1 och då kollades hans Hb bla. några dagar senare ringde Dr. Ingrid och sa att vi kunde sluta med järnet till Jonas. Han var 1 månad korr. ålder då och vi slutade direkt! Hans Hb har varit perfekt sedan dess! Det är jag väldigt glad för eftersom magen är jobbig för honom, och järn är ju som vi vet stoppande...Mitt förslag är att du ringer rådgivningen på barnmott. S-byn:) Det gör jag ofta när det är nåt jag undrar över. Kramar till er!

• cloudberry79

Jag funderar på att göra det, men Vidar hade dåliga hB-värden senast, även om han äter järnet enligt instruktion. Måste försöka få tag på någon nästa vecka, hoppas den där konferensen är över då..

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Gemelas

Vi skulle ge järn till våra tvillingar tills de vägde över 4kg, de är födda v 29+1. Det blev ung tills de var 5 mån okorr.

Om han hade dåligt hb-värde sist så hade jag nog kört på tills du pratat med läkaren och kanske tom tagit ett blodprov på honom.

• oOmejaOo

Jag gav tjejen tills hon var 6 månader okorr. tid. Det är vad jag har hört att man ska göra.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Meja ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Järntillskott till sex månader? Ska vi sluta nu?