• chrille112

    Hus i betong??

    Letar efter hus, och nu har jag hittat ett. Det är från 1948 och helt byggt i betong (grund: betonghålsten, stomme av betong). Det har toalett på "markplan" men badkar i källaren.

    Det känns lite dumt med badkar i källaren? Har någon tips på vad man ska tänka på när det gäller hus som detta? Hur är det t.ex. att ha badrum i källaren där det normalt är väldigt fuktigt? Finns det inte stor risk för fuktskador?

    Alla kommentarer är välkomna =)

  • Svar på tråden Hus i betong??
  • Marvinna

    Jag tycker att du skall ta reda på vilken sorts betong de har använt när de byggde huset (om det är möjligt). Det finns något som heter blåbetong och om huset har sånt i sig så kan det vara bra att göra en radonmätning.

    dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp

    Vårt hus har betonggrund och vi har ett badrum med dusch i källaren. Är det bara bra ventilation så går det bra.

  • Stugmamman

    Tänk på att i alla inredda källare i äldre hus finns det risk för fukt/mögelskador. Viktigt är att grunden är isolerad underifrån vilket den sällan är i gamla hus. Du måste undersöka detta ytterst noggrannt vid ev. köp. Prata med din besiktningsman. Han kan mäta upp luftfuktigheten och ev. be dig göra mer långtgående undersökningar.

  • Åsa Lund

    Fuktigheten ska mätas även i väggar/golv (inte bara luften) och om den är hög kan husets dränering behöva göras om.
    Det är omöjligt att få isolering under plattan på ett befintligt hus. Isolering under plattan spelar mest roll för värmen, inte för fukten.

  • Rigmor Mortis

    Åsa Lund skrev 2008-04-20 22:26:05 följande:


    Det är omöjligt att få isolering under plattan på ett befintligt hus.
    Det går att bila upp plattan, gräva ur och isolera. Men det är ett jävla jobb
  • Åsa Lund

    Klart att det går under golven, men knappast under bärande väggar?
    Dränering är mycket viktigare för att få ett bra inomhusklimat i källaren. Man kan ju isolera grundmuren utanpå oxå när man gör om dräneringen, ex med s.k. isodränplattor.

  • chrille112

    Har idag pratat med mäklaren, och det verkar mycket lovande. Det är inte blåbetong, utan "vanlig" lättbetong. Radon har tidigare blivit uppmätt till 90 bq, det är ju helt okej?

    Angående fukt så sa han att de inte har haft några problem med fukt. Mäter man vanligtvis fukt i väggar och golv vid besiktning, eller är det bara luften? Förhoppningsvis kommer jag snart att ha tillgång till ett besiktningsprotokoll som är två år gammalt.

    Isolerar betong bra, eller kan man behöva tilläggsisolera det? Tycker att uppvärminigskostnaden verkar förhållandevis hög.

  • Åsa Lund

    Nej, betong isolerar inget vidare. Lättbetong och "Leca" är porösa sorter av betong, isolerar lite bättre iaf. Kan inga gränsvärden på radon, kolla andra sidor på nätet.

    Jag har inte hört att man kollar luftfuktighet vid besiktning, utan i golv och vägg som du är inne på. Dock viktigt att kolla dräneringen av källarvåningen rent generellt.

    För uppvärmningskostanden kan jag gissa att fönstren inte är så energieffektiva? Säkert bra virke för det var det på den tiden, men kan vara värt att kolla tätningslister. Samma sak med ytter- och altandörrar. Ventilationen är troligen självdrag.

  • chrille112

    Vet någon vad man räknar att avlopp och elsystem har för livslängd? Jag tror inte att det är bytt, är det något jag behöver göra den närmaste tiden??

  • Åsa Lund

    Underhållsintervall talar man om i samband med ex fastighetsbolag och deras underhållsbudgetar. Då räknar man ca 40 år för både VA-system och elanläggningar innan de ska bytas.

    I villor blir det inte riktigt samma slitage, kanske inte samma löpande underhåll heller? Avloppsrören kan filmas inifrån om man vill ha en status på dem. Skulle det vara att de är igensatta borde det gå att spola dem rena så de håller i några år till.

    Jag rekommenderar att ta med en elbesiktningsman i samband med överlåtelsebesiktningen, alternativt/åtminstone en behörig elektriker. Elfel är luriga att hitta för lekmän, samtidigt som det kostar skjortan att åtgärda sånt. Exempelvis får man formellt sett inte komplettera med ett jordat uttag i köket (i markplan) utan att uppgradera hela våningen till jordat, byta alla kablar, centralen, uttagen etc. Skulle tro att kablarna är gamla, torra och smular sönder när man pillar med dem, så börjar man i en ända åker man på att byta hela rasket. Det är inte säkert att kablarna är lagda i rör i väggarna så de går att dra ut och ersätta med nya.

  • chrille112

    Åsa, vad jag förstår av ditt svar så är det en dålig idé att köpa?

  • Åsa Lund

    Jag menar inte alls att Du ska avstå från köp, men man ska veta vad man köper! Det är bra att tänka igenom hur mycket jobb man vill lägga ner och om man ska göra det själv eller hyra in folk.

    Jag har en kompis som köpte hus från 70-talet där förre ägaren fuskat med elen, det kommer kosta dem 100.000 att rätta till det om man ska göra det fackmannamässigt (bara för bottenvåningen). Just elbiten är en sak som mäklare tyvärr ofta glömmer att informera om. Så länge det funkar så funkar det och är man inte elkunnig är det hopplöst att begripa om det som sitter i huset är korrekt utfört eller ej.

    Tvärtom kan Du använda all den kunskap du skaffar om huset i samband med besiktningen (bygg, rör, el) som prutargument för att sen renovera upp huset till dagens standard.

    Hus från -48 är ofta väldigt bra hus med väl beprövade lösningar på byggmaterialsidan, något som byggbranschen av idag inte kan skryta med, tyvärr! På den tiden fanns inte silikon och plast på alla tänkbara och otänkbara ställen i konstruktionen. Visst finns det kanske övrigt att önska vad gäller husens energieffektivitet, men en del kan man lösa på ganska enkla vis. Byggmaterial från den tiden är möjliga att underhålla och huset kommer säkert att bli hur trivsamt som helst när Du är färdig med det!

  • chrille112

    Tack igen för svaret Åsa! Jag tror jag får bjuda in dig på fika när allt detta är klart, som tack :-P

    Har gått igenom denna tråden nu, och har summerat här nedan. Rätta mig gärna om jag har fel eller har glömt något!

    På måndag ska jag iväg och titta på huset. Är så ivrig!!!

    *** Fukt i grunden
    Enligt mäklaren har det inte varit några problem alls med fukt. Huset är dock inte omdränerat. Jag inbillar mig att det är mindre risk för fukt i detta hus för att det är sutteräng.

    *** Badrum i källaren
    Behöver inte vara ett problem, men det är viktigt att det är gjort på rätt sätt med tätskikten. Får kolla med mäklaren om det är någon hantverkare som har gjort badrummet eller om det är något hemmafixat.

    *** Isolering
    Kommer antagligen behöva tilläggsisolera och byta ut 2-glasfönster till 3-glas.

    *** El
    Är omdraget, men osäkert om när.

    *** VA-system
    Finns risk att man måste byta detta

  • Åsa Lund

    Hej igen Chrille!

    Kan Du inte skicka en länk till husannonsen som PM till mig? Jag är nyfiken nu!

    MVH
    Åsa

  • Friger

    Betong är ett fint materiel. Det möglar inte. Dvs eventuella fuktskador blir inte lika jävliga som med trä.

    Blåbetong ser väl ut som kex? Det här låter som vanlig betong.

    Som vanligt. Alla hus har sina renoveringsbehov. Gör en värdering hur mycket huset är värt givet renoveringsbehovet. Jämför mot området.

    Sen... Läget.. Ligger huset i rätt läge? Allt annat kan du göra något åt.

  • Friger
    enola skrev 2022-01-25 17:07:37 följande:

    Tråden är 14 år gammal, jag tror frågan är löst vid det här laget ;)


    Såg inte det.. Nån... som lyfter gamla trådar konstant.

    Hoppas att det gick bra för TS!

Svar på tråden Hus i betong??