• FH Mamma

han fick inte ens hälsa på pappans nya + sin halvbror pga ögoninf.

Jag och sonen var i en affär idag och då dök pappan, hans nya och deras unge upp.

Sonen gick med pappan lite i affären och jag gick ut för min köplust försvann.
    När sonen kom till bilen med sin pappa sa han att jag vill ju hälsa på henne oxå.

Men han sa nej pga ögoninfektionen som sonen fick i måndags och idag hade han inget var i ögonen, inte heller inatt vilket pappan visste om.

Tydligen hade inte hon och deras unge gått tillsammans med pappan och vår son i affären pga ögoninf. men inte 17 hoppar den infektionen på dom, inte heller smittar en kram och deras unge hade nog svårt att bli smittad då han satt i en bilbarnstol mitt i en kundvagn (han är bara 4 månader) och vår son är 3,5 år och når inte över kanten på kundvagnen.

Jag blev sur för även om jag inte ville vara i affären med dom så fick sonen stanna kvar och jag har aldrig sagt att hon inte får träffa sonen.

Pappan kramade och pussade sin son därför tror jag problemen med infektionen låg hos henne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-19 15:48
    Just det .. vår son är inte speciellt kramig av sig så att hon inte ens kunde gå i närheten av pappan och pojken är nog det som stör mig mest. Han fick alltså inte ens hälsa på henne genom att säga Hej.

• Svar på tråden han fick inte ens hälsa på pappans nya + sin halvbror pga ögoninf.
  • MissWhiskey

Ögoninfektion smittar ju väldigt väldigt lätt. Å hade jag varit i den sitsen som den mamman så hade jag nog oxå sagt nej.

Mamma till Casper och Sophi
  • FH Mamma
    MissWhiskey skrev 2008-04-19 15:42:46 följande:
    Ögoninfektion smittar ju väldigt väldigt lätt. Å hade jag varit i den sitsen som den mamman så hade jag nog oxå sagt nej.
    Men isåfall kan ju pappan smitta både mamman och ungen precis lika lätt som barnet som för den delen inte har något var i ögonen idag.
  • Snossan

En aningens övedrivet men överbeskyddande mammor finns det gått om, trist.

• ProjektRonja

Halloj!
    Ja det smittar jättelätt. Min lilla har oxa precis haft det sa jag förstar "den andra" kvinnan. Men var du glad för att pappan ända gosar sa med sin son trots ögoninfektion. Det visar ju faktiskt att er son betyder mycket mer för honom än ögoninfektion. Det gäller bara att han tvättar sig ordentligt innan han gosar med sitt andra barn.

Jag tror nog att du hade reagerat likadant om det sa var tvärtom. I affären var ju iallafall barnen ifran varann. Hemma blir det ju en annnan femma.

Kram
    A.

• ProjektRonja

...och till Snossan vill jag bara säga att för vissa "överbeskyddande" mammor innebär det att dom maste ta ledigt ifran jobbet i över en vecka, vilket manga faktikst inte har rad med!!!!
    XX

• MiisPiis

Ja, jag kan absolut förstå mamman. Det är ju bättre att de träffas när ni är säker på att ögoninfektionen är helt borta!
    Sen skulle ju jag aldrig hindra pappan från att krama och pussa sonen ändå (det verkar ju inte heller mamman till bebisen gjort), men han behöver ju tvätta sig innan han tar i lillbebisen.

• FH Mamma
    ProjektRonja skrev 2008-04-19 15:50:29 följande:
    Halloj!Ja det smittar jättelätt. Min lilla har oxa precis haft det sa jag förstar "den andra" kvinnan. Men var du glad för att pappan ända gosar sa med sin son trots ögoninfektion. Det visar ju faktiskt att er son betyder mycket mer för honom än ögoninfektion. Det gäller bara att han tvättar sig ordentligt innan han gosar med sitt andra barn. Jag tror nog att du hade reagerat likadant om det sa var tvärtom. I affären var ju iallafall barnen ifran varann. Hemma blir det ju en annnan femma.KramA.
    Nej jag hade inte reagerat tvärtom.. Vår son var nr 4 i barnaskaran och det är inte första gången jag har barn med ögoninfektion hemma.
    Pojken har blivit smittad av sina äldre syskon och det är något man kan få.

Däremot hade jag inte reagerat likadant om han varit förkyld eftersom RS viruset kan vara allvarligare för ett barn.

Men frågan är om det räckte att hon gick 10-20m bort i affären eller om hon borde tagit sitt barn och satt sig i karantän i sin bil
  • FH Mamma
    ProjektRonja skrev 2008-04-19 15:52:23 följande:
    ...och till Snossan vill jag bara säga att för vissa "överbeskyddande" mammor innebär det att dom maste ta ledigt ifran jobbet i över en vecka, vilket manga faktikst inte har rad med!!!!XX
    Barnet = 4 månader jag vet att en del mammor jobbar då men säkert 90% av svenska mammor gör det inte.
  • MissWhiskey

Låter snarare som att nån är bitter över det nya lyckliga

Alla tar hand om sina barn och skyddar dem på sitt sätt......det får du leva med

Mamma till Casper och Sophi
  • FH Mamma
    MissWhiskey skrev 2008-04-19 16:00:25 följande:
    Låter snarare som att nån är bitter över det nya lyckligaAlla tar hand om sina barn och skyddar dem på sitt sätt......det får du leva med
    Mer troligt isåfall bitter på det otrogna svinet men att inte ens kunna säga Hej till en 3 åring för han har/har haft ögoninf är löjligt.

Men visst jag kanske ska tycka som de flesta andra i biomamma vs styvmamma vara glad för att hon ignorerar min son för då slipper jag vara rädd att komma på andra plats.
  • Snossan
    ProjektRonja skrev 2008-04-19 15:52:23 följande:
    ...och till Snossan vill jag bara säga att för vissa "överbeskyddande" mammor innebär det att dom maste ta ledigt ifran jobbet i över en vecka, vilket manga faktikst inte har rad med!!!!XX
    Nä, det gör det inte. Tror nog att en överbeskyddnade mamma hade iförsta hand tänkt på sin lilla som sjuk inte att hon måste ta ledigt från jobbet och tror inte heller en överbeskyddande mamma börjar jobba när sitt barn är 4 månader.

Överbeskyddande menar jag att man är om man inte låter sitt barns syskon hälsa när hon/han har ögoninflammation fast det är 1 meter imellan barnen.
  • Lucian Caesar

men ögoninfektion är väl ändå inte luftburet eller???
    håller nog med ts i detta fallet, sonen kan ju inte röra bebisen som ligger i kundvagnen å alltså inte smitta...
    för som jag har förstått så smittar det bara genom beröring..

• vargavarg

Sannolikheten att din sons ögoninfektion skulle smitta hans lillebror eller pappans nya kvinna vid ett möte i en affär är minimal, verkligen super-minimal. Det är inte så att smittorisken är luftburen. Utan det skulle vara om din son petar i sitt eget öga för att sen stoppa sina fingrar i lillebrors ögon. Hmm... Däremot är det stor risk att man smittar sitt eget friska öga när man gnuggar sig i ögonen. Antingen är pappans nya kvinna extremt överkänslig vad det gäller infektioner eller totalt okunnig.

Var själv med om en liknande variant. Vi har ett barn (mitt bonusbarn faktiskt) som har haft ögoninflammation ganska nyligen. Skulle aldrig komma på tanken att inte låta henne komma alt hålla henne undan från sina syskon. De är väldigt nära varandra dygnets alla timmar de veckor hon är här. Här bor tre syskon åt henne och hennes infektion höll på en vecka. De brottades, skojade och busade liksom satt i soffan och myste framför en film. Inte ett barn av dessa tre syskon som blev smittade, och inte vi vuxna heller för den delen. (trots gonattkramar...) Sen ringer min sons pappa och påtalar att deras pojke har ögoninfektion och att min son inte får komma dit. (De slipper gärna om de har anledning, får man lätt intryck av) Jag påtalade att vi inte var rädd för infektionen här så det var helt upp till dem. Min son måste ju tyckt det vore konstigt samtidigt att inte få komma pga lillebrors ögoninf. då han levt en vecka supertaight med sin bonussyrra som också haft det. Så han åkte iaf...

• pilliss

Förstår om den andra kvinnan ej ville att sonen skulle RÖRA babyn, för så kan det smitta.
    men bara hälsa och titta är ingen fara...
    Tycker det är dåligt av xet och den nya kvinnan.
    Det är ju dock ändå hans syskon...

Veni, Vidi, Vici...........
  • Trollet i skogen

Jag tycke inte ögoninfektion smittar så lätt!!

Ögonen torkas ut på morgonen och jag tror jag en gång har hållit mitt barn hemma en enda dag för att få bort ögoninfektion. Medvanlig god handhygien är det inga problem och ögon inf. hoppar inte rakt ut i luften.

Konstigt reagerat av pappa och hans nya!

Svar på tråden han fick inte ens hälsa på pappans nya + sin halvbror pga ögoninf.