• MammasälskadeMinna

om man är ung...

.. och blir förälder och har en bra inkomst och eget boende med sambo. Vilka nackdelar finns då om man är ung än äldre?

• Svar på tråden om man är ung...
  • agua

undrar jag med har allt de där + att jag fortfarande går i skola så fattar inte vad alla gnäller om

• cloudberry79

Om man har en bra egen inkomst så Jag tror man hänger upp sig för mycket på att den andre ska hjälpa till, jag skulle själv aldrig orka om jag hade vetskapen att jag och sonen inte skulle klara oss ekonomiskt utan pappan... Annars är det ju sak samma.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • MammasälskadeMinna

mm vrkar som att alla äldre mamma ser ner på unga föräldrar.. kan förstå om man inte har pengar å så så att man inte kan försörja sitt barn men om man har det så förstår inte jag vad problemet sitter. Iaf min åsikt.

• Flickan och kråkan

Det beror väl vem man frågar

Jag gjorde en massa saker när jag var yngre som jag inte hade kunnat göra om jag haft barn, fast å andra sidan skulle jag ju kunnat göra andra saker senare i livet om jag fått barn när jag var yngre.

Som äldre mamma inser jag att jag har mycket erfarenheter som jag inte hade när jag var yngre, vilket jag har nytta av nu, men det behöver inte göra mig till bättre/sämre mamma

• cloudberry79

Jag tror mycket sitter "i huvudet" på unga föräldrar, att de måste bevisa att de är lika bra för de tror att folk ser ned på dem. Jag tror dock att det motsatta är minst lika vanligt, att unga föräldrar tycker äldre föräldrar är konstiga och udda. Skönt att vara på mitten

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Elvirassuperpappa

Jag är en äldre pappa, eftersom allt handlar om barnets bästa så spelar ålder egentligen ingen roll, jag var 32 (nästan 33) när Elvira kom, min fru var 23, hon har fixat det bra jag har fixat det, men jag tror att eftersom jag var lite äldre så har det gått lättare men det spelar ingen roll. Att bli förälder är en ny situation oavsett ålder, det viktigaste är barnet.

• MammasälskadeMinna

mm

Det fanns en tråd där det var 89eller något som planerade/hade barn å då skrev äldre att dom var dumma i huvudet som äns tänte tanken på att man ville ha barn så tidigt (uttryckte sig kanske inte på dte sättet men)... Men jag har svårt att se nackdelar med det om man vill ha barn så tidigt..

• Schnooglewookiemush

Kan vara svårt att studera med ett litet barn. Men det gäller ju även äldre föräldrar. Det är ju många äldre som studerar, inte bara unga.

• Loris

En nackdel KAN väl vara att man efter ett par år känner att man saknar ett ungdomsliv, det kan vara något man går miste om eller inte hunnit utleva på ett sånt sätt att man helt ärligt kan sitta på pensionärshemmet om 50 år och känna att man levt livet som man borde eller velat!
    Detta gäller ju inte alla, men jag tror det kan vara svårt att säga när man fortf. är ung att "jag vet att jag levt livet fullt ut innan jag skaffar barn" - det är säkert något man känner eller inte känner när man blir äldre.
    ha ha jag tyckte jag var vuxen då jag var 13, Uppfattningen om saker och ting förändras med tiden!

Och visst kan man göra det mesta även som småbarnsförälder, men vissa saker är väl inte att rekomendera? Det finns för och nackdelar med allt, beror nog bara på hur man vrider och vänder på det.

• clamarlen

Ibland uttrycker sig unga en del dåligt om äldre...det föder diskussioner.

Kan även vara att samhället/relationer ser annorlunda ut idag än...30 år sen...50-100 år sen osv. Man är inte tvigad som 15 åring och uppåt idag att föda barn och ta hand om hemmet. Man kan göra en del andra saker, som kan vara lättare utan barn.

Och det om ekonomin. Det är väl så att det ev är vanligare att en 25+ har kommit längre på jobb och ev fått bättre lön (individuellt såklart!) än vad en 16-19...21 åring.

• Iuby

största nackdelen är att andra tror att man är en sämre förälder för att man är ung!

Svar på tråden om man är ung...