• Sofiko

Alla utlandsföräldrars snacktråd 3

Hej alla utlandsföräldrar!

Nu är det dax för tråd nr 3 då nr 2 just "gick ut". Denna tråd ska vara för oss mammor (och pappor) som bor utanför Sveriges gränser där vi kan snacka om allt mellan himmel och jord! Skriv på!!

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m22488759.html
                                     www.familjeliv.se/Forum-3-45/m25824791.html
                                     www.familjeliv.se/Forum-3-45/m28894603.html

Kram

Sofiko
    Stolt mamma till Erik 070513
  • Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd 3
  • MrsFreckles

Sofiko/Granada - ja sa kande jag lite med, mer som en pojkmamma men sa fick vi en flicka sa det har ju andrats! berodde nog mycket pa att jag har 2 smabroder som jag tog hand om mycket.

Ska ivag till Birmingham nu i helgen och halsa pa en svensk kompis till mig och hennes engelske man! de har en 1.5 aring sa det blir nog fullt os

• Granada

Cattapult och Sofiko: Jag landar i stockholm den 10/7, sedan har jag födelsedag den 12 och Alonso den 13 sâ de första dagarna blir taijta . Vi fâr se om det gâr att fâ till en träff...

Ang pojk och flickmamma sâ har ju jag váxt upp med bröder tills jag var 13 dâ min syster kom, sedan kom 2 bröder till. Dessutom jobbade jag som barnflicka i en familj med 6 söner, inga döttrar, sâ det är klart att man blivit lite "hjärntvättad". Minns frân när jag var riktigt liten att trodde att jag en dag ocksâ skulle fâ snopp

Här har jag magsjuka katter sedan mer än en vecka tillbaka. det har gâtt frân den ena till den andra. Gör inget annat än torkar kattspyor. Men peppar peppar sâ verkar det ha lugnat ner sig. är inte lângt kvar tills det bär av till Sverige. Blev bestulen pâ min plânbok förra veckan sâ nu blir det massor at fixa med bàde här och där. hade bl a körkortet i, visa men det har jag redan fâtt nytt. Alonsos och mitt "sjukvârdskort" tog de ocksâ, och jag som mâste till barnmorskan och Alonso pâ 1-ârskontroll. men de besöken mâste vi ju kunna göra ändâ, utan kort. Sedan mâste jag söka nytt spanskt "ID" samt fixa med a-kassan som strular lite(men det har ju inte med plânboken att göra )Oj oj, hur ska jag hinna

• MrsFreckles

Har var det tyst! Ar ni alla pa semester i kara Svedala? Vi aker pa sondag, langtar! 

Petrusse - hur gar det med franskan?

• Cattapult

Tjena tjejer!!
    Oh det är underbart hos mina svärföräldrar!
    Dom är SA lätta att bo hos att det är otroligt.
    Visst, svärmor kommer med störiga tips ibland och pratar mer än nagon annan jag känner, men det märks sa tydligt att dom vill väl och är SA förälskade i Lily :)
    Torsdag aker vi till sverige och sämre väder vad jag har förstatt.

Tyskland är i final och jag som aldrig kollar pa fotboll ska faktiskt kolla med svärfar och Lily ikväll :)

Ha det gott!

• Sofiko

Cattapult: Kul att det gar sa bra hos svarisarna. Det ar ju jatteviktigt att det fungerar! Vi aker ju oxa till Sverige snart, pa lordag rattare sagt. Ska bli jattekul! Jag har hort att et ska bli fint vader fran och med fredag, ca 30 grader sa mamma. Hoppas det stammer!

Petrusse: Uch, vad jobbigt! Men jag tror inte det ar nagon fara. Som du sa ar det ju vanligt och jag vet manga (min mamma t.e.x) som hade det som bebis och det forsvann jattefort. Men jag forstar oron att nagot inte ar som det ska. Erik har ju forkylningsastma och just nu efter att han haft en forkylning maste han andast in medicin i en mask 5 ganger per dag. Det ar ju inget farligt och aven sadan astma brukar vaxa bort snabbt, men vi tycker ju forstass att det ar jattejobbigt att han ska behova ha astma som liten. Det gulliga ar att efter att ha protesterat vilt de forta dagarna nar vi satt pa masken sa har han nu borjat fora den sjalv till ansiktet och skrattar sa fint nar vi raknar andetagen med honom. Man far nastan tarar i ogonen! Plutten som forsoker vara duktig!

• Granada

Petrusse: Vad oroligt! Men som Sofiko säger sâ brukar det ju inte vara nâgon fara men det är ju urjobbigt ändâ. Jag menar, Alonso har ju problem med atopiskt eksem vilket inte alls är farligt "bara" jobbigt även om han haft mycket lindriga besvär och jag har oroat mig en hel del för det sâ vad skulle man inte göra för blâsljud?

Sofiko: Alonso har en kusin som hade förkylningsastma som liten. Förstâr att tycker att det âr jobbigt. Speciellt om man ska behöva brâka om masken varje gâng men det verkar ju Erik ta med ro nu

Cattapult: Skönt att du trivs bra hos svärföräldrarna. Ledsen att Tyskland förlorade men här i Spanien är vi glada. Alonso klappade händerna och hejade pâ sina landsmän in i det sista även om han var alldeles vimsig av sömn Det var sâ livat i huset och pâ gatorna under hela matchen sâ det var ingen idé att lägga honom förrens det efter dâ det verkar som firandet fortsatte pâ annan plats .

• Granada

Pertusse: Jag har provat massor av krämer och använder nu 2 i kombination. Har även speciellt schampoo och duschkräm. Sà konstigt här att det mesta är parfymerat och de vill man ju inte ha pâ eksem!! Det jag har nu är oparfymerat. Peppar peppar har jag bara behövt använda kortison 1 gâng vilket annars är en vanlig behandlingsmetod.

Kul med tänder Alonso fick 2 nere i maj och nu har de 2 där uppe precis brytit igenom samtidgt. Inte konstigt att han varit pâ dâligt humör, jag som trott att det varit den 42-gradiga värmen

• Granada

Pertusse: Jag har provat massor av krämer och använder nu 2 i kombination. Har även speciellt schampoo och duschkräm. Sà konstigt här att det mesta är parfymerat och de vill man ju inte ha pâ eksem!! Det jag har nu är oparfymerat. Peppar peppar har jag bara behövt använda kortison 1 gâng vilket annars är en vanlig behandlingsmetod.

Kul med tänder Alonso fick 2 nere i maj och nu har de 2 där uppe precis brytit igenom samtidgt. Inte konstigt att han varit pâ dâligt humör, jag som trott att det varit den 42-gradiga värmen

• Hëllef

Granada: Skönt att ni inte behöver kladda så mycket med krämer och dylikt. Att ha speciellt schampoo och duschkräm kan man ju leva med. Samma visa här, allt är parfymerat ... Frossar i allt sånt på apoteket när vi är i Sverige

Äsch då, 42 grader är väl inte så farligt varmt. Och jag som klagar på värmen här Ebba är extremt gnällig och lynnig för tillfället, humöret går verkligen upp och ned som en jojo. Antar att andra tanden snart dyker upp.

• Cattapult

tjena tjejer!

ledsen att jag inte hann kontakta någon av er men det var alldeles för mycket att hinna med nu när vi passerade stockholm.
    Cirkuslivet är underbart, men trångt med 3 vuxna och 2 blöjbarn på 17 kvm :)
    Lily väger nu 7.4kg är 66 cm kort och har fått sina första vaccinationer.
    Hoppas på bättre väder!
  • Sofiko

Hej alla! Har ar allt bra! Ar tillbaka i Athen efter 1 vecka i Sverige. Vi var 3 daagr i Sthlm och resten pa landet. Superskont! Vi fick nagra soldaagr oxa. Erik snappade aven upp lite svenska ord vilket ar skoj. Hittills har det mest varit grekiska faktiskt, men nu verkar svenskan vara popularast.

Pa sondag bar det ivag igen. Vi ska med mannen och en kompis pa roadtrip genom Italien. Det blir bat fran Grekland till Ancona och sedan vidare till Toscana, Perugla, Rom och sist Abruzzo-omradet for lite sol och bad. Vi langtar!

• labilina

hej!

det var verkligen suuuperlängesen jag kikade in här!

hej sofiko! låter underbart med sverige resa ( för kort?!) och italien verkar ju bli härligt!

här är det bara bra, tokvarmt men det är ju så det är. ju äldre jag blir desto jobbigare blir värmen/luftfuktigheten för min del. energinivån är vid fotknölarna. jaja. förhoppningsvis kommer vi också iväg till sverige om ett litet tag och då blir det ju svalare med besked!

adam växer förstås. han är drygt ett år och två månader och har som mest tagit 12 steg. just nu kurerar han sig från öroninflammation... stackarn. tur att det finns antibiotika iallafall

ses!

• Hëllef

Grattis i efterskott till Alonso som har fyllt ett år

Hej Labolina! Var är det ni bor nu igen?

Här har vi behaglig värme för tillfället, precis lagom. Jag och Ebba var i parken idag och hon kröp omkring och utforskade gräsmattan medan jag satt och solade. Hur gott som helst, särskilt med tanke på att jag EGENTLIGEN hade behövt stanna hemma och packa eftersom vi åker till Sverige på torsdag kväll. Ska bli så härligt med en natt på autobahn ...

Sofiko: Åh, jag är så sugen på att åka till Italien, har aldrig varit där. Ha en härlig resa och berätta mer när ni är tillbaka!

Ingen fara med blåsljudet förresten, allt är som det ska

• Hëllef

Just det ja, glömde skriva att jag inte lägger upp bilder här längre utan har en lösenordsskyddad blogg istället. Hojta till om ni vill ha adressen så inboxar jag.

Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd 3