• Andreas tjej

Ni som ALDRIG varit på en enda träffa med föräldragruppen från BVC, hur tänker ni?

Jag fick barn i januari 2007.

Blev då kallad till en träff med en föräldragrupp från BVC.
    Föräldrar till 11 barn fick erbjudande om att komma, endast 8 dök upp någon gång. 3 st valde att aldrig dyka upp.

Klart man får göra som man vill men om man aldrig varit där och träffa gruppen så vet man ju inte vad man går miste om.

Har du varit på någon träff med din grupp?
    Om inte, varför?

• Svar på tråden Ni som ALDRIG varit på en enda träffa med föräldragruppen från BVC, hur tänker ni?
  • mamsandberg

Jag har aldrig varit!! Med första barnet missade min BM att informera mig om det... med andra tyckte jag att det inte behövdes och med tredje hade jag det inte ens i tanken.
    Nu är jag ganska van.

• 08 i Skåne

Jag har aldrig tagit del av föräldrargruppen varken på MVC eller BVC av den enkla anledningen att vår son föddes två månader för tidigt.

Jag hann helt enkelt inte komma med på MVC'S första träff eftersom vi då låg på sjukhuset och eftersom vår son föddes för tidigt så tillbringade vi en del tid efteråt på sjukhus och vi hade först kontakt med BVC när han var nästan 3 månader och då kändes det inte aktuellt att vara med i BVC's föräldrargrupp.

Jag var därimot med och "bildade" en liten egen föräldragrupp med två andra mammor som jag träffade på BB, vi låg alla inne tillsammans, innan barnen föddes och alla tre fick för tidigt födda barn.

• Pokoyo

Föräldragruppen är det bästa i hela världen (utom mannen och bebisen då)!

Inte för informationen, utan för det sociala nätverket. En fix och färdig grupp potentiella vänner som möts under en speciell tid i livet och som har barn precis i ens ålder.

Gruppen har varit ett enormt stöd och glädje och vi ses fortfarande efter 1,5 år.

• Nynne

Vi gick enbart på föräldrautbildningen innan M kom. Sen kändes det mest jobbigt att gå eftersom det var på bestämda tider som inte riktigt passade pga amning, mat, sova, etc. Senare började vi gå till öppna förskolan på de tider som passade oss och fick träffa många olika slags föräldrar med barn i olika åldrar. Det var lite mindre krystat.

• Miiikaela

Jag gick på alla träffar.
    Det var så bra för att vi var så många "unga" mammor så då gjorde dom en grupp för oss unga mammor.
    Många tror jag inte går för att det är sån ålders blandning.

Nu ska dom iaf fortsätta att ta dom unga i egen grupp.
    Mycket bra tycker jag.

• cloudberry79

Det är ju skönt med åldersblandning tycker jag, så får både äldre och yngre upp ögonen för att det är ganska lika ändå.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Ninna1976

Har aldrig deltagit i vare sig föräldra utb.eller föräldragrupp. Vi är tre par som känner varandra sen tidigare, som fått barn med ett och två månaders mellanrum. Så vi har en egen "mammagrupp"

• annelotion

har valt att inte gå.dels för att det är min egen mamma som håller i träffarna,plus att gänget som går dit är redan ett kompisgäng sedan innan så man känner sig lite utanför.

har vänner med barn i olika åldrar,så vi träffas då och då ist och pratar om allt mellan himmel och jord.

• bananglass

Jag gick varken på ngn föräldrautbildning eller någon föräldragrupp. Kände inget behov av att träffa nya vänner eller lyssna på föredrag, jag har vänner som har barn och nöjer mig gott med dem. Kunskap om barnafödande, amning osv ansåg jag mig ha nog utan utbildning.

• Mamma till tre kottar

Andreas tjej skrev 2008-04-20 23:54:41 följande:

Jag fick barn i januari 2007.Blev då kallad till en träff med en föräldragrupp från BVC.Föräldrar till 11 barn fick erbjudande om att komma, endast 8 dök upp någon gång. 3 st valde att aldrig dyka upp.Klart man får göra som man vill men om man aldrig varit där och träffa gruppen så vet man ju inte vad man går miste om.Har du varit på någon träff med din grupp?Om inte, varför?
    Grupp? BVC? Har jag aldrig ens hört talas om, trots 4 barn.
  • khadija

jag gick en gång på föräldrarutbildningen när jag var gravid men det var inget för mig men sen på föräldrarträffarna gick jag och tyckte att det var roligt att gå de flesta gångerna, vi hade en gång i veckan, nu när de 'r slut ( tog slut i mars iofs ) så går jag på öppna förskolan istället och träffar oftast några av de mammorna där, så det är kul att lära känna lite mer folk!!

• Helnea

Jag fick mitt första barn när jag var 19 och då tyckte jag att det var toppen. Nu när jag väntar mitt andra barn vid 35 års ålder så känner jag inget behov av föräldragruppen.

• milimina

hur vi tänker? kanske att min bvc-tant är dum i huvudet.

jag frågade efter en föräldragrupp, eftersom vi flyttade till en helt ny stad när junior var fem veckor, och jag hade gärna varit med i en för att lära känna andra, gärna med barn i samma ålder. hon såg bara helt nollställd och oförstående ut och sa nåt i stil med att nää såna har vi inte.

det hade de visst, men det var hennes standardsvar på precis allt, vilket jag upptäckte efter ett tag. så nej, vi gick inte i nån föräldragrupp, men det var inte direkt vårt eget val.

Svar på tråden Ni som ALDRIG varit på en enda träffa med föräldragruppen från BVC, hur tänker ni?