• Millan2345

    Fostervattenprov, bred nackspalt?

    Jag behöver råd från någon som har varit med om liknande. Förra veckan gjorde jag ett CUB-test som gav 1:600 för Downs Syndrom. Jag vet att det räknas som "låg" risk men jag blev ändå orolig eftersom alla mina vänner har fått 1:25 000 eller liknande. Det som gjorde att vår risk inte blev jättelåg verkar vara bredden på nackspalten. Den var 2,9 och jag var i vecka 12+4 när jag gjorde CUB-testet. Vi bestämde oss för att göra ett fostervattenprov och har fått tid nästa vecka. På fosterdiagnostik i Huddinge tyckte de att vår risk var låg och att bredden på nackspalten var normal. Men barnmorskan som gjorde ultraljudet reagerade på nackspalten.

    Mina frågor är:
    - Är det någon annan som har fått 2,9 i nackspalt? Är det mycket eller ligger det inom normalvärdet?
    - Hur vanligt är det att få 1:600 om man är 31 år?
    - Har läst att bred nackspalt kan tyda på missbildningar avseende hjärta och njurar. Är det någon som vet hur pass vanligt det är med sådana missbildningar när nackspalten är bred (om den nu är onormalt bred, jag vet ju inte).

  • Svar på tråden Fostervattenprov, bred nackspalt?
  • Teskedsmamman

    Det ligger inom normalvärdet på nackspalten, när jag gjorde mitt nupp sa läkaren att 3mm eller mer så kan man misstänka DS, men det kan vara normalt ändå.

    Jag fick 0,9 mm på mit nupp.

    När jag gjorde trippeltestet så fick jag först 1:240 (inom testvärdet) men när blodprovet räknades in sedan så var risken 1:6800...

    1:600 är relativt långt från riskgruppen 1:250, men det är ingen hög siffra....


    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Luddis

    2,9 mm kan vara helt normalt.
    HJärtfel kommer ju inte att visa sig på FVP heller.
    Jag skulle inte tycket 1:600 var hög risk, men jag skulle nog vilja kolla hjärtat ändå.
    Fick själv nackspalt 4,6mm och en risk på 1:2, fvp var helt normalt men vår bebbe har ett hjärtfel visade det sig när vi gjorde hjärtul.

  • Lyckogrisen

    På vårat NUPP var fostrets nackspalt 1,5 mm.
    (Jag är 36 år)
    I kombination med CUB-testet gav detta en risk för DS på 1/1320
    På UL i v.17 tittade de på hjärtat och ryggmärgen samt bebisens proportioner och allt så fint ut där.

    En släkting till mig hade ganska bred nackspalt (2,9) på sin bebis och hon föddes med hjärtfel, men hon har inte DS.

    Sen får man alltid hålla i tanken att CUB+NUPP är en sannolikhetsbedömning och inget säkert svar.

  • Trollar

    jag hade gjort foster vatten prov, jag fattar inte vad det finns för mening med detta " nu skall vi se vad läkaren GISSAR att mitt barn har för risk ",, är tillräckligt orolig för att det skall bli fel ändå,,, gjorde fvp direkt. Så skönt att vet att allt är okej till 100 %.

  • Lyckogrisen
    Trollar skrev 2008-04-22 19:27:19 följande:
    jag hade gjort foster vatten prov, jag fattar inte vad det finns för mening med detta " nu skall vi se vad läkaren GISSAR att mitt barn har för risk ",, är tillräckligt orolig för att det skall bli fel ändå,,, gjorde fvp direkt. Så skönt att vet att allt är okej till 100 %.
    Vi funderade också på fostervattensprov men det innebär ju en liten risk för missfall. I vårt fall var risken för DS 0,5% med tanke på min ålder. Risken för missfall pga fostervattensproc var 1%.
    Då valde vi CUB+NUPP testet eftersom det ger en indikation som stämmer till 93%. Vi har försökt få barn i 2 år så vi ville inte riskera att förlora ett friskt barn pga fostervattensprov.
  • ananda74
    Trollar skrev 2008-04-22 19:27:19 följande:
    jag hade gjort foster vatten prov, jag fattar inte vad det finns för mening med detta " nu skall vi se vad läkaren GISSAR att mitt barn har för risk ",, är tillräckligt orolig för att det skall bli fel ändå,,, gjorde fvp direkt. Så skönt att vet att allt är okej till 100 %.
    Haha...då resonerar du EXAKT som jag. jag gjorde FVP igår för jag tyckte inte det var lönt att gå igenom alla kval och tvivel som man kan få genom att BM gissar och antar att risksiffrorna är på ett visst sätt. dessutom litar jag inte på barnmorskor, det känns inte som de kan så mycket läkare...kanske fel men så känner jag.

    Lyckogrisen: siffrorna är egentligen inte ens så höga som 0.5%. det beror på hur man räknar och hur man jämför. överhuvudtaget föreligger en risk på 1-2% att få missfall fram till v18 och i den grupp som gjort FVP var risken kanske förhöjd med 0,1% och då plussade man på det på de övriga 1-2% istället för att ange en korrekt siffra för fvp-gruppen.

    titta gärna in på min FVP tråd där alla som gjort det berättar hur det gick. ingen fick missfall där iallafall. www.familjeliv.se/Forum-2-37/m29894664.html
  • Nora77

    Jag var på KUB test för en vecka sedan och fostret hade en nackspalt på 2,69mm, mina blodvärden var normala, har precis fyllt 31 år och ändå fick jag en risk på 1:80. Känns väldigt dåligt så nu ska vi göra FVP nästa fredag. Förstår inte att vi fick så dåligt resultat.

  • maugu

    Hej!
    Vi hade nackspalt på 3,2 mm och fick risk 1:33..inte roligt..men nu har jag en kärnfrisk son på 1 år..vi valde att gå vidare med FVP och det provet visade att inga kromosomförändringar fanns..xtra hjärtul fick vi oxå i v.22 men även det var ok.

    Lite bredare nackspalt KAN bero på hjärtfel dvs att blodet inte orkas pumpas runt som det ska..

    Lycka till!


  • Primrose

    Jag var och gjorde NUPP-testet i dag och tillsammans med blodproven fick jag en risk för Downs på 1:641. Innan testerna var risken pga min ålder (43 år) 1:33. Nackspalten var 1.5mm. Eftersom CUB ska vara 90% säkert och jag har haft tre tidigare MF blir det nog inget fvp för oss.

  • Purlan
    Luddis skrev 2008-04-22 14:21:42 följande:
    2,9 mm kan vara helt normalt.
    HJärtfel kommer ju inte att visa sig på FVP heller.
    Jag skulle inte tycket 1:600 var hög risk, men jag skulle nog vilja kolla hjärtat ändå.
    Fick själv nackspalt 4,6mm och en risk på 1:2, fvp var helt normalt men vår bebbe har ett hjärtfel visade det sig när vi gjorde hjärtul.

    Finns du kvar? Hur var bebisens hjärtfel? Mår ert barn bra idag?
    ♥ Underbara E Charmiga A♥
  • Purlan

    Härligt att höra. Är själv i v 16, nackspalt på 4,1, moderkaksprov visade inget, så nu håller jag tummarna att allt annat är bra också!

  • Purlan

    Uppdaterar exakt ett år senare. En liten grabb föddes den 4 juni. Trots bra resultat på MKP var jag nervös och blev inte mindre nervös när det visade sog att han låg i mängder av fostervatten (indikation på downs eller fel på mage och tarmar) och sedan kom ut med ett rejält nackskinn (man hade lätt kunnat ta tag och bära honom i det. Ytterligare en indikator på downs. Så trots att MKP visat att det inte var det gick jag ett bra tag och letade fler "fel". Sex månader senare är det en kärnfrisk, pigg och busig kille jag har här hemmA!

  • Purlan

    Uppdaterar exakt ett år senare. En liten grabb föddes den 4 juni. Trots bra resultat på MKP var jag nervös och blev inte mindre nervös när det visade sog att han låg i mängder av fostervatten (indikation på downs eller fel på mage och tarmar) och sedan kom ut med ett rejält nackskinn (man hade lätt kunnat ta tag och bära honom i det. Ytterligare en indikator på downs. Så trots att MKP visat att det inte var det gick jag ett bra tag och letade fler "fel". Sex månader senare är det en kärnfrisk, pigg och busig kille jag har här hemmA!

  • silviaarena

    Jag gjorde KUB-test igår och fick samma siffra 1:33 på grund av nackspalten som var lite bredare än normalt plus min ålder (36 år). Imorgon ska jag göra NIP test och känner mig väldigt orolig inför det. Det känns skönt att få höra att du hade ett friskt barn. Även om vi är alla olika, detta ger mig lite mer hopp! 


    What do you want to do ?
    New mailCopy
  • silviaarena
    silviaarena skrev 202
    maugu skrev 2008-05-01 07:17:51 följande:

    Hej!
    Vi hade nackspalt på 3,2 mm och fick risk 1:33..inte roligt..men nu har jag en kärnfrisk son på 1 år..vi valde att gå vidare med FVP och det provet visade att inga kromosomförändringar fanns..xtra hjärtul fick vi oxå i v.22 men även det var ok.

    Lite bredare nackspalt KAN bero på hjärtfel dvs att blodet inte orkas pumpas runt som det ska..

    Lycka till!




    What do you want to do ?
    New mailCopy
Svar på tråden Fostervattenprov, bred nackspalt?