• Niwa78

tips på salva mot knottrig hud på 2 åring, någon?

Min son är alldeles "knottrig"på armar(baksidan) och ben, har smörjt honom med hudlotion samt badar honom i badolja men inget verkar hjälpa.
    Någon som har något tips på vad det kan vara,samt vad som kan hjälpa till att få det minska/försvinna.
    Det verkar inte klia.

• Svar på tråden tips på salva mot knottrig hud på 2 åring, någon?
  • Myzteria26

Klart kan han hjälpa till det är ju trots allt då det funkar bäst när dom små vildbattingarna får vara "med" :-P
    Återigen lycka till och hoppas det blir bättre =)

Niwa78 skrev 2008-04-23 13:25:25 följande:
    låter som om Miniderm är det vi testar nästa gång,börjar med en tub och ser om det verkar bli något bätter.Kan man låta grabben hjälpa till, vi har gjort det till en ritual i kvälls tvättningen att smörja in honom på kvällen.Funkar inte det så får jag testa Cajsalisas förslag.
  • Bellizzzzz

hellooooo
    min son har så jag har så men fick ett tips förut om en salva som heter hydrokortison finns på apoteket.
    (men jag frågade en läkare först innan jag använde på sonen)

plus bada honom inte så ofta för vatten för så att kroppen torkas ut på oss.

Lycka till

//Puzzzzzzz

• Niwa78

Belllizzzz: Badar grabben 1-2 ggr i veckan för tillfället m olja för att han inte skall bli uttorkad, så hoppas inte det beror på det, färre ggr än det vill jag inte bada honom, den lilla lortgrisen

Kortison är inte det rätt starkt,känns inte som det första jag skulle använda på grabben,kanske om det inte funkar m ngt annat.
    Anväder själv den mildare varianten i bland.

• NathalieAndersson

har inte läst hela tråden nu men vi kör med decubal på Liam, morgon och kväll för att han är så knottrig på lår och armar och torr övr hela kroppen. Badar han varannan var tredje dag för att inte göra det värre.

Kortinson kör vi också med om han är på och kliar, annars ska man inte änvända den. går att köpa den mildaste på apoteket men rådgör ändå med BVC eller läkare innan ni använder den

*¨`·» Liam 060228 *¨`·» Liten på väg BF 080801
  • astalacasta

Om det är väldigt knottrigt och/eller kliar är min erfarenhet att Mildison (receptfri som innehåller kortison) är den enda som hjälper. Jag använder den några dagar tills knottret har minskat, och sedan använder jag Miniderm i övrigt. Miniderm gör så att det inte blir mer knotter, men Miniderm tar inte bort torreksemet när det väl är ordenligt knottrigt, då behövs Mildison ett kort tag.

• cajsalisa
    Niwa78 skrev 2008-04-23 14:08:13 följande:
    Belllizzzz: Badar grabben 1-2 ggr i veckan för tillfället m olja för att han inte skall bli uttorkad, så hoppas inte det beror på det, färre ggr än det vill jag inte bada honom, den lilla lortgrisenKortison är inte det rätt starkt,känns inte som det första jag skulle använda på grabben,kanske om det inte funkar m ngt annat.Anväder själv den mildare varianten i bland.
    Vad har du för olja i badet?
    Skippa barnängens olja, köp mandelolja el jordnötsolja på apoteket, kostar runt 40 kr för en flaska som räcker länge. rena produkter i och inga tillsatser..
    Ett tips bara..
    Ta vara på dagen som om varje dag var den sista!!
  • Niwa78

Decubal,mildison o Miniderm skall komma ihåg det, så kan jag kanske höra på apoteket vad de tror passar bäst på grabben ev höra på Bvc vad de tror.

Har änglamark badolja i badet åt grabben för tillfället.

• Iroyg

Vi har en knottrig dotter som får rejäla torrfläckar ibland. Vi har provat att smörja med nån slags specialkräm med aloe vera, tea tree oil och annat välgörande men det har inte hjälpt. Vi köpte hydrokortison 1% efter inrådan av BVC-sköterskan och torrfläckarna försvann bokstavligt talat över natten! Helt fantastiskt! Vi som dragit oss för det länge och inte ville använda kortison... Idag köpte jag Miniderm att smörja med i övrigt, kortisonet ska ju bara användas när det verkligen behövs, inte varje dag. Får se hur det går.

• Eazy

Min dotters eksem började som knottror på hela kroppen och när hon kliat ett tag hade hon även ruvor som inte ville försvinna! Det bästa är om man går till läkaren så att dom kan special beahandla efter just ditt barns hudtyp... För avänter man fel salvor eller oljor till fel hudtyp kan eksemen bli MYCKET värre!

Vi fick även reda på att dotterns förkylningsastma och långa infektionsperioder kan ha gjort att eksem uppstått! Man menade att dessa åkommor tydligen hör ihop på något sätt...

Någon av er som har barn med eksem som även behandar för förkylningsastma??

• Blima

Min son har oxå eksem och förkylningsastma. Hade ingen aning om att det hörde ihop. Aldrig någon läkare som berättat det för mig. Har det med medicinen att göra?

• Blima

Han behandlas med Pulmicort och Airomir.

• Eazy

Min flicka behandlas också med Pulmicort och Airomir... Men man menar att det inte har med medicinen att göra utan att det tillhör samma sjukdomsgrupp och därför drabbas ofta barn av båda åkommorna! Vi har en kusin som också lider av båda...

Men tanken har ju slagit en att medicinen skulle kunna vara orsaken!

• Lejån
    Eazy skrev 2008-04-25 16:21:25 följande:
    Min dotters eksem började som knottror på hela kroppen och när hon kliat ett tag hade hon även ruvor som inte ville försvinna! Det bästa är om man går till läkaren så att dom kan special beahandla efter just ditt barns hudtyp... För avänter man fel salvor eller oljor till fel hudtyp kan eksemen bli MYCKET värre! Vi fick även reda på att dotterns förkylningsastma och långa infektionsperioder kan ha gjort att eksem uppstått! Man menade att dessa åkommor tydligen hör ihop på något sätt...Någon av er som har barn med eksem som även behandar för förkylningsastma??
    Ja, här har vi en till. Har ni kollat så att era barn inte är allergiska mot något?
  • Kottemor06

Vi fick en receptbelagd salva Locobase med karbamid, jättebra.
    Nästan alla knottror har försvunnit, men man måste smörja regelbundet morgon o kväll. Vår kille har oxå förkylningsastma så det kanske finns ett samband...

• Aros

Ett tips: använd olivolja i badet istället för badoljan. Min son (och ävenjag till viss del) tål inte badoljan. Har testat flera sorter men det fungerar inte. Enligt sonens allergiläkare (han är även allergisk mot ägg, senap, nötter, sesamfrö, palmolja...) så blir det allt vanligare och vanligare att barn är allergiska eller överkänsliga mot oljor. På stor uppgång är tydligen palmoljan som numera finns lite varstans. Men eftersom det ofta är små mängder olja i maten så är det svårt att lista ut vad det är barnet reagerar på.

• tindio

Miniderm!!! Och den recept fria kortisonen så försvinner det på ett kick

• Niwa78

hmm det verkar tydligen vara vanligt med knottriga barn,får fråga på BVC vad de tror. om de har ngt tips eller om jag ska till läkare.Jag vill ju inte att det ska bli värre.

• Ameliaaa0730

Min dotter har haft knottrig hud sen liten och när jag frågat läkare brukar de bara säga att smörja med mjukgörande. Jag har märkt att salvor och kräm inte hjälper utan bara vanlig babyolja eller kokosolja brukar göra så att de lägger sig. Brukar smörja några gånger om dagen. Det börjar bättre o bättre.

Svar på tråden tips på salva mot knottrig hud på 2 åring, någon?