• sasso26

sexupplysning till tonåring

jag har en dotter som är 14 år. Väldigt tidigt utvecklad och väldigt framåt när det gäller killar. jag har försökt prata med henne om sex, graviditet och könssjukdomar men hon blir upprörd och klara inte av att prata om det. Hon säger att hon kan allt om detta. Jag vet inte hur långt hon har gått när det gäller killar men hon är nu tillsammans med en 17 årig kille så jag känner att det känns angeläget att få henne och förstå allvaret i detta. Jag har erbjudit min hjälp att beställa tid för att hon ska få p-piller men det vill hon inte. Ska jag lita på att hon är förnuftig och klarar av att hantera detta själv. Jag har sagt allt om ha koll på sin mens, skydd mot sjukdomar och graviditet, upplyst henne om ungdomsmottagningen och hur en gravtest går till. Vet inte om hon har lyssnat när jag berättat men jag har i allfall sagt det. Ska jag lämna henne i fred nu och hoppas att hon är förnuftig och sköter sig eller vad ska jag göra? ska jag kräva att hon skaffar p-piller? hon säger själv att vill hon ha det så fixar hon det själv..... usch jag är en orolig tonårsmamma..... som vet varken ut eller in..... snälla kom med kommentarer är ni snälla !!

• Svar på tråden sexupplysning till tonåring
  • zandrha

Köp  några paket kondomer, så hon inte får några sjukdomar, bättre med kådisar än piller. Ge henne oxå boken Kukbruk av Manne Forsberg, den är asbra både till tonårstjejer o killar! Mina tips!

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥ Lilly 070922 ♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Abrakadabra

Det är känsligt att prata om sex med sina föräldrar. Men, även om hon inte säger någonting så tror jag att hon har lyssnat på det du har sagt och att hon uppskattar att du har tagit upp det. (Jag minns från min egen tonårstid att min kompis med generad förfäran berättade att hennes mamma hade frågat om hon viste hur man skydar sig. Men hon var ändå glad att hon hade frågt )

Som zandrha säger så kan det säkert vara bra att köpa kondomer eftersom det kan vara pinsamt när man är i tonåren. Men släpp sean ämnet, kargör att du finns där om hon vill prata men lita på att hon tar hand om sig.

Det kan förresten vara bra om du säger att du inte förutsätter att hon har sex eller att det i så fall går så långt som till att de ligger med varandra, att de flesta väntar tills de är äldre än vad hon är nu. Men att du vill att hon ska ha kunskap OM hon vill ha sex. Det kan annars vara lite skumt som tonåring, att alla t.o.m. de egna föräldrarna förväntar sig att man ligger med någon.

• Bevabus

jag är 17 och har aldrig nånsin behövt prata sex med mina föräldrar. när jag var 14 så gick jag väldigt ofta till bibblan och läste böcker om tonåren och sex. dessutom så har man sexualundervisningen i skolan den åldern. inte för att jag vet hur det ska hjälpa en att se två streckgubbar ligga ovanpå varandra....*öhhh*

så det är inte alls säkert att hon BEHÖVER snacka sex och sånt med dig. istället för att tvinga henne till att prata och göra det jobbigt både för dig och henne (hon vill ju verkligen inte)...köp hem böcker istället! lägg dom på hennes säng så hon ser dom någon dag. kanske med en liten lapp eller så där det står att du vill att hon ska ha dom här böckerna. hon kommer tycka det är pinsamt. men inte alls så pinsamt som om du tvingar henne till att snacka

• tessum

Jag längtade efter att ha någon att prata med om sex när jag var yngre men min mamma skulle aldrig ha nämt ordet ens. Hon berättade inte ens för mig och min syster vad mens var så jag hade helt ärligt ingen aning om vad det var, så när jag väl fick mens så trodde jag att jag var döende =)
    Måste tillägga att min syster var gravid redan som 13åring.

Det är jätteviktigt att prata med barnen om sex, men om din dotter säger att hon redan kan allt om det så tycker jag inte att du ska tvinga henne att  lyssna.

Som någon annan här skrev...det finns jättebra böcker

• Tygtiiger

Köp hem kondomer, lägg dem i en låda någonstans och tala om var de finns. Lägg dem löst så det inte blir så uppenbart om hon tar några. Och tala om att du har fattat att hon har koll och därför tänker du inte tvinga dig på henne men att hon är välkommen om hon vill fråga något - och att du förutsätter att hon använder kondom den dag hon har sex med någon.

• abnocto

JAg tror du har gjort vad du kan när det gäller att prata. Min dotter är 15 och de verkar veta "allt" om sex. De tar ett "dagen efter" piller om de inte har en kondom i närheten, vilket jag har förklarat bara får tas i nödfall. JAg brukar sticka in små meningar till helgen att "tänk nu på risker och vad du gör" och får en bläng tillbaka men vet att hon hört mig så jag hoppas det finns i det undermedvetna. Många VIll INTE prata med sina föräldrar så därför gäller att vara lite försiktig så de inte blir tvärtemot. Och man märker vid sina små inlägg om de någon gång vill prata mer.

Svar på tråden sexupplysning till tonåring