• miamoto

Flytta till New York

Hej alla mammor i NY eller omkring!

Har några funderingar då vi ev kommer bo där en kortare period nästa år (3-6 mån)

Vad gör amerikanska 4-åringar på dagarna? Går de i skolan? Förskolan?

Är det lätt att komma i kontakt med andra barnfamiljer?

Kan man klara sig i Usa utan körkort?

Hoppas någon kan hjälpa mig i mina tankar...

• Svar på tråden Flytta till New York
  • Mealla

Hej dar,

amerikanska 4-aringar gar i preschool, jag vet dock inte hur manga timmar per dag men tror att det ar halvdagar. Det ar jattelatt att traffa andra mammor, det finns mycket aktiviteter att valja pa.

Det funkar utan bil/korkort om ni skulle bo pa Manhattan eller Brooklyn, men inte om ni skulle bo nagon annanstans.

fraga garna vidare i denna traden, vi ar nagra stycken i NY dar.

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m30267045.html

• miamoto

Tack för infon.

Min man har körkort, men inte jag kan man överleva då?

Kikar in i den tråden du länkade till.

• Jojjann

Hej,

Du kan ta kontakt med föreningen svenskamammor.com. Bor själv i Florida men tror att det finns en stor grupp svenska mammor i NYC. New York är väl också ett av de få ställena i USA man kan klara sig ok utan körkort/bil, lite beroende av var i stan man bor. Här skulle det vara helt omöjligt.

• julmusten

Hej, hej,

Var nanstans skall ni bo?? Vet ni det?? For som andra sagt sa ar det helt mojligt att leva utan bil pa Manhattan och i delar av Brooklyn, men annars ar det nast intill omojligt att leva har utan bil. Det ar dock valdigt latt att ta korkort har, sa det kanske ar nagot du borde satsa pa??

4-aringar gar i preschool, och det ar oftast fem dagar i veckan, men halvdagar, sa fran 9-12:30 eller 1:00. Man maste hitta skolorna sjalv, de ar privata och det kan vara viktigt att vara ute i god tid for att komma in. De kostar pengar med, kan vara bra att ha lite koll pa.

Det ar latt att vara mamma har tycker jag. Det finns massa saker att gora, och det finns mycket aktiviteter att gora med barnen om man bara orkar kolla upp saker och ting. Det finns inte direkt nan MVC eller BVC dit man kan ga och traffa en foraldragrupp, utan man far hitta grupperna sjalv.

• miamoto

nej vi vet inte vart vi ska bo (eller om det ens blir av)

Jag kommer att vara hemma mamma så fyraåringen kommer nog inte att gå i preschool (det är bara en kort tid), utan tänkte mer på om det skulle vara möjligt att träffa andra barn och det verkar det ju vara på em i alla fall. Kommer ha en ettåring också.

Ja, jag får kanske satsa på amerikanskt körkort!

Tack för alla svar!

Svar på tråden Flytta till New York