• syster J

Fråga om hur många befruktade embryo ni haft möjlighet att använda till ET och FET vid era försök?

Hej!
    Har gjort två äd-försök på huddinge sjukhus i stockholm, det senaste idag faktsikt =) Så nu börjar en nervös "ruvar"tid...

Vi har haft sådan otur med våra försök både vad gäller antal ägg och därefter resultatet på de befruktade embryona =(

Vid det första försöket plockades donatorn på 6 ägg, ett omoget, 5 till oss. 4 befruktades men endast ett var fint, ej fullpott i poäng, 2.5 av totalt 3.5 möjliga. På HS fryser de embryo som har poäng 2.5-3.5. Vi fick mao ett insatt och INGA till frysen. Testade tyvärr negativt.

Vårt andra försök fick vi sju ägg varav 5 var mogna. Av dessa befruktades återigen 4 st. och samma visa, ett med 2.5 poäng och INGA till frysen....

Enligt doktorn är det i stort sett äggkvaliteten det beror på att resultaten blir så här dåliga. Om spermierna lyckats befrukta skall de vara dugliga. Stämmer detta verkligen. Jag trodde det var 50/50. Men det finns säkert för lite forskning om spermiers verkan? Känns så snopet att vi fått "dåliga" och få ägg av två helt olika donatorer. Maximal otur kan man tycka *suck* Det tycker tydligen HS oxå eftersom vi vid första försöket var första mottagarpar och normalt sett blir man nästa gång automatiskt andra mottagarparet. Vi fick bli förstamottagarpar igen. Dessutom lät det på doktorn att om ej detta försöket inte leder till en graviditet finns det möjlighet att överklaga pga dåliga resultat.

Nu till min fråga:
    Hur många av era donatorsägg/embryo har haft bra poäng så det lett till insättning och frysen? Hur många av plockade ägg?
    Hoppas ni vill dela med er. Jag undrar nämligen om våra "skrala" resultat är vanligt eller om vi helt enkelt har otur?

MVH: J

• Svar på tråden Fråga om hur många befruktade embryo ni haft möjlighet att använda till ET och FET vid era försök?
  • mast07

Hej!

Intressant med poängskala. Jag och min sambo går hos en klinik i Finland. Dom kör inte med någon poängskala. Inte vad dom talat om för oss i alla fall. Vi har bara fått veta att kvaliten på våra embryon varit jättebra.

• Raspberry81

Vår donator plockades på 17, 8 blev befruktade och alla 8 var mellan 8-10 poäng. Nu har vi 6 i frysen och de trodde att de skulle klara upptining eftersom poängen är hög. Jag har dock ingen aning om hur poängsystemet funkar.

• töjet

Vår donator plockades på 16 ägg, varav 14 var mogna. Av dessa 14 blev tolv befruktade. 2 av dem ratades och då blev det totalt 10 kvar, varav 3 sk toppkvalitet.Det fanns en förteckning för varje embryo om cellantalet och grupp.Doktorn gick igenom oss varje ägg/embryo men det var ingen poängskala, om inte embryons gruppbeteckning var ngn slags gradering.

• syster J

Tack för svar =)
    Det jag kan konstatera av dem är att vi fått skrala resultat =(
    Ja det är bara att hålla tummen för att den lilla 2.5 poängaren blir en gosig, rosig liten bebis =)
    /J

Svar på tråden Fråga om hur många befruktade embryo ni haft möjlighet att använda till ET och FET vid era försök?