• Umetjejen79

Hemsjukvård - vad är det?

Hej
    Jag har läst att flera av er har fått hemsjukvård de sista veckorna. Vad är det? Vi bor i Umeå och här har jag bara hört talas om att föräldrar och barn får permissioner på slutet innan de skrivs ut.

Catrin - Jag längtar hem!

• Svar på tråden Hemsjukvård - vad är det?
  • JGumsa

Hsv är när personal från neo kommer hem till dig någon-nga dgr i veckan för att ex. väga ditt barn, sätta ny sond etc. Så att ni slipper åka fram och tillbaka!=)

• JGumsa

För att få hsv så måste barnet klara av att hålla värmen själv, gå upp i vikt (kan alltså ha sond) och att föräldrarna fixar att sondmata m.m

• cloudberry79

I Norrbotten och Västerbotten har de - vad jag vet - ingen hemsjukvård, utan man vårdas på sitt lokala sjukhus på "vanlig" barnavdelning den sista tiden. Vi låg i Umeå två veckor, sedan Sunderbyn 5 veckor och sist 10 dagar på familjerum på vårt hemortssjukhus, då de tog bort sonden, kollade så han åt ordentligt osv. Det fanns absolut ingen möjlighet till hemsjukvård, då personalbristen är så hög i de nordligaste länen berättade en sköterska åt oss.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • boktok

Vi hade hemsjukvård från avd 69 i V-ås, ca 1 vecka efter hemgång från sjukhuset. Längre än så behövdes inte. Därefter klarade vi oss själva, dock med hjälp av mina föräldrar.

• Umetjejen79

Hej. Tack för alla svar. Synd att de inte kan ha det likadant här. Vi var i alla fall utanför salen för första gången med vår lille plutt idag efter 32 dagar med "övervakare". Mysigt att få vara lite ensamma.

Catrin

• cloudberry79

Vad mysigt! Jag kommer ihåg första gången vi fick ta ut Vidar ur salen, jag smög nästan i korridoren med honom i famnen, då var han kring 4 veckor, sen började vi ha med honom i sängen när han bytte från värmebädd till vanlig säng, då gick vi också ut med vagn, LYCKA!

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
Svar på tråden Hemsjukvård - vad är det?