• Doris6

Någon prematurförälder som fött med planerat kejsarsnitt?

Hur gick det sedan?
    med andningen och återhämtningen för bebisen?

Är gravid igen men är inte så sugen på vaginalt igen och har stor risk att få en prematur denna gången med..därför undrar jag.

• Svar på tråden Någon prematurförälder som fött med planerat kejsarsnitt?
  • cloudberry79

Jag känner till en, men det var precis över vecka 36, och det är ju knappast att betrakta som särskilt prematurt. Planerat snitt innebär ju trots allt att man ett bra tag i förväg beslutar om ett snittdatum, tror inte det är särskilt vanligt att utsätta barn för risken att födas för tidigt i onödan.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • mamma på vift

Max förlöstes genom planerat snitt. Han kom i vecka 30+6. Eftersom jag fick HF tidigt i graviditeten så viste vi att det skulle bli snitt när det väl var dags eftersom han skulle komma förtidigt. Snittet beslutades det om 2 dagar innan det skedde pga att då orkade inte min kropp längre och de beslutade att plocka ut honom den 16 augusti.

Mamma till prinsen Jacob född 2002 + grodan Max född 16/8 v.30+6
  • Doris6

Hur mådde Max när han kom ut?

• mamma på vift

Relativt bra...jag hade fått kortisonsprutor för att påskynda lungmognaden och det hjälpte honom mycket. Han andades själv med extra syrgas framför näsan när de flyttade honom från OP till Neo. Han fick ha CPAP i 5 dagar, kuvös i 2 veckor och sedan värmesäng 1½ vecka. Han sondmatades i 5 veckor sen klarade han av att ta flaskan. Vi fick åka hem efter 3 veckor och 5 dagar och hade sedan hemsjukvård i 4 veckor.

Mamma till prinsen Jacob född 2002 + grodan Max född 16/8 v.30+6
  • hejoh

Jag hade oxå HF och blev förlöst med ett akut planerat snitt. Ficj en total sfinkter ruptur med min första så därför kommer jag att snittas i fortsättningen. Därav att det blev ett akut planerat snitt...
    Pojken vägde 922g föddes i v 27+6 andades sjäv. Hande cpap i nån vecka och sondmatades i ca tre veckor men tog flaska samtidigt.
    Allt har gått bra, och han är nu 8 mnader och kan vilken dag som helst sitta själv.

Svar på tråden Någon prematurförälder som fött med planerat kejsarsnitt?