LiW skrev 2008-04-25 10:38:21 följande:
Tabletter vet jag inget om.....men stretchövningar har jag tips på.
Ligg på rygg med utsträckta ben. Böj ena benet och ta tag om knät. Dra knät mot dig så mycket du kan medan du slappnar av. Sträck sedan ut benet mot taket så högt och rakt du kan, flexa foten. Ta gärna hjälp av någon som kan hjälpa dig räta ut benet och sträcka det så högt och rakt uppåt taket som du kan. Det ska sträcka lite i ryggen. Böj sedan benet igen och dra mot dig. Gör så 10 gg per ben med tre repetitioner varje dag.
Ligg på rygg med böjda ben.
Lägg handlfatorna under svanken. Pressa ned handflatorna så hårt du kan i intervaller. 10 ggr i tre omgångar varje dag.
Dessa övningar gjorde jag med min sjukgymnast när jag hade akut ischiasinflammation och det hjälpte kanonbra. Så fort jag känner av ischias så gör jag övningarna och det går tillbaks direkt.
Det finns även en bra övning för att stärka ryggkorsetten men då behöver du ett gummiband som du spänner över en dörröppning eller liknande. Det går ut på att du ska stå raklång och ta tag i gummibanden och med raka armar dra dem bakom ryggen. Övningen kan också göras med böjda armar. Beroende på hur man håller armarna så tränar man ryggen på olika ställen.
Lycka till.
Tusen tack de hjälpte direkt efter en sträckning igår släppte den värkande knuten i rumpan;.))))