• YourSoFine86

Tjänstledig och studerande, hur räknas sgi?

Hej!
    Jag har en fråga angående sgi och hur man räknar det. jag och min sambo planerar ett barn till nästa sommar och nu till hösten har jag tänkt att plugga till sjuksköterska. Jag har nu en fast anställning som jag kommer att ta tjänstledigt ifrån när jag pluggar. Är det inkomsten från min fasta tjänst som ligger till grund för sgi eller min inkomst som student?

• Svar på tråden Tjänstledig och studerande, hur räknas sgi?
  • marika o Oliver

din lön kommer att ligga skyddad under tiden du studerar.

Oliver ska bli storebror till en lillasyster 2008
  • skorpiona

Om du har studiemedel från CSN under tiden du studerar så är din gamla SGI "skyddad" under studietiden, dvs den tiden du studerar räknas inte när de ska räkna fram din SGI. Man behöver inte ta studielån, men bidragsdelen måste man ha iaf! Och var noga med att det inte är några dagarn glapp mellan studier och jobb, det måste vara en sammanhängande period!

• HannaHYLK

Inkomsten från din tjänst räknas, förutsatt att du får studiebidrag från CSN hela tiden. Får du inte det blir du, liksom jag, nollad och får grundbeloppet. (Det är fult att kunna leva på sparade pengar och extrajobb).

• YourSoFine86

Tack för svaren! Jag hade tönkt mig att ligga kvar i min tjänst med ca 20% flytande tid. Hur funkar det då? Är det de pengarna jag tjänar som ligger till grund? Det är helt sjukt att man inte får de pengarna man egentligen borde ha för att man kan leva på sparade pengar!

• Kristin28

Hej jag måste fråga ni som vet?

Jag har tjänstledigt o läst på halvtid, tagit studiebidrag på halvtid men inget lån. Någon som vet om man har skyddat sin sgi då, jag har pluggat hela tiden sen jag tog tjänstledigt.

• Kristin28

nä, jag har bara pluggat, olika omständigheter gjorde att jag inte kunde plugga heltid

• YourSoFine86

Men då borde du ju ha lika stor rätt till sgi efter din gamla lön som vem som helst som pluggar och är tjänstlediga! Fast allt är så krångligt så jag har ingen aning. Det skulle underlätta om försäkringskassan kunde vara lite mer tydliga på sin hemsida om vad det är som gäller.

• HannaHYLK
    YourSoFine86 skrev 2008-04-26 22:27:33 följande:
    Tack för svaren! Jag hade tönkt mig att ligga kvar i min tjänst med ca 20% flytande tid. Hur funkar det då? Är det de pengarna jag tjänar som ligger till grund? Det är helt sjukt att man inte får de pengarna man egentligen borde ha för att man kan leva på sparade pengar!
    Hur mycket blir 20% av lönen? Är det tillräckligt lite för att du ska kunna ta 100% studiebidrag från CSN utan att överstiga deras fribelopp? I så fall går det nog bra att "låsa" SGIn.

Om du däremot jobbar 20% och tar bidrag för 80% av tiden känns det mer tveksamt. Jag skulle inte våga ta något beslut utan att ringa och fråga Försäkringskassan först. Helst två gånger så att man ser att handläggarna svarar lika. =)
  • Arwen80

jag har en annan fråga här till er. Jag har sökt skola till hösten. Min fråga är då under sommaren loven mellan studieöppehållet är man sgi skyddad då? Eller måste man jobba så mycket som jag gjorde innan man började plugga?

Tack för svar

• daan

Hej!
    Jag har ytterligare ett senario.
    jag började plugga för snart 2 år sedan.
    då tog jag delvis tjänsteledigt för studier och inget studiemedel. Jag behöll ca 12% för att dryga ut kassan lite.
    Efter en termin började jag ta studiemedel och tjänsteledigheten gick ut efter ett års studier.
    jag har alltså antingen varit tjänsteledig eller tagit studiemedel under tiden jag studerat. sparas min sgi?

Svar på tråden Tjänstledig och studerande, hur räknas sgi?