• Hille76

Gör detta ONT?

Hej!

Jag skulle ha varit på en undersökning där man kollar så att det är fritt till äggledare och livmodern, detta gör man med hjälp av kateter där man sedan sprutar in luftbubblor?! Är det ngn som gjort detta och gör det hemskt ont?? Tyvärr blev det ju strejk så jag får vänta ytterligare en månad....men man börjar bli ganska van nu efter snart 2 års försök...Jättetacksam för så många svar som möjligt från er som gjort detta!!E nämligen känslig för smärta..Hille!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-04 17:25
    Tack för era svar, jag vet att det nog känns obehagligt. mm. Men detta är väl ett nödvändigt ont för att se vad som eventuellt är fel?! Tack ni som svarat, mvh Hille76

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-17 13:01
    Hej!
    igår va jag o gjorde spolningen och tyvärr så va det totalstopp i den vänstra sidan, men den högra ska tydligen fixa detta ändå,men vad överaskad jag blev...det kändes ingenting!!!förutom när han satte in katetern ett nyp ungefär. Jag tog en diklofenak 50mg supp en 45 min innan. Så nu e det gjort, han sa att det nu skulle bli lättare för ägg och spermier att ta sig fram så jag ska försöka 3 mån till sedan får jag höra av mig om det inte tagit sig på naturlig väg..då ska jag få ngn medicin för att stimulera ägglossningen.Så nu e det bara att köra på i helgen och hoppas på att det är ngn som vill simma in hahahahaha, he det gott, Helena!

• Svar på tråden Gör detta ONT?
  • Mamma till två mirakel

HSS menar du,de sprutar upp kontrast vätska i livmodern för att kolla passagen...
    För mig var det en otrevlig upplevelse,gjorde ont...
    Men det är väldigt individuellt...

• tomte mor

Hej det gjorde inte ont på mig men det kändes obehagligt.

• Pimpinellan

Gjorde inte speciellt ont alls. Man får smärtstillande också så det är inget att oroa sig för. Lycka till när de nu än blir!

• Wednesday85

det är nog väldigt olika för alla, vissa känner ingen smärta alls, men jag tyckte att det gjorde fruktansvärt ont..
    hoppas det blir bättre för dig!

• cegaar

Min läkare sa att det skulle kännas som lätt mensvärk...
    På mig gjorde det tyvärr fruktansvärt ont och var tusen gånger värre än mensvärk ...

Hoppas du får en bättre erfarenhet än jag...
    Kram och lycka till!

• ÄnglaMini

Jag har samma erfarenhet som cegaar & Wednesday85.
    Tyvärr sa de inte att det kunde göra ont förrän jag upptäckte det själv, och det var bland det värsta jag varit med om. Men när de såg att jag fick ont så var de jätte gulliga, men menade på att de inte sa något för att det är så olika om det gör ont eller inte. Jag blev även lite förvånad över att det var så många inblandade i själva undersökningen...
    Ja, jag tror att det är något man måste gå igenom, tack och lov går det ganska snabbt och sen känner man inget mer.
    Hoppas det går bättre för dig, som sagt, det är väldigt olika och individuellt!

• alwilda

Till mig sa gynekologen att om det INTE finns passage så kan det göra väldigt ont (och det fanns det inte. Så de gjorde det.). Men smärtan gick över väldigt fort för mig. Jag skrek AAAAJJJ rakt ut, och då stängde de av trycket i vätskan och sedan upphörde smärtan i samma sekund som de slutade. Så själva smärtupplevelsen varade bara i 1-2 sekunder. Så det var inte så farligt, tycker jag. Men som sagt, det är ju olika hur det känns för alla.

Man måste göra en fullständig utredning för att få vidare hjälp, åtminstone i de allra flesta fall. Behandlingen man sedan får beror ju mycket på detta resultat (ex. insemination eller ivf).

• Hille76
    Svar på #7
    tack för ditt svar, jo det är klart att detta säkert känns...och som sagt det hjälper säkert till om vi behöver ivf. Helena!
  • Maria och Andreas

det är när dom fyller på kontrast som det spänner och gör ont, så säg till när det gör ont så stoppar dom och fyller på när det andra runnit ut så spänningen inte blir för stor, jag tyckte att det spände i livmodern men inte att det gjorde ont, var inte orolig detta är ialla fall något som du kan göra och sen gå till jobbet efteråt

Hille76 skrev 2008-05-12 16:33:58 följande:
    Svar på #7tack för ditt svar, jo det är klart att detta säkert känns...och som sagt det hjälper säkert till om vi behöver ivf. Helena!
  • Hille76

Maria och Andreas skrev 2008-05-13 23:39:10 följande:

det är när dom fyller på kontrast som det spänner och gör ont, så säg till när det gör ont så stoppar dom och fyller på när det andra runnit ut så spänningen inte blir för stor, jag tyckte att det spände i livmodern men inte att det gjorde ont, var inte orolig detta är ialla fall något som du kan göra och sen gå till jobbet efteråt
    Tack för det! det lugnar lite...mvh/Helena
  • Snart vår tur

Jag tyckte oxå det gjorde ont. Jag hade tagit en alvedon o en impren en timme före ingreppet. Först blåser de upp en liten miniballong i livmodern, så de ser vad de gör. Det spänner som mensvärk, sen sprutar de in vätskan, det gjorde ont i den ledaren som var trång, men inte i den med fri passage. Det hela tog 5-10 minuter. När jag gick därifrån hade jag svag mensvärk, men efter några timmar när värktabletterna gick ur kroppen kom fruktanvärd menssmärta, fast värre. Jag var glad att jag tagit ledigt hela dagen. Det är som du märker väldigt olika.

• skrattigtjej

jag fick 2 panodil och 2 andea läkemedels tabletter ja tog en timme innan

jag vart skit spänd och nervös, försökte slappna av

men de haded förklarat hur ont de skulle göra ungefär
    de känndes som dem sa, de spände och drog i magens nedre delar, som mens värk
    ja grät, så hela mascaran kletades ut och klämmde min sambos hand
    ja bara tänkte hur blir de när man är på förlosningen, stackars karl

hahaha, han var ett enormt stöd, gyn berömde mig hela tiden med att ja va duktig
    ja sa aj aj aj aj och spände mig, men sedan så fokuserade ja på att inte ha så ont..
    ja tänkte snart är de över och då släppte de lite

jag hade ev blockering i båda äggledarna i slutet.,
    men hon var inte säke, men eftersom mamma och syster har endo och ja ha pco och ev samma som dem, ville hon ändå undersöka det, så de ska ja göra nu i höst

bläää liksom men en förklaring vrf inget fungerar av mediciner osv..

Emmy är en stark kvinna
  • LillaAnnaSthlm

Hej Hille76,

eftersom jag är en orolig person så oroade jag mig såklart väldigt inför min HSG-röntgen.
    Den går till så att de lägger in en liten "balong" i livmodern som de blåser upp med luft, så att kontrastvätskan de spolar in inte ska rinna ut igen. Först för de alltså in den lilla "balongen" och fyller med luft, det spänner lite. Sen fyller de på med lokalbedövningsvätska i flytande form och därefter kontrastvätska. Därefter röntgar de. Detta för att se att man har fri passage i äggledarna, samt hur livmodern ser ut. Min erfarenhet var att det spände lite, men det var över på ett kick. Efteråt fick jag som mensvärk i några timmar, men jag tyckte som sagt att jag oroat mig i onödan. Sen är ju det här med smärta något individuellt.
    Hursom så önskar jag dig lycka till och oroa dig inte, det kommer att gå bra!

Kram från Anna

• Famna
    Svar på #14
    Usch vilka skräcksvar du får... På mig kändes det en del eftersom jag var trång upp till livmoderhalsen. Tydligen pga ärrbildningar efter laserbehandlingar jag gjorde för cellförändringar 13 år sedan. Det kom tårar .
    När de sedan hade vidgat och gjort fri passage (med bedövning förstås) så var det helt ok och spännande att följa på ultraljudsskärmen hur det ser ut. Som sagt, det verkar vara helt olika hur folk tar det...
  • Hille76

Hej igen!

Tack för alla svar hmmm...vi får se hur jag upplever detta, ska göra det på måndag nästa vecka så det e inte lång tid kvar nu...
    Ha det gott så hör jag av mig hur det gick! kram Helena!

• forever love

tyckte inte att det gjorde speciellt ont trots totalstopp i ena äggledaren...slappna av så ska du se att det går bra..

Lycka till!!

• Hille76

Föresten..hur blir det om det är stopp då!?hur åtgärdar dom det?
    blir det titthålsop då? är det ngn här som vart gravid efter en sådan här spolning?
    Tacksam för era svar!

• skrattigtjej
    Hille76 skrev 2008-06-10 08:55:32 följande:
    Föresten..hur blir det om det är stopp då!?hur åtgärdar dom det?blir det titthålsop då? är det ngn här som vart gravid efter en sådan här spolning?Tacksam för era svar!
    Ja oftast inte alltid alla som gör det, men du måste stå på dig, verkligen stå på dig..
    jag stog på mig och fick igenom det, till hösten...
    Emmy är en stark kvinna
Svar på tråden Gör detta ONT?