• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • Miss T

Vi ska till stranden o grilla o sen åka ut till havs. Funderar på o prova slinga håret med citroner. Hur exkat gör man det? Har varken slingat eller blekt mitt hår innan. Noll koll, med andra ord! Tex hur mkt citroner, redskap (kam eller pensel etc) tid osv. Jag har brunt hår nästan svart. Det finns bilder på Fl förresten.

• W W
    seSSa skrev 2008-07-24 14:24:53 följande:
    appel cider vinegar.. d var d jag fick upp i alla fall prova även o slå ihop appelcider vinegar... hoppas du fick lite hjälp hehe...
    logiskt så borde det ju bli det Men man vet ju aldrig så jag tänkte att jag skulle fråga här. Jag som numer knappt hinner läsa tråden men jag är här och kikar ibland iaf
    So not a princess - stop staring at my breast and touch them!
  • seSSa
    W W skrev 2008-07-24 17:37:05 följande:
    logiskt så borde det ju bli det Men man vet ju aldrig så jag tänkte att jag skulle fråga här. Jag som numer knappt hinner läsa tråden men jag är här och kikar ibland iaf
    hehe jo d kan ju vara så ibland
    ♂ L E Ó N ♂
  • imsel
    seSSa skrev 2008-07-24 13:18:53 följande:
    jag märkte inte att d var 2 sidor men nu har jag 2 frågor till.. vad e aloe vera gel o hur mkt kostar d samt vart kan man få tag på d??sedan 2:a frågan... vad fan e 4 delar balsam?? e d vanlig "flaskbalsam" som ni tänker på eller vad..?
    Det finns aloevera gel på hälsokostbutiker.
    Vad jag vet så är iaf JASON 98%, och ALOE 99% bra.
    Själv gillar jag aloe99 till håret (den är lite..klibbigare), och jason till ansiktet och huden, för den är lite tunnare.

4 delar balsam? Det är väl i ett recept, det är inget speciellt balsam, utan att du ska ta 4 DELAR balsam, och sen ** delar av något annat
  • seSSa
    imsel skrev 2008-07-24 19:02:16 följande:
    Det finns aloevera gel på hälsokostbutiker.Vad jag vet så är iaf JASON 98%, och ALOE 99% bra.Själv gillar jag aloe99 till håret (den är lite..klibbigare), och jason till ansiktet och huden, för den är lite tunnare.4 delar balsam? Det är väl i ett recept, det är inget speciellt balsam, utan att du ska ta 4 DELAR balsam, och sen ** delar av något annat
    jaha okej
    kostar den 99 kr på hälsokosten också? aloe veran alltså...
    ♂ L E Ó N ♂
  • imsel
    seSSa skrev 2008-07-24 19:40:18 följande:
    jaha okej kostar den 99 kr på hälsokosten också? aloe veran alltså...
    Så mycket?..det har jag inte för mig, nog har jag köpt billigare, 60-70 eller npt.
  • Magrat

Milla med killar skrev 2008-07-23 18:14:03 följande:

Blev nyfiken på detta. nån som har före o efter bilder?
    Jag har några bilder i mitt bildgalleri.
    En från november förra året, tagen ungefär den dag jag slängde schampoot, en några veckor senare, och några från detta år.
  • seSSa
    imsel skrev 2008-07-24 21:03:01 följande:
    Så mycket?..det har jag inte för mig, nog har jag köpt billigare, 60-70 eller npt.
    hmm okej för på den andra sidan som någon länkade så kostade den 99:- o detta utan frakt!
    Magrat skrev 2008-07-24 21:35:56 följande:
    Milla med killar skrev 2008-07-23 18:14:03 följande: Jag har några bilder i mitt bildgalleri. En från november förra året, tagen ungefär den dag jag slängde schampoot, en några veckor senare, och några från detta år.
    jag ser liten skillnad mellan håret i november (?) o i februari....
    ♂ L E Ó N ♂
  • Miss T

Jag köpte den här för 69kr i butiken. Det brukar skilja sig en tia eller tjuga i pris mellan bodystore och den butik jag handlar i. Det är billigast i Gbg, annars kan det va upp mot 50lapp på vissa saker. 

• seSSa
    Miss T skrev 2008-07-25 09:10:46 följande:
    Jag köpte den här för 69kr i butiken. Det brukar skilja sig en tia eller tjuga i pris mellan bodystore och den butik jag handlar i. Det är billigast i Gbg, annars kan det va upp mot 50lapp på vissa saker. 
    jag e i gbg just nu vart köpte du din sa du?
    ♂ L E Ó N ♂
  • Ronja016

Hej kör med balsam metoden o igår förgår hade i lite olivolja i håret för de var så torrt, lät den sitta i ett dygn men igår när jag skulle tvätta bort de så försvann det inte... Usch mitt hår ser jätte flotigt ut nu. Hur ska jag få bort olivoljan?

• Miss T
    seSSa skrev 2008-07-25 13:42:30 följande:
    jag e i gbg just nu vart köpte du din sa du?
    Gröna Boden alldeles intill Vasaplatsens busshållplats.
    Ronja016 skrev 2008-07-25 19:14:43 följande:
    Hej kör med balsam metoden o igår förgår hade i lite olivolja i håret för de var så torrt, lät den sitta i ett dygn men igår när jag skulle tvätta bort de så försvann det inte... Usch mitt hår ser jätte flotigt ut nu. Hur ska jag få bort olivoljan?
    Jag har aldrig vågat ha oljainpackning för jag är rädd att det inte kommer gå bort så lätt. Annars har jag hört att man kan använda balsam, rasullera kanske även bikarobonat. Även vatten funkar men INTE varmvatten. Det gäller att skölja ordentligt.
  • kokoskärlek med bubblor
    Det enda jag lyckats ta bort olja med (som inte är schampo) är bikarbonat
  • seSSa
    Miss T skrev 2008-07-25 21:46:55 följande:
    okej bra o veta ska kika nästa gång jag e inne i stan hehe
    ♂ L E Ó N ♂
  • gröna hönan
    Mer balsam! Massera in och låt siitta en timme. Skölj sen i lagom ljummet vattenså borde det gå bort. Jag kan rekommendera att använda kokosfett istället, det sugs upp i håret och är lätt att tvätta ur om det skulle bli för mycket. Jag brukar använda sån kokos du kan köpa i vanlig mataffär "cocos" i ett silverfärgat paket. Biligt!
  • vinterlärka

Hej!

Har försökt tyda på förpackningar vad som innehåller mineralolja eller inte, men jag lyckas aldrig. Frågar man expediter om deras grejer innehåller mineraloljor blir de oftast sura. (trevligt) Var på Åhlens idag och skulle köpa en fuktmask och frågade om den innehöll mineralolja och jag sa även att jag inte vet vad et ska stå. Då svarade hon surt: "Ja, det vet ju inte jag heller om du inte vet vad det är för mineralolja. Det finns ju så många olika". Sedan läste hon på förpackningen och sa att det inte verkade innehålla någon olja alls. Jag struntade i det då. Okej om de inte vet, men de kan ju vara trevliga för det!

Därför undrar jag om någon av er vet någon fuktmask som inte innehåller mineralolja? Provade att göra en själv idag med naturell yoghurt, vetekli och basilika, men den blev inte bra på mig. Så gärna en som man kan köpa. Är helt såld på Lush, då de inte testar på djur heller, men de har ingen fuktmask.

Sedan undrar jag om jag kan skriva upp innehållet i min ansiktskräm från MUS till er? Så kanske ni kan tyda bättre? Det är nästan säkert att den inte innehåller det, men jag tycker inte att den går in som den ska, det är därför jag undrar.

Jag är lite för lat för att tvätta och smörja ansiktet med egengjorda grejer, så jag hoppas att jag skrev i rätt tråd nu, annars får ni säga till mig. Tror jag kommer ha all rengöring från Lush, så på det sättet använder jag ju naturliga produkter.

Tack på förhand!

• vinterlärka

Så skrev jag i fel tråd. Hoppar över mitt inlägg tilld en andra.

• pandarinen

Är det något jag bör undvika inför och under graviditet, tänker bland annnat på nässlor och björklöv schampoo som jag blir nyfiken att tesra

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård