• Norma

Bo utomlands 1 år med föräldrapenning?

Hej!

Vi funderar på att bo ett år på Nya Zeeland, min man har blivit erbjuden jobb där. Nu undrar jag om ngn vet om jag skulle kunna ta ut föräldrapenning under vår vistelse där? Vi kommer att ha fått en liten bebis när det blir aktuellt.

Tacksam för svar, hittar ingen info ang.detta på Försäkringskassans hemsida..

• Svar på tråden Bo utomlands 1 år med föräldrapenning?
  • Oui

Vi har varit borta i 2 år och det har inte varit några problem med både barnbidrag och föräldrapenning. Vi är fortfarande kvar i den svenska socialförsäkringen och hans företag betalar sociala avgifter för honom.

Jag har kvar min anställning, varför säga upp sig? jag får vara föräldraledig tills mina barn är 3 år i mitt företag. Vet inte hur det blir om man är arbetslös, men bara man är föräldraledig och följer de reglerna så är det nog ok. Fast man får väl kolla med a-kassereglerna också och sånt då.

Nu är vi inom EU, kan hända att det är speciella regler då...

Det hela hänger på om man skriver ut sig ur Sverige, då stänger de av allt. Så det bästa är att prata med dem innan. Blir man utsänd från sitt företag är det en massa blanketter som skall fyllas i och de får man ju hjälp av företaget med, ofta har ju de en kontakt med FK då.

Annars är väl reglerna att man får vara borta 6 månader med fullt barnbidrag och föräldrapenning sen börjar problemen...

• TUA

Nu är det så att min mans företag skickar iväg min man och oss i oktober till Kanada i 2 år,vad är det vi/jag ska tänka på för att kunna ha fp utomlands mm,hjälp önskvärt,jag är arbetslös annars...

• Kinne79
    TUA skrev 2008-06-14 10:19:54 följande:
    Nu är det så att min mans företag skickar iväg min man och oss i oktober till Kanada i 2 år,vad är det vi/jag ska tänka på för att kunna ha fp utomlands mm,hjälp önskvärt,jag är arbetslös annars...
    Skulle också vilja veta hur det är med ett land utanför Eu, då speciellt Kanada för det är ev dit vi också ska.

TUA-
    Vart ska ni och när? Med vad för sorts företag? Vad har du tänkt göra när ni är där? Många frågor, men så kul att ni också ska till Kanada.
  • TUA
    trulsa79: hej! så fantastiskt att även ni ska till Kanada och i två år just som vi! hihi.

Vi kommer nog mest troligast att flytta i oktober och flytten blir då till Montreal.
    var bor ni nu?

• AnnieSthlm

trulsa79: Det besked vi fått från FK är att eftersom vi kommer vara ute i två år så har jag inte rätt till varken fp eller barnbidrag, inte ens det första året. Eftersom kontraktet är på två år är det den tiden som räknas. Däremot sparas dagarna så vi kan ta dem när vi kommer hem, problemet är väl att mitt sgi då är på noll. Jag är fortfarande anställd av min arbetsgivare i sverige och kommer vara föräldraledig i två år, men det hjälper inte för föräldrapenningen, man kan ju vara föräldraledig utan att få bidragen. Min man är också utsänd av sitt svenska företag men det hjälpte enligt FK inte heller, dessutom skall vi till Singapore så någon EU-lösning blir det inte heller.

Jag har försökt nå dem på utlandskontoret på FK i flera månader, men telefonkön är alltid otroligt lång och de på mitt kontor kan inte ge svar på någon av mina frågor.

• Koffie

Det man måste göra är att göra det troligt att man kommer tillbaka inom max ett år. Annars ska man vara försäkrad i det land man flyttar till, även om det är ett år och en månad!
    Olika fk är olika tuffa i bedömningen, du behöver dock inte ha en anställning i Sverige - det kan räcka med bostad i Sverige t ex. Och man kan då också ange vad man ska göra utomlands (att plugga ett år utomlands är så normalt att ingen ifrågasätter det, att resa är också normalt). Somliga lägger fram sina resplaner som "bevis" för att de bara ska vara borta ett år.
    Annars gäller EGENTLIGEN regeln att man ska byta land inom 3 månader...

Barnbidrag kan du också få för hela det året - det är inte 6 månader som gäller bara rent automatiskt. OM inte det är så att Nya Zeeland och Sverige har tecknat ett speciellt avtal om just det (tror inte det).

Mail och brev till utlandskontoren på försäkringskassan(försök annars på ett annat utlandskontor om inte ditt eget svarar!) funkar faktiskt också ganska bra. Jag har bra erfarenheter av Malmö-kontoret (det är förstås ett EU-kontor) medan Gotlandskontoret är en katastrof.

• Losam

hej, någon som vet vad som gäller om man ska plugga på distans en svensk utbildnig själva utbildningen är 2 år, men 15 mån av utbildningen bor jag i finland. jag borde väl få barnbidrag ändå?

• Koffie
    Svar på #17
    Nja, det är svårt att säga. Bor du hela 15 månader på raken i finland så har du nog inte rätt till något barnbidrag. Är de 15 månaderna uppdelade i omgångar kan du nog ha en bättre chans. Annars borde du under de 15 mån kunna få finskt barnbidrag.

Och så beror det på var du bor nu. I Sverige?
    Det spelar nästan inte heller någon roll att utbildningen är svensk - det är var du bor som räknas.
  • MonkeyFlower

Hej.. jag lånar tråden lite.. men om ni ska bor utomlands.. vad händer med barnvaccinationsprogrammet?..

• Losam

nu har jag äntligen fått svar från fk. Så länge jag har kvar min bostadsrätt i sve (kommer hyra ut i 2hand) och studera en svensk utbildning, det viktiga där verkade vara att om jag får csn från sverige så är det percis som vi bor kvar i sverige, men vistas tillfälligt i annat land.

Så barnbidrag, föräldrarpenning mm fungerar som vanligt i mitt fall.

• Kinne79
    Losam skrev 2008-07-09 19:25:36 följande:
    nu har jag äntligen fått svar från fk. Så länge jag har kvar min bostadsrätt i sve (kommer hyra ut i 2hand) och studera en svensk utbildning, det viktiga där verkade vara att om jag får csn från sverige så är det percis som vi bor kvar i sverige, men vistas tillfälligt i annat land. Så barnbidrag, föräldrarpenning mm fungerar som vanligt i mitt fall.
    Det låter ju toppen! Vi ska också hyra ut vårt hus i andra hand och min sambo kommer ju jobba för samma koncern som i Sverige. Hmm, jag kanske får plugga med Csn jag också (Tyvärr har jag inga terminer kvar...) Så barnbidraget borde vi ju få behålla och fp kan man ju hoppas på att man får behålla. Får vänta och se.
  • Oui

Monkeyflower: Mina barn har fortsatt som vanligt i vaccinationsprogrammet och tagit sina vaccinationer när vi varit hemma på besök. Här i Österrike är det dock väldigt likt det svenska så det hade nog gått bra annars oxå...

Svar på tråden Bo utomlands 1 år med föräldrapenning?