• Glenda Glad

Svullna tarmarna - kan man lugna dem på något sätt?

Jag är i v7+3 och magen är ju ganska platt på morgonen. Men allt eftersom dagen går och jag äter så sväller magen och jag ser jättegravid ut på kvällen.

Jag jobbar heltid och är mån om att dölja min graviditet så länge det går, så det är ju mycket tunikor och bylsiga 80-talskläder som får dölja magen. Jag är ganska liten och tunn i kroppen så det syns ju så jäkla väl med kulan.

Men jag tänkte att det kanske finns något enkelt knep för att tarmarna inte ska vara så aktiva. Jag rör redan på mig ganska mycket eftersom jag har en hästgård.
    Dricker jag för lite vatten? Eller ska jag lägga om kosten på något sätt? Eller finns det något annat litet knep? Det kanske finns något självklart som jag inte tänker på bara?

• Svar på tråden Svullna tarmarna - kan man lugna dem på något sätt?
  • Malin103

om du äter mycket pasta så kan du byta ut det mot potatis, fullkornsris.

• Glenda Glad

Ok, det ska jag tänka på. Vet du varför?

• Vroooooom

Är det gaser som gör dig så svullen? I så fall så kanske Dimetikon från apoteket skulle kunna hjälpa.

• Dame72

Kamomillte och proviva håller min mage lugn. Och mkt vatten.

• Glenda Glad

Moirae : Jo, jag är ju gasig och ju längre fram på dagen desto värre. Dimetikon är det receptfritt?

Dame72: Ja, kamomillte kan jag gärna köpa. Jag äter A-fil på morgonen. Men dricker du proviva under hela dagen då?

• Glenda Glad

malin03: ok, jag har inte varit så känslig tidigare, men saker händer ju som man inte väntat sig när man blir gravid

• Jesster

Proviva funkade för mig. Ett glas morgon och kväll räckte

♥ v.29 ♥
  • Malin103

Grejen är det, när man är gravid så flyttar sig tarmarna för att barnet ska få plats. Så det är klart att mycket händer. Annars är anis och fänkålste bra.

• Vroooooom
    Glenda Glad skrev 2008-04-28 15:41:27 följande:
    Moirae : Jo, jag är ju gasig och ju längre fram på dagen desto värre. Dimetikon är det receptfritt?Dame72: Ja, kamomillte kan jag gärna köpa. Jag äter A-fil på morgonen. Men dricker du proviva under hela dagen då?
    Japp, dimetikon är receptfritt och helt utan biverkningar.
  • Glenda Glad

Kamomillte och proviva är inköpta igår på coop och dimetikon ska jag fixa på lunchen. Ska gå till hälsokosten och se om de har anis &fänkålste också. Sen så ska jag sätta in hela artilleriet

Och jag är bara 6+4 (inte 7 som jag skrev där uppe).

Tack för alla tips!

• Dame72
    Svar på #11
    Anis och fänkål köper du i kryddyllan på ex ica och gör eget te av
Svar på tråden Svullna tarmarna - kan man lugna dem på något sätt?