• Svart ros

Katten har inte bajsat på två hela dygn...

Är jätteorolig!
    Han äter mindre än vanligt men har matsug fortfarande, han leker och är precis som vanligt förutom att han inte har bajsat på två hela dygn. Kissar gör han.
    Vad kan det finnas för anledningar till att det blivit såhär?
    Han är väldigt kräsen också så jag vet inte vad man kan ge honom om han har förstoppning.

• Svar på tråden Katten har inte bajsat på två hela dygn...
  • Fru annmi

Pröva med att ge tonfisk i olja eller blanda i lite matolja i maten.
    Eller paraffinolja som finns att köpa på apoteket.

Även messmör kan hjälpa.
    Kontakta din veterinär om det inte släpper inom ett par dagar trots försök med olja eller messmör.

MjauuLycka Till

• skorpionen80

Hur ofta brukar han bajsa?
    Han har inte ätit något olämpligt?
    Sätter han sig på lådan och krystar somom han är hård i magen?

• Fru annmi

Oj,Just dé..
    Du undrade ju Orsak oxå

Det kan bero på felaktig kost, hårbollar, främmande föremål som katten svalt, att katten håller sig för att lådan är äcklig, att katten håller sig för den har ont (t ex analsäcksinflammation).

(Normalt så bajsar ju de flesta katter minst 1 gång per dag.)

• Svart ros

Han brukar ju göra det 2 gånger om dagen men på sistone bara en och nu de här sista dagarna ingenting.
    Kan inte komma på någonting som han har ätit som kan ha varit olämpligt. Hans problem har många gånger varit att han haft diarré, inte hård i magen...
    När han väl går på lådan så är det för att kissa vilket inte är några problem. Han förösker inte ens bajsa. Han har ju minskat matintaget så jag trodde ju först att hans tarmar kanske inte var tillräckligt fulla men efter två dagar så borde han ju ha rejält ont i magen tycker man.
    Tycker han gått ned lite i vikt också...

• Svart ros

Han är väldigt kräsen när det gäller mat. Torrfoder älskar han och jag har provat att blanda i matolja men då äter han det inte. Burkmat slickar han bara i sig såsen och rör knappt köttbitarna. Har ställt en liten burk med matolja sidan om matskålen.
    Kan det hjälpa om man ger honom mjölk?

• Fru annmi
    Vicke85 skrev 2008-04-28 17:02:55 följande:
    Han är väldigt kräsen när det gäller mat. Torrfoder älskar han och jag har provat att blanda i matolja men då äter han det inte. Burkmat slickar han bara i sig såsen och rör knappt köttbitarna. Har ställt en liten burk med matolja sidan om matskålen. Kan det hjälpa om man ger honom mjölk?
    Nej,inte mjölk,tror jag inte på.
    Men har du testat att ge matolja i "spruta"? På sked?
    Ring till veterinären imorron & hör efter,de kan ge bra råd ju mm

Hoppas det löser sig..*hihi*..Bra ordval va'
    MjauuLycka Till!
  • skorpionen80

Hmm, du har inte bytt mat på sistone? Om han varit dålig i magen innan och hård du kanske det skulle vara dags att kolla upp honom hos veterinären?

Du kan prova att blanda i lite olja i burkmaten, röra om i såsen.
    Annars är det effektivaste spruta som annmi skrev.

• Svart ros

Nä vi har inte bytt mat. Han får friskies torrfoder vilket han verkar föredra.

Jag tänkte på en sak, det kan inte ha att göra med att han kanske börjar bli könsmogen? Han är ju snart 6 månader...och han jamar dagligen vid ytterdörren och vill ut i trappan och rulla runt (det luktar tydligen jättegott där ute).
    Fast det borde väl inte påverka hans avföring eller?
    Jag får nog ringa vet. imorgon för han har fortfarande inte gått på lådan och bajsat. Han är precis som vanligt förutom det..Konstigt!

• Inredaren

kleta lite olja på framsidan av framtassarna, katter gillar inte att bli kladdiga, de vill vara rena och sätter därför igång och tvättar sig.
    jag har en katt med förstoppningsproblematik, jag ger honom 2msk olja per dag, 1 på morgonen och 1 på kvällen, funkar bra..

• Inredaren

provat att massera magen på honom?
    min katt ÄLSKAR att bli masserad HÅRT på magen,man ska lixom verkligen mosa magen på min katt..mysko men han spinner i högan sky!!!

• Svart ros

Har försökt klappa och klämma försiktigt på magen för att se om han hade ont men han gick bara iväg och tyckte väl inte det var så speciellt. Han brukar inte gilla det annars heller.
    Han brukar älska att dricka gammalt regnvatten från blommorna på balkongen vilket vi annars brukar ta bort då han alltid blir så dålig i magen av det men nu känner man sig nästan lite manad att även testa om det funkar för att få igång magen...
    Kan han dö av förstoppningen?? Är så rädd...

• skorpionen80
    Vicke85 skrev 2008-04-28 22:33:47 följande:
    Har försökt klappa och klämma försiktigt på magen för att se om han hade ont men han gick bara iväg och tyckte väl inte det var så speciellt. Han brukar inte gilla det annars heller.Han brukar älska att dricka gammalt regnvatten från blommorna på balkongen vilket vi annars brukar ta bort då han alltid blir så dålig i magen av det men nu känner man sig nästan lite manad att även testa om det funkar för att få igång magen...Kan han dö av förstoppningen?? Är så rädd...
    Han bör bli märkbart sämre innan något sådant drastiskt händer ;)
    Men ring veterinären och hör vad han har att säga, de har förhoppningsvis erfarenhet av det.
  • Maggish

hur har det gått med katten o bajsandet?

• maddan64 Hej

Hej! Våran katt har blivit biten i rumpan. Vi var till veterinären i torsdags kl 14:30. Han har inte kissat eller bajsat sen då. Vad ska vi göra är det farligt. Han dricker å äter torrfoder men mindre än vanligt. Vi har ställt in lådan i sovrummet å ställt Pysen i den men det händer inget.Vi vill veta vad gör vi?Oroliga Matte å Husse.

Svar på tråden Katten har inte bajsat på två hela dygn...