• Altariel

Kanske lite off-topic, men jag vet inte var jag ska skriva annars. (Donera ägg)

Hejsan!
    Jag har funderat mkt på att det finns många par som går igenom ett helvete under resan att bli föräldrar.
    Och vissa har inte själva möjlighet av en eller annan anledning att kunna få biologiska barn.

Detta kom då jag satt och lekte med mina två egna barn i sandlådan under en mensperiod, då de gick upp för mig hur många ägg jag inte har användning för under mitt liv.
    Och att jag kanske kan hjälpa ett par att få uppleva den glädjen jag kände när jag satt där i sandlådan, genom äggdonation.

Jag vänder mig till er som, jag antar är mer insatta i detta ämne. Hur går jag tillväga för att donera ägg? Kostar det mig nånting, hur mycket i såfall?
    All information ni har om detta uppskattas.

Kram!

• Svar på tråden Kanske lite off-topic, men jag vet inte var jag ska skriva annars. (Donera ägg)
  • poik07

Hej!
    Har ingen aning om vart man ska vända sig,men skulle vilja kasta in en annan fråga här om det är någon som läser din tråd, och vet svaret...
    Vi har funderat på "Surugatmamma" Finns det i Sverige??
    Vad kostar det?? Alltså någon som bär mina ägg och min mans spermier... i 9 månader.
    Jag tippar på att det inte är det du skulle vilja göra? Med tanke på att du vill ge bort dina ägg..
    Hoppas du får svar på din fråga... Och vore tacksam om någon visste svaret på min.

• Altariel

Det är faktiskt oxå något jag funderat på och tänkte skriva en till post om med frågor
    Men vi kan ju vänta och se vad folk svarar här, för de var undefär de du frågade som jag tänkt fråga.

• poik07

Japp, då väntar vi och hoppas att det fins några läkare eller något liknande här ute inatt. :)

• Altariel
    poik07 skrev 2008-04-29 02:04:42 följande:
    Japp, då väntar vi och hoppas att det fins några läkare eller något liknande här ute inatt. :)
    haha det låter som en plan
  • poik07

Ingen som vet hur vi ska göra????

• Pikku myy

Tror att du måste vända dig till en fertilitesklinik/ivf klinik för att kunna donera ägg. tror inte alla kliniker gör el får göra denna behandling och vet inte vart man kan kolla vilka som gör. Vet bara att ivf kliniken i umeå gör det och då borde då iaf ivf i sthlm oxå göra det.

Om jag förstått saken rätt kostar det inte dig som donator nånting, utan du kan få ersättning för utebliven inkomst och evnt nån annan ersättning oxå. Hur mkt det rör sig om vet jag inte.

Att donera ägg är inte hur lätt som hellst. man tar en massa hormoner i spray och injektions form för att producera många ägg och sedan skall dessa ägg plockas ut. Ofta har man rätt ont efteråt och kan bli överstimulerad och må rätt dåligt. behandlingen för att donera är egentligen väldigt lik en vanlig ivf beandling förutom att den tar slut vid äggplocket. I umeå rekommenderar man att man pratar med en kurator innan man bestämmer sig för om man vill donera. Nuförtiden har barn som kommit till via äggdonation rätt att vid 18 år ålder få veta vem den biologiska mamman är.

Däremot vet jag att sverige skriker efter äggdonatorer och kön är jätte lång så om du verkligen vill göra detta så finns det säkert många som blir jätte glada.

har du en partner så bör man nog diskutera saken noga innan man bestämmer sig för nåt.

Lycka till

• poik07
    Pikku myy skrev 2008-04-29 02:41:45 följande:
    Däremot tror jag inte att surrogat mamma är lagligt i sverige.
    Är det så... Det kanske man oxå kan fråga dem på kleniken då...
    Tack för ditt svar!!!
  • Altariel

Pikku, jag bor här i umeå.

Jo, jag har en partner och han stöttar mig fullständigt.

Tack så hjärtligt för dina svar

• Pikku myy

Altariel: då är det bara och ringa ivf kliniken tel:7852600 tror jag det är och fråga. lycka till.

• makima

Hej!

Gå in på "tråden för oss äggdonatorer nr 4"

Där kan du få råd om hur du ska gå tillväga.Skrattande

makima

• Tracy

Hej Altariel!

Här hittar du en lista på vilka kliniker som utför äggdonation i sverige:
    www.villhabarn.com/aggsve.html

Du får inte betalt för att donera men du får reseersättning och jag tror också ersättning för ev förlorad arbetsinkomst.

Innan du blir godkänd som donator tar de bland hiv-tester och kollar ev ärftliga sjukdomar i släkten och sådant. Men kontakta kliniken som är närmast där du bor så får du veta vad du behöver för att kunna fatta ett beslut.

Tack vare sådana hjältar som er kan vi som har dåligt med egna ägg få en egen familj. Jag har själv fått ett donerat ägg, är nu i tredje månaden och det här är den finaste presenten jag någonsin fått.

/TracyC

Svar på tråden Kanske lite off-topic, men jag vet inte var jag ska skriva annars. (Donera ägg)