• jonce

Frågor om barnsaker i Italien

Hej
    Vi ska åka till Rom. Det ska verkligen bli roligt och samtidigt spännande, för vi ska ha med vår 8-månaders son utomlands för första gången. Men vi vill inte släpa på alla blöjor och all mat såklart. Därför undrar jag om någon har varit där/bor där kan svara på lite "nojjfrågor".

Finns det Liberoblöjor i Italien? Om inte - vilka märken är bra?
    Barnmatsburkar - har affärerna som i Sverige massor av olika sorter och märken? Är resturanger villiga att värma bukarna? Har tur och har fått ett barn som äter allt.
    Hur tas barnfamiljer mot generellt sett?

Har ni några tips som man ska tänka på?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Frågor om barnsaker i Italien
  • jsmfb

Hej! Om ingen av italienskorna svarar här så kan du titta in i deras tråd direkt. Jag var på semester i Italien nyss och köpte Huggies och Pampers, Huggies funkade bättre för oss. Barnmat fanns det gott om både på apotek och i större mataffärer, tänk på att det kan vara stängt 13-17 så handla i tid! Kommer inte ihåg vad märkena hette, men man ser ju att det är barnmat. Sonen åt med god aptit, dock köpte jag inte kaninkött men han hade säkert ätit den burken också. Gröt och sådant såg jag också fast vi hade med oss egen.

Det var inga problem att komma med barn på restauranger, alla verkar gilla barn där!

• MrsFreckles

Var ocksa pa semester i Italien nyss och halsade pa en van (har barn) som bott dar i 10 ar. De har som sagt Pampers, Huggies mm. Inte mycket ekologisk barnmat i vanliga affarerna daremot i halsokostaffarer sa finns det, om du vill ha det.  Restauranger varmer garna barnmatsburkar och italienare ar verkligen fortjusta i barn! Reste sjalv med min bebis och fick hur mycket hjalp/uppmarksamhet pa flygplatsen mm

Daremot, sager min van, ar det inte sa barnvagnsvanligt dvs ibland ar inte ingangen till affarer, banker osv stor nog for en storre barnvagm men antar att ni tar med en latt resevagn!

Rom ar fantastiskt vackert, onskar trevlig resa!

• Carla82

Jonce: Hej! Vet inte om ni åkt än med tanke på att tråden är ganska gammal...har inte sett den förrän nu. Jag bor i Rom i alla fall så kanske kan ge lite tips.Barnfamiljer tas emot bra. Bättre än i Sverige med tanke på att här betraktas barnen som en del av familjen på ett annat sätt. Ingen höjer på ögonbrynen om du tar med ditt barn till resturangen på kvällen eller tom till puben.

Som Olimpia säger kan det vara knepigt med ingångar till affärer osv...det som jag tycker är krångligast är tunnelbanan då bara de "nya" stationerna har hiss (ca 5-6 stycken och inte de som ligger i centrum) och resten bara branta rulltrappor...vågar mig inte på att balansera vagnen där...men det kanske bara är jag.

Barnmatsburkar finns oftast nestlè, hippi och nipiol men de är inte riktigt som svenska dvs potatis ris och så vidare utan mer ris eller mannagröt eller pasta av mycket liter format mixat med grönsaker och kött. Utbudet är litet och de är dessutom dyra. Ca 2 euro per burk. Men i nödfall går det ju. Apoteket har ofta erbjudanden på dem.
    Skulle rekommendera att du tar med så mycket som möjligt. Min son ÄLSKAR de svenska burkarna och vi köper på oss när vi är hemma hos mormor. Här lagar jag maten själv.

Liberoblöjor finns de heter up&go kids men finns oftast bara i pull-up sorten och är dyra. Huggies och pampers är annars de största märkena som nämnts. Skulle rekommendera att köpa dem i en "casalinghi" istället för en mataffär då de har lägre priser. En "casalinghi" är en affär som har ALLT man kan tänka sig till hemmet men till lägre priser. De kan se lite sunkiga ut men det är ingen fara jag lovar. Klart att bor ni i centrum kan det vara svårt att hitta både casalinghi och mataffärer. Men redan i områderna strax utanför centrum är det lättare.
    Själv föredrar jag pampers för min son är ganska smal och de har bättre passform på honom. Annars föredrar jag huggies sorten med nalle puh över den vanliga med flodhästar...men det mesta går bra.

Resturangerna kommer garanterat inte klaga på att behöva värma maten. Italienare är barnvänliga. Är din som dessutom blåögd och blond och blåögd som min kommer han att göra succé.
    Tänk på för er egen del att inte gå till de resturanger som har turistmeny...onödigt dyrt och maten är sämre. Dra er undan de värsta turiststråken och se till att det sitter italienare på resturangen. Oftast börjar kvällsmatsservicen vid kl 7 på kvällen. Romare är lite "sega" i starten. Så de flesta går inte och äter förrän runt 9 på kvällen...lunchrushen är mellan 13-14.30 ungefär.

Rom är en jättefin stad (helt objektivt ) och om ni inte åkt än och vill veta något mer så fråga bara.

• jonce

Hej
    Tack för det långa och utförliga svaret. Jo, vi har redan varit där. Det gick jättebra. Dock trodde jag att det skulle finnas mer barnmatsburkar (som i Sverige). Som du nämner fanns det endast små, dyra burkar. Och även om vi hade stor lust att låta vår son få äta sin första kanin så köpte vi inget. Här hemma lagar jag ju all mat själv och sonen gillade resturangmat skuren i små bitar. Tur kanske att sonen är så duktig på att äta redan... Möjligtvis hade vi haft nytta av några burkar hemifrån.

En sak jag har funderat över efter vi kommit hem är att de på farmacia sa att man lätt kunde få barnmat på resturangen om man sa att man ville ha minestale (??). Men det funkade inte alls för oss, vi fick som sagt skära maten i småbitar. Jag undrar detta för vi kommer ju åka till Italien massor av gånger med både sonen och framtida syskon. Älskar landet! Och jag tycker det är sunt att ge barnen hemmalagad mat redan tidigt, gillar inte riktigt burk-kulturen här. Även om tanten på bussen som ville ge sonen pizza, för det var så varmt, kanske tog i lite om att han var så stor så han kunde äta pizza. 8 månader är ju tillräckligt stort för en sån liten pizza....Haha!

Han fick i alla fall mer uppmärksamhet på fyra dagar i Italien än han har fått här hemma på 8 månader. De var supergulliga mot honom. Hotellet var fantastiska och hade ställt in en spjälsäng för de visste att vi skulle komma med barn. Vi fick med oss varmvatten i vår termos varje morgon också.

Mycket bra resa och Rom är ju en härlig stad!

• Carla82

Trevligt att höra att ni trivdes så bra.

Minestrina kallas det...det är helt enkelt soppa på mindre sorters pasta finns så klart olika sorter. Själv har jag aldrig varit med om att hitta det på menyn på resturanger...hm. Har aldrig frågat om det heller. Min son har också alltid varit duktig på att äta även större bitar. Han fick faktiskt pizza vid 8 månader...vit pizza som själva bröder utan något på kallas här. Han kunde ju inte direkt tugga den men blötte upp den...ungefär som med rån...så det är inte helt konstigt att tanten sa så...däremot förstod jag inte det där med värmen. Italienska tanter kan vara lite lustiga som det där med att de förlarar varför de alltid tror att min son är en flicka med kommentaren att han är för söt för att vara en pojke. Vad nu det betyder, haha!

Jag vet att det finns någon lag på att uteliggarna har rätt att få en tallrik minestrina, en bit bröd och en flaska vatten om de ber om det på resturangen så det är möjligt att det finns fastän det inte står i menyn.

Svar på tråden Frågor om barnsaker i Italien