• spöke

Isländska namn?

En kompis till mig väntar barn - hon är isländska och pappan är svensk. Skulle gärna vilja ha tips på fina isländska namn som inte är för svåra att uttala för svenskar (eftersom de bor i Sverige).

Både pojk- och flicknamn önskas.

• Svar på tråden Isländska namn?
  • enola

Hmm... Det finaste är ju Egil så klart :D
    Annars känner jag inte till så många isländska namn. Arnar är nog det enda jag kommer på för tillfället.

• enola

Hittade det här:
    Några vanliga isländska namn:

Anna Arndís Auður Árni Ása Ásdís Ásta Bergljót Birgir Bjarni Björgvin Björn Brynja Edda Egill Einar Eiríkur Elín Elísabet Erla Friðrik Geir Gísli Guðbjörg Guðjón Guðlaug Guðmundur Guðni Guðríður Guðrún Gunnar Gunnlaugur Halla Halldór Halldóra Haraldur Haukur Helga Helgi Herdís Hildur Hjördís Hrafnhildur Hrönn Hulda Hörður Inga Ingibjörg Ingólfur Ingvar Jóhann Jóhanna Jón Jónas Jónína Karl Kári Kjartan Kristinn Kristín Kristjána Kristján Lára Lilja Magnús Margrét María Marta Matthías Ólafía Ólafur Ómar Óskar Pálína Páll Pétur Ragnar Ragnheiður Rannveig Reynir Róbert Sigríður Sigrún Sigurður Sigurjón Skúli Snorri Sólrún Stefán Steinunn Svanhildur Sveinn Unnur Valdimar Valgerður Vilborg Þorgerður Þorsteinn Þór Þórarinn Þórður Þórhildur Þröstur Ægir Örn

• enola

Vad heter pappan? Enligt isländsk tradition ska ju barnet heta pappans namn+ -son eller -dottir, beroende på om det är en pojke eller flicka, i andranamn.

• Lovali

Jag känner 3 isländksa personer & det heter Lola, Rakel och Eija, vet inte om det är jättetypiskt isländska namn men men...

• spöke

Tack för alla förslag!

Enola: Pappan är svensk så jag vet inte hur de tänker göra med efternamnet.

• enola

Spöke: Ja men om de vill ha ett isländskt namn är det ju kul att följa den traditionen ändå. Förekommer ju i Sverige också, att folk heter typ Bosdotter eller Björnsdotter i mellannamn.

• Turran

Islänningar i min bekantskapskrets:

Helga, Harpa, Ragnheidur, Elin Thora, Gudrun, Edda, Bryndis, Gigja, Helena, Ilia, Gunhildur, Hjördis, Gudbjörg

Jon, Gudmundur (Gummi), Siggi, Helgi, Höddi (Hordur), Björn (Bjössi), Draupnir m fl.

• spöke

Enola: Vi får väl se hur de kan kompromissa. Pappan är finlandssvensk... så han kanske vill ha ett namn som funkar överallt i Finland också. Mycket att tänka på.

• MySecret

Vad fick barnet för namn?

vet inte stavningen men en granne till mig hette Jurtur, typ så vi uttalade det iaf :p enkelt att säga.
    Hans lillebror hette Olaver (typ oliver fast uttalades som jag skrev).

Svar på tråden Isländska namn?