• Medan

Hur länge använde ditt barn cykelhjälm?

Jag har försökt fråga detta bland föräldrar till yngre barn men där hävdar alla att deras barn minsann ska ha hjälm minst till 15 årsdagen! Min son är snart 12 och jag börjar ge upp hjälmdiskussionen, så nu vänder jag mig till er för att få veta när era barn faktiskt i verkligheten "slutar" med cykelhjälm?

För ärligt talat, inte har högstadiebarnen hjälm.

• Svar på tråden Hur länge använde ditt barn cykelhjälm?
  • kolakaka

såg att min äldste slutat häromdagen, han fyllde 15 i mars och sedan har det bara varit moppen som gällt men förra helgen cyklade han och då var han utan hjälm, de andra barnen har självklart hjälm

• Ananaspaj

För det första så är det hjälmlag till 15 år.
    sen varför ska de sluta ed hjälm? Vi använder hjälm när vi cyklar så jag förväntar mig att de ser det naturligt senare oxå och fortsätter med hjälm!

• Trasig Udda Strumpa

hmm ni föräldrar som säger att era barn använder/använde hjälm tillt dom va 15 år hur har ni hållt kollt på detta?

min son är snart 8 år jag följer han varje dag till skolan och ser dagligen hur dom äldre barnen gör som cyklar själva till skolan så fort dom kommer en bit hemifrån så av med hjälmen och låter den hänga på styret
    har även sett en gång ett barn som råkade stöta på sin förälder fort som fasiken på med hjälmen och föräldern såg aldrig att barnet tog på sig hjälmen så barn är otroligt duktiga på att lura sina föräldrar tyvärr

och det är jättesvårt att få sina äldre barn att behålla hjälmen på när dom cyklar fastän det är lag på det grupptrycket styr och jag tror fortfarande dom flesta tycker det är oerhört töntigt med hjälm :/
    men ett förslag är ju att dom får betala böterna själva om polisen tar dom det svider nog rätt bra

• teak

Min son slutade med hjälm när han var 12,13 år. Jag sa att hade han ingen hjälm fick han inte cykla! Han tog på sig hjälmen sur och grinig och sa att han blir retad för att ha hjälm! men jag sto på mitt! I min godan tro trodde jag att han använde hjälm men upptäckte en dag när han cyklade hem från skolan att den hängde så fint på styret...Min dotter kom ofta hem o skvallrade att han aldrig hade den på sig..
    Nu är min dotter 12, och historien upprepas. Jag tvingar henne och hon svarar att: "visst kan jag ta på hjälmen , men den kommer att hänga på styret när du inte ser."
    Ärligt iallafall.. Men vad gör man för att få dom att använda den?? Jag försöker klura ut något till dom två mindre barnen blir så stora...

• Lotten 66

När hon började på högstadiet. Då gick det inte att få på henne den längre.

• tdj

Min 14-åring vägrar ha hjälm på sig det började förra sommaren med att han tog av sig den när han cykla runt hörnet och jag inte såg honom längre...

• hymafr

teak: Solklart enligt mitt sätt att se det. Ställ undan cykeln!
    Efter några veckor med apostlahästarna har de nog veknat.

Om de hotar med att ta av hjälmen när de cyklat "runt hörnet" så hota tillbaka med att om du då kommer på dem så ryker cykeln i x antal månader + lång tids månadspeng.

• Ananaspaj

Köp coola hjälmar så är det en snygg accesoar! Här tycker jag alla använder hjälm! (Göteborg!!)

• Magda73

Min dotter (15 år) slutade med hjälm någon gång i sjuan. Det gick liksom inte att "tvinga" henne, hon skulle bara ha haft den på styret ändå (eller gömt den på vägen eller något annat smart ). Till en början var jag rädd, arg och besviken. Skrev någon tråd här också och frågade om råd tror jag . Men nu har det lagt sig. Vi har värre "problem" i vår familj än det med cykelhjälm och hon cyklar sällan i stan så det känns rätt ok ändå.

Jag tror man får tänka på hur man själv var i den åldern. Gjorde man alltid som föräldrarna sa? Hade man själv cykelhjälm? Själv skulle jag aldrig i min vildaste fantasi haft cykelhjälm på högstadiet! Men jag önskar, förståss, att mina barn har det.

Och så till din sista, ärliga fråga. Nej. Jag tror inte att det är vanligt att högstadieungdomar har cykelhjälm. Inte i cykelstaden Uppsalla iallafall!

• ÅledMamman

Mina två döttrar (12 och 16) använder faktiskt hjälm som tur e. Hon minsta (12) har vi fått tjata på lite, och sagt att hon cyklar inte utan hjälm, vår andra dotter (16) har hjälm utan att vi har sagt något, hoppas hon ska ha det ett bra tag till. Sonen som också är 16 har inte hjälm när han cyklar, men däremot när han "skejtar" och kör moppe.

• Thats me

min son är 15 och han har cykelhjälm..

men han kör oxå motocross och vet att huvudet måste skyddas..

Såra mej hellre med sanningen än gör mej lycklig med en lögn.....
  • suzzit

Min son på snart 11 år och hans kompisar använder alla hjälm. Men dom har ju "coolare" skate hjälmar. Min son vill ha en ny hjälm för det finns något speciellt märke som man skall ha nu. Kosta vad den vill men så länge han har hjälm så betalar jag gärna mer för den.

• Ananaspaj

Köpte skitfräck skatehjälm på Intersport för 200 spänn! "Alla" har dem!

Handen på hjärtat...föregår ni med gott exempel och använder hjälm själva? Jag gör det och det är ju inte bara för att lära barnen...jag har en del i mitt huvud som jag är rädd om!
    finns snygga krukor ju!

• LondonAnnika

JAg slutade med hjälm när jag var runt 13år men för några år sedan var jag med om en rätt otäck olycka där jag själv var ett offer. jag hade tur i oturen kan man väl säga. jag slet av ett ledband i ena tummen o lite sprickor i hela vänstra handen och med en svår hjärnskakning. Jag stod vid ett övergångställe där det var grönt ljus men bilen som körde på mig såg inte mig. Jag låg på sjukhuset i två veckor och nu ha jag ALLTID hjälm på mig, ska jag 10 meter med cyklen tar jag hjälmen också! HAr fortfarande svårt men att cykla över vägen där jag låg för 4 år sedan

Svar på tråden Hur länge använde ditt barn cykelhjälm?