• Anonym (Kaffedraken)

    Varför står så lite om mobbing?

    En sak som jag tycker är konstigt är att det inte skrivs så mycket om mobbing. Det är ju väldigt många som blir mobbade. Ett exempel. Ett par bekanta till oss har ett barn, 10 år, som blivit mobbade. Dom kämpade och kämpat, men det gick inte att ordna det. Föräldrarna till barnen som mobbar brydde sig inte, kom inte på möten. Nu har dom bytt skola och det är suverän!

    På Rädda Barnens hemsida står detta:
    "Varje år tvingas över 100 000 barn utstå mobbning och annan kränkande behandling. Betydligt många fler deltar i mobbningen. En genomgång av de anmälningar om kränkande behandling som kommit till Skolverket visar att anmälningarna blir fler för varje år. Det finns också en tendens till att kränkningarna blir grövre. Mobbning kan utlösas av att man har "fel" hud- eller hårfärg, "fel" kläder, talar en annan dialekt, stammar, bär slöja eller sitter i rullstol. Mobbning kan uppstå överallt och lämnar djupa ärr.".
    www.rb.se/sv/FaktaOmBarn/Mobbning/

    Varför säger ni inget om detta?

    Länkar:
    www.skolutveckling.se/innehall/demokrati_jamstalldhet_inflytande/vardegrund_likabehandling/mobbning/
    sv.wikipedia.org/wiki/Mobbning
    lycos.spray.se/dir/Haelsa/Barns_haelsa/Mobbning/

  • Svar på tråden Varför står så lite om mobbing?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Du har helt rätt, det pratas alldeles för lite öht om barn som blir mobbade, och även barnkonventionen i stort!


    Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Helt rätt! Jag frågade mig detsamma. Jag sökte på nätet efetr forum om mobbing men de jag hittade var ingen aktivitet eller bara infosidor. Inget där man kunde prata med andra i samma situation. Då startade jag ett eget www.mobbing.ifokus.se . Där har många kommit in och ställt samma fråga. Jag tror att det handlar mycket om att det är obekvämt att prata om, lite skämmigt och jobbigt.

Svar på tråden Varför står så lite om mobbing?