AnnanAnna skrev 2008-05-03 09:58:46 följande:
Sen håller jag absolut inte med om att det är något fel på en emotionellt om man inte älskar sina styvbarn. De flesta jag känner gör det inte, men har ändå fungerande kärleksfulla relationer med dem och beter sig som ansvarstagande vuxna. Det kan man göra utan att älska barnen som sina egna...
Vanligt förekommande är ju inte alltid detsamma som friskt, eller vettigt tyvärr. Det är lite taskigt att säga så som jag gör, som att jag tycker man är en dålig människa om man inte älskar sina styvbarn. Det tycker jag ju inte egentligen, kan bara säga att jag har högre krav än så på mig själv. Sen tror jag visst att det är nåt fel på en emotionellt om man inte klarar att älska ett barn som man lever med och deltar i vården om, men det är ju ingenting man valt att känna så för att man är en elak människa eller så. Men man borde nog vara medveten om att det inte är riktigt ok och försöka sitt bästa att förändra situationen. Sen att planera och skaffa halvsyskon till styvbarnet om man inte ens klarar att älska det och inte har en fungerande relation till det tycker jag är helt förkastligt. Känns som en del liksom träffar nån som redan har barn med nån annan å efter knappt ett år är de redan igång å ska skaffa halvsyskon. Då tycker jag inte man har agerat varken speciellt vuxet eller ansvarsfullt.
Sen är ju ofta relationen till styvbarnet annorlunda än till det biologiska barnet. Det är ju inte i huvudsak min uppgift att uppfostra min styvson, att tillrättavisa honom etc. Det är ju hans föräldrars uppgift. Min är att älska honom förbehållslöst, finnas där för honom, lyssna, vara ett stöd, ge råd.
Det är först efter många år som man kan få ett förtroende tillräckligt stort att man kan få lov av barnet att vara delaktig i dess fostran. Börjar man anse sig ha rätt att tillrättavisa och sätta upp regler för barnet innan dess kommer man bara sakta men säkert bryta ner och förstöra relationen.
Med styvbarn måste man vara "kompis" och förtrolig vän innan man kan börja uppfostra, med egna barn är man fostrare i första hand, och "kompis" blir man först då barnet växt upp.