Julybaby skrev 2008-05-02 15:38:50 följande:
HejJag har en 10 manaders liten flicka och bor is USA. jag har ingen svensk familj eller svenska vanner sa jag talar inte svenska sa ofta som jag borde. Jag har en fraga om vilken metod ni har anvant for att lara era barn svenska? Jag har ocksa sjungit Imse vimse Spindel pa svenska och sedan sjungit den pa engelska. For det mesta sa pratar vi engelska men jag forsoker att saga farger, saker, och mat pa bade engelska och sedan pa svenska. jag vet inte om detta ar en bra metod eller om det bara blir rorigt for min flicka? Vad tror ni?
Du behöver inte ta allt på båda språken för henne, hon lär sig båda ändå. Jag har en 2 1/2 årig dotter som jag pratar mest svenska med men glömmer ibland bort mig och pratar engelska också. Jag översätter väldigt sällan och hon förstår allt man säger på båda språken ändå. Hon pratar mest engelska men ju mer jag håller mig till svenska desto mer svenska pratar hon tillbaka.
Det blir naturligt för dem att alla saker har två olika betydelser. Min dotter använder bara svenska ord med andra om hon inte kan det engelska ordet.
Jag vet inte om det blir rörigt för din dotter om du säger allt på båda språken, men det rekommenderas överallt där jag läst att man ska hålla sig till sitt modersmål, resten kommer automatiskt. Hon lär sig färger och allt sånt från andra, kompisar, tv, överallt kommer hon att bombarderas med det där men svenskan kan hon bara få från dig.
Har du sett efter om det finns någon svenska mammor grupp i närheten av där du bor? Det kan hjälpa att ha lite svenska vänner. Jag hade det jättesvårt med svenskan med min son eftersom jag inte hade några andra svenskar omkring mig och han kan knappt någon svenska alls nu.
Min dotter älskar svenska filmer och sånt, hon älskar Pippi, Emil och Bamse. Det hjälper henne också att titta på dem eftersom hon hör orden sägas av andra än bara mamma och hennes förståelse har blivit mycket bättre sen hon började titta på dem.