• Tessa17

skillnaden mellan sjukpenning och sjukersättning

Kan någon förklara vad skillnaden är mellan sjukpenning och sjukersättning? Skiljer de sig i beloppet?

• Svar på tråden skillnaden mellan sjukpenning och sjukersättning
  • Anonym (sjuk)

Det såg ju inte jag

Anonym skrev 2008-05-05 21:24:49 följande:
    Anonym (sjuk) skrev 2008-05-05 18:25:18 följande:Hade redan skrivigt inlägga två att man kan få ersättning från AFA sjukförsäkring eller Alecta så förstår inte viste med att de sak finnas med två gånger??
  • Anonym (Sjp)

Kom även ihåg att reglerna kring sjukpenning och sjukersättning förändras från och med 1 juli 2008.

Är du sjukskriven TS?

• Anonym (sjukp)
    Anonym (Sjp) skrev 2008-05-06 22:32:07 följande:
    Kom även ihåg att reglerna kring sjukpenning och sjukersättning förändras från och med 1 juli 2008.Är du sjukskriven TS?
    På vilket sätt då?
  • Anonym

Anonym (sjukp) skrev 2008-05-12 03:13:32 följande:

På vilket sätt då?
    www.regeringen.se/sb/d/10386

Anonym inlägg nr 8, menar du att man alltid får bostadsbidrag/tillägg vid sjukersättning? Oavsett vad sambo/make/maka tjänar och oavsett vad man får ut?
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-05-12 04:41:52 följande:
    Anonym (sjukp) skrev 2008-05-12 03:13:32 följande:
    www.regeringen.se/sb/d/10386 inlägg nr 8, menar du att man alltid får bostadsbidrag/tillägg vid sjukersättning? Oavsett vad sambo/make/maka tjänar och oavsett vad man får ut?
    Nej inte alltid bereo på er saman lagda inkomst om man är smabo/make/maka samt hyrans storlek. Så man kan inte säg alltid.
  • Anonym

Enligt min handlägger på fk som jag parat med i dag har regeringe änuu inte fatta något beslut om hur vida det kommer att bli nya regeler 1 juli.

Jag ringde min hanläggre för jag hade en del frågor kring detta och fick då som svart at det finns inget beslut uatn är bara som förslag ännu.

• Anonym (sjukp)

Kan fk bara sätta ut en i arbete om dessa förslag börjar gälla ?
    Har varit "pensionär" i 8 år . Har inte haft någon hjälp sen dess , har nog glömts bort , har varit deprimerad i omgångar och ätit remeron men slutade med dom (med läkarens utlåtande) för 4 år sen .Mitt bostadstilägg blir bara förlängt , ibland i ett år , ibland 2 , och ingen ifrågasätter mig eller mitt välmående . Är det mitt eget ansvar ?
    ps. snälla var ej elak Tack.

• Anonym (oxåsjuk)

sjukp: Det undrar jag också . Jag har varit sjuk i 10 år , de sista 4 åren harjag haft 100% sjukersättning. Jag har varit ute på diverse rehabjobb men det har ej funkat. Menar dom att dom bara ska bryta vår sjukersättning o slussa ut oss på arbetsmarknaden ? Vem vill ha oss som har varit och är sjuka så länge ?

• Anonym (sjukp)
    Anonym (oxåsjuk) skrev 2008-05-13 08:09:51 följande:
    sjukp: Det undrar jag också . Jag har varit sjuk i 10 år , de sista 4 åren harjag haft 100% sjukersättning. Jag har varit ute på diverse rehabjobb men det har ej funkat. Menar dom att dom bara ska bryta vår sjukersättning o slussa ut oss på arbetsmarknaden ? Vem vill ha oss som har varit och är sjuka så länge ?

Ja man blir ledsen . Jag har inte ens haft något rehabjobb . Ingen handläggare har jag , är inte berättigad a-kassa hellre ifall min sjukp skulle brytas , då måste jag först jobba in det ett år . Fick ett brev hem från dom då dom skrev så , det kändes som att man inte är värd att "offra tid på" .

Vad menar du med 100% sjukersättning ? Enligt deras normer får jag max 3871 i tillägg (hyran får max ligga på 4500 i mån) då har jag en pension på 6931 . Får jag fråga hur de är för dig ?

• sextiotalist
    Anonym skrev 2008-05-03 17:55:37 följande:

FK borde kunna svar på fråga hurvida beloope skiller sig åt. Men en person som har sjukersättning kan vara berätiga till Bostadsbidrag för pensionäre samt rätt att få ersättning från AFA sjukförsäkring beroende på vilket arbetsplats samt vilket fak man är med i.
    I balnd kan man får fran aersättning från adra ställen än AFA sjukförsäkring ex alceta.

En person som får sjukpenning har inte rätt till bosdsbidrag för pensionärer men kan i blnad få ersättning från afa sjuförsäkringe under de första 6 eller 12 månder de är sjukskriven någon sådan begräsning finns inte om man får sjukersättning.

AFA är ett försäkringsbolag som många företag har försäkring i som hanterar  och ersätter arbetsrelaterade orsaker till sjukskrivning, sedan kan arbetsgivare även teckna andra avtal med försäkringsbolag (även AFA) men det är inget som har med sjukersättning/sjukpenning att göra rent generellt.
    Själv fick jag ersättning från AFA när jag var sjuskriven pga en skada som jag fick under arbetstid (så jag inte förlorade några pengar på att vara sjukskriven)
    Vi har även försäkringar på arbetet som går in om man får sjukersättning,

• sextiotalist
    Israa Alsaleh skrev 2017-05-03 10:31:01 följande:

Vad är skillnaden mellan sjukpenning och sjukersättningen

Sjukpenning är ersättning när man har en tillfällig sjukskrivning och förväntas återgå till arbetet efter sjukskrivning, sjukersättning när man har en permanent nedsättning i sin arbetsförmåga.
    Och som andra skrivit, då finns det möjlighet att få t.ex bostadstillägg (och AFA ersätter inte automatiskt, men om orsaken till sjukersättningen är relaterad till arbetet så kan det bli ersättning via försäkringen från AFA)
  • Anonym (Fkmannen)

Fel. 60% av sgi är det inte. I runda slängar är sjukersättmingen 65% av pensionsgrundande inkomst de sista 5-7 åren. Beräknat på de tre bästa av dessa år. Oftast blir det lite mindre än sjukpenningen. Men det har inget med sgi att göra.

• Glinda från Oz
    Israa Alsaleh skrev 2017-05-03 10:31:01 följande:

Vad är skillnaden mellan sjukpenning och sjukersättningen

sextiotalist skrev 2017-05-03 10:36:37 följande:

AFA är ett försäkringsbolag som många företag har försäkring i som hanterar  och ersätter arbetsrelaterade orsaker till sjukskrivning, sedan kan arbetsgivare även teckna andra avtal med försäkringsbolag (även AFA) men det är inget som har med sjukersättning/sjukpenning att göra rent generellt.

Själv fick jag ersättning från AFA när jag var sjuskriven pga en skada som jag fick under arbetstid (så jag inte förlorade några pengar på att vara sjukskriven)

sextiotalist skrev 2017-05-03 10:39:46 följande:

Sjukpenning är ersättning när man har en tillfällig sjukskrivning och förväntas återgå till arbetet efter sjukskrivning, sjukersättning när man har en permanent nedsättning i sin arbetsförmåga.

Och som andra skrivit, då finns det möjlighet att få t.ex bostadstillägg (och AFA ersätter inte automatiskt, men om orsaken till sjukersättningen är relaterad till arbetet så kan det bli ersättning via försäkringen från AFA)

Anonym (Fkmannen) skrev 2017-05-03 10:42:45 följande:

Fel. 60% av sgi är det inte. I runda slängar är sjukersättmingen 65% av pensionsgrundande inkomst de sista 5-7 åren. Beräknat på de tre bästa av dessa år. Oftast blir det lite mindre än sjukpenningen. Men det har inget med sgi att göra.

Tråden är nio år gammal!
  • Anonym (Fkmannen)
    Glinda från Oz skrev 2017-05-04 10:25:44 följande:

Tråden är nio år gammal!
    Jag såg det för sent. :/
  • sextiotalist
    Glinda från Oz skrev 2017-05-04 10:25:44 följande:

Tråden är nio år gammal!
    Informationen är ändå relevant
  • Glinda från Oz
    sextiotalist skrev 2017-05-04 10:54:52 följande:

Informationen är ändå relevant

Visst, men då kan man starta en ny tråd.
  • Anonym (Fkmannen)
    Glinda från Oz skrev 2017-05-04 10:58:30 följande:
    Visst, men då kan man starta en ny tråd.
    Jag vet inte. Sökfunktionen på FL plockar inte ens fram trådarna i kronologisk ordning, så det kvittar nog nästan.

Den här informationen jag bidrog med här hade jag knappast startat en ny tråd för att delge världen.

Svar på tråden skillnaden mellan sjukpenning och sjukersättning